DU skapar DITT liv!
Miljön påverkar oss mer än vi tror, allt handlar inte om fria val.
Jag förstår fortfarande inte vad din grugrundtanke är. Tror du att folk vill må dåligt? Att det är bekvämt?
Verkar som en del i tråden åkt hela livet en räkmacka och aldrig råkat ut för svårigheter,för då hade de aldrig uttryckt sig som de gör.
Tragiskt.
Man gör många olika val i livet och bör ta ansvar för dessa. Men p g a att man kanske inte är/var klassens clown eller vill spela Allan när man blir äldre eller var/är accepterad för den man är så är det inte alltid så lätt att välja att vara lycklig, glad och/eller positiv. Introverta högkänsliga personer kan vara lätta att trycka till och göra osäkra. Extroverta okänsliga personer kan ha väldigt svårt att förstå varför alla inte är som dem och att det bara är att rycka upp sig och tänka positivt och välja lycka. Jag är introvert och har HSP och är född sådan. Jag har alltså inte valt att bli det. Att med min personlighet växa upp i ett hem där man inte blir sedd,älskad eller accepterad för den man är och att man inte duger gör inte livet lättare. Jag har alltid kämpat emot mig själv. Jag ville bli sedd, duktig, bra, snäll, passa in m m. Jag ville bli älskad/accepterad/sedd av min mamma, men hur mycket jag än kämpar så duger det inte riktigt. Min äldre bror som är född med en liten hjärnskada får 48% av uppmärksamheten och min fantastiskt lyckade, vackra, duktiga och kloka lillasyster som är extrovert och inte har HSP får 48% uppmärksamheten och till mig återstår det 4 %. Jag är inte bitter. Jag har accepterar läget och söker inte länge efter min mors kärlek. Jag får kärlek och uppskattning från så många andra som accepterar mig för den jag är. Jag och min syster är bästa vänner. Vi älskar varandra och hon stöttar mig i min resa att hitta mig själv och bli en glad och harmonisk medmänniska.