• nihka

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Studentpappa skrev 2015-04-18 23:25:05 följande:
    Gör dig gärna dummare än vad du är, det klär dig. Sopsortering är verkligen rocket science.
    Det tar aldrig någon längre stund - de främlingsfientligas fientlighet spiller oftast  över så nu är man återigen i mer tydliga ordalag kallad för idiot. Denna gång hade det sin upprinnelse i att jag frågade om det funnits "containrar för skräp och insamling och rediga instruktioner?" Det var fel fråga för den fick ett surt svar.

I din värld hamnar tydligen sopor i rätt soptunna och återvinning i rätt hål i insamlingen alldeles utan någon information. Det är ju lustigt då, hur vi svenskar har utbildats genom olika kampanjer de senaste decennierna till att klara av just detta. Att vi ska, och hur vi ska panta flaskor har det också satsats enormt på i
    bl a TV-reklam med pantamera-låtarna. Inget av det här något man får med sig i modersmjölken vilket är orsaken till att det finns så mycket info att tillgå.
    Ett axplock:

http://www.sopor.nu/

http://www.renova.se/miljoskolan/elever/lankar-till-mer-information/

http://www.ragnsells.se/sv/Miljokunskap/Kallsorteringsguide/

http://www.hsr.se/fakta/atervinning-nagra-tips

http://goteborg.se/wps/portal/invanare/miljo/avfall-och-atervinning/!ut/p/b1/04_SjzQ0NzY0MjcwNNCP0I_KSyzLTE8syczPS8wB8aPM4gMMvQItnAwdDfzdLd0MPEO8A9z8vH38Az1AGiKBCgxwAEcDQvr9PPJzU_Vzo3IsAN8e6XI!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

http://www.stockholm.se/ByggBo/Avfall-och-atervinning/

Och här information på 21 olika språk. Take your pick och vidarebefodra gärna till din kommun:

http://www.ftiab.se/228.html
  • nihka
    Studentpappa skrev 2015-04-18 23:14:06 följande:

Utifall du inte kan läsa artiklarna kan jag bjuda på en del av den sista

"De hade inte fått betalt och personer hotade att sälja deras kvinnor om de inte gjorde som de blev tillsagda. Det hade också förekommit hot mot familjemedlemmar i hemlandet", berättar en intervjuperson i rapporten.

? Det här ger en ännu tydligare bild av hur komplexa problemen är. Det handlar om social utsatthet och bristen på mänskliga rättigheter. De här människorna har ingen möjlighet att försörja sig i sitt hemland, bor under vidriga förhållanden och utnyttjas när de kommer hit."

Det var en intressant artikel som fortsätter:

"Patrik Cederlöf vill lösningen lyfta problemen från kommun- till regionnivå.

? En del vill förbjuda dessa grupper att komma hit. Men vi har ett gemensamt ansvar för den fria rörligheten. Det behövs praktiska lösningar och beredskap på hemmaplan, men insatserna behöver bli mer övergripande och även på EU-politisk nivå, säger han."

• nihka
    Studentpappa skrev 2015-04-19 08:36:19 följande:
    Visst är den det, märkligt hur det kan ha ändrats tills idag där man är helt på det klara med att alla är här frivilligt. Att uppmuntra tiggandet genom att ge dem pengar i koppen kommer aldrig förbättra romernas situation.

Vi har en ideell organisation här som hjälpt tusentals fattiga i Östeuropa genom åren, jag har haft ett fadderbarn i ca 7 år. Kravet de har är att de inte får tigga eller stjäla då blir de utan pengar. Mitt fadderbarn slutförde skolan och har idag ett jobb, det hade han inte haft om han valt tiggarbanan. Idag gör de en riktad insats för romer då de som de flesta borde hålla med om, ska stanna hemma hos sina barn och föra kampen på hemmaplan. Att gå i skolan är det enda som kan lösa problemet. Så vill du hjälpa, stöd en rom genom htli.org istället för pengar i koppen.

Jag kanske framstår som en hatisk sdare det är jag inte, däremot har jag inte mycket över för tiggandet som fenomen. Vi har som sagt haft problem med bärplockare under många år, många blir utnyttjade och det är synd om dem. Men som markägare är du maktlös, vill du inte att de ska bo kvar får du betala kronofogden minst 600:- per person för avhysning. Det kan handla om några hundra pers så det är dyrt. Sen om du blir av med den dem så är det upp till dig att städa, lägren lämnas alltid som en krigszon.
    Vem är helt på det klara med att "alla är här frivilligt"? Det går överhuvudtaget nästan aldrig att säga alltid eller aldrig om något.

Jag ställde frågor för att bilda mig en egen uppfattning och tycker det är helt befogat att ställa frågor om logistiken runt avfall när nedskräpning är ett problem.

Jag tycker människor som är kritiska till något ofta är alldeles för snabba på att hitta "bevis" för sina åsikter. Tiggarna har det inte så illa som de försöker göra sken av för att man har sett dem skratta, tiggare har för mycket pengar för de njuter inte av sina dyra cigaretter eftersom de inte uppvisar den rätta saliga synen vid varje rökintag, tiggare som åker i ett fordon ihop med andra tiggare är del av en organiserad (kriminell) verksamhet  etc, etc, etc.

Jag kommer fortsätta att ge pengar till tiggare dels för att de som redan befinner sig i den miserabla situationen att de tigger behöver pengar för sitt uppehälle och dels hoppas jag att vi fullkomligen översvämmas av tiggare redan nu i sommar. Min förhoppning är att tillräckligt många bekväma människor i ett välbärgat land spricker av irritation och därför kräver handling. De som verkligen bryr sig har ju velat att det ska hända något för dem i sina hemländer långt innan de kom hit och gjorde sig besvärliga och synliga för alla.

Det har gått att i stort sett ignorera den här frågan i hundratals år. Nu kanske det äntligen händer något, men det måste tydligen bli fulare innan det kan bli bättre.

Ditt tips om fadderorganisationen ska jag titta på. Tack för info!

• nihka
    Anonym (Milly) skrev 2015-04-26 02:18:22 följande:
    De flesta rökarna finner man i just utsatta grupper. Våra egna uteliggare och hemlösa röker allt som oftast. Besök en missbruksavdelning eller psyk, även där är över hälften rökare.

Så vad är det konstiga i om några tiggare röker?
    Absolut inget  - om man inte anser att sådant som belastar människor i utsatta grupper ska avta med en ökad utsatthet.

Iofs skulle det ju vara bra om det hängde ihop så Skrattande

• nihka
    Flash Gordon skrev 2015-04-19 16:09:59 följande:

"Genierna" i

Jepp. Tugg om andras intellektuella kapacitet - man slutar förstås läsa där.

• nihka
    Anonym (nikotin fri) skrev 2015-04-26 11:20:45 följande:
    Absolut inget? det anser jag som ren trams. finns val i livet, kanske dem kunde sluta tigga om dem sparade pengarna i stället för att köpa cigaretter och alkohol i butikerna. Om folk ger tiggare pengar och dem går in i affären och köper cigaretter och öl vad ger det för in tryck? att tiggarna håller på att svälta?. Om det är vanligt i utsatta grupper kanske då dags för tiggarna att ändra den vanan.

Jag ger inte tiggare pengar då jag anser att det finns svenskar som har det svårt och dem har inte den mentaliteten att visa sig, dem blir ofta själva i tystnaden.

Behöver man ej betala skatt, hyra då anser jag att man inte ska handla cigaretter och alkohol för pengarna som dem kommer hit för att tjäna.
    Nu var det inte din åsikt om vad personer bör och inte bör göra för sina pengar som jag kommenterade utan om det var konstigt eller inte att utsatta grupper beter sig som utsatta grupper.
  • nihka
    Anonym (otur) skrev 2015-04-26 11:35:11 följande:

har man haft extrem otur när man försökte tänka.

And the list goes on med personer som tillskriver meningsmotståndare med begränsad intellektuell förmåga.

Vad har dina synpunkter om andras intelligens att göra med tiggare och rökning?
  • nihka
    Anonym (nikotin fri) skrev 2015-04-26 12:02:02 följande:
    Vad har denna tråd med ord som begränsad intellektuell förmåga att göra? håll dig till ämnet istället för att flumma iväg så kanske du vinner några fler sidors respekt. 
    Om du inte märkte det så reagerade jag på att människor använder "argument" som andras intelligens och att jag tycker det är helt ovidkommande vad man anser om andras intellektuella förmåga både här och faktiskt i i stort sett ALLA diskussioner.

Vad vet du om vilka sidors respekt jag har? Vänligen håll dig till ämnet och jag är  - återigen - inte ämnet för tråden.

Naturligtvis har synpunkter om tiggare och rökning inget att göra med hur smart någon är för då har man den åsikten i stället för den, utan det handlar om vilka politiska och humanitära glasögon man tar på sig.

Man kan ju tycka att fattiga människor ska lägga pengar på "nyttigheter" till och med i större utsträckning än mer bemedlade - men om de inte gör det är det inget "bevis" för att de inte är mindre bemedlade.

Trådstarten mer än antyder ju just att det inte kan vara så illa om man röker.
  • nihka
    Anonym (otur) skrev 2015-04-26 12:00:15 följande:

Det fanns mer text både för och efter den meningen.

Men bevisa mig fel, hur menar du att man hjälper genom att sponsra verksamheten?
    Kommer dom närmare riktig jobb eller utbildning tack vare kronor som faller in i muggen?

Ja, det fanns det, men gör det den texten mindre där då eller? Den var ju lika ovidkommande oavsett vad som stod före och efter.

Man måste hjälpa på många olika sätt och både kortsiktigt och långsiktigt.  Tiggeriet måste nå en kulmen och tiggarna kännas så ömmande/besvärande att något konkret och varaktigt händer på bred front för att hjälpa dessa människor. Tills det händer får de bl a annat matpengar i muggen och cigaretter från mig.

• nihka
    Anonym (otur) skrev 2015-04-26 13:00:41 följande:

Att sålla ut det enda som inte behövde nån kommentar från min post är underlig argumentationsteknik.
    Det visar däremot på att du inte kan bemöta det som skrevs så bra där, folk ser vad som finns att se.

Kulmen är nåd ser man tydligt på bättre och bättre hantering från myndigheter, det daltades och låtsades som om det har regnat i två år, nu börjar man skicka hem dom vilket är positivt.
    Det har kommit fram att man inte hjälper genom att slänga kronor i koppen och försäkra sig att dom kommer tillbaka för mer.
    Enda som hjälper är att skicka hem dom så dom kan ta lite egenansvar.
    Om bara privatpersoner kunde sluta stötta verksamheten skulle processen gå fortare och kosta oss alla mindre.

Men vill du bidra till att dom dör fortare och inte så kallat lider lika mycket så kan du givetvis ge dom gift i handen, bra tänkt ...

Se det hellre som att när man kommer med sån skit drar det ner helhetsintrycket ganska rejält. Du behöver inte alls hålla med mig och du kan fortsätta försvara ditt påstående om "har man haft extrem otur när man försökte tänka" som dessutom är, eller inte är kopplat till ditt val av anonymt nick "(otur) och avkräva svar på det du tycker jag ska fokusera på medan jag tydligen ska blunda för annat.

Jag visar att jag bemöter uttalanden utifrån hur jag anser de förtjänar att bemötas.

Jag fortsätter att bl a ge pengar i muggen. Och cigaretter. Det var en idé jag fick här i tråden. Bara praktiserat det en gång, men jag har inte varit där de som röker sitter sedan dess.

"Enda som hjälper är att skicka hem dom så dom kan ta lite egenansvar." Eller hur, Det är bristen på egenansvar som är den underliggande orsaken till att tiggare tigger. Ja, vi har lite olika syn.
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....