• Anonym (Ansvar)

DU skapar DITT liv!

Jag är så trött på folk som bara skyller allt på omständigheter runtomkring och inte tar ansvar för sitt eget liv.

Det liv du har det har du skapat själv och kan inte skylla på omständigheter (det finns så klart ett undantag, Sjukdom. Det kan man inte styra själv)
    Jag tycker folk är så snabba med att skylla ifrån sig istället för att ta eget ansvar.

Nej jag mår dåligt på grund av att jag inte har något jobb, för att den här personen sa så eller gjorde så, för att det är mörkt på vintern osv osv osv.

Nej du mår dåligt för att du väljer att må dåligt. Det är ett val man har. Du behöver inte må dåligt. Och du kan själv välja om du vill låta andra människor få dig att må dåligt. för det kan dom bara om du låter dom göra det.

Och ja har du en man som inte lyfter på arslet och inte hjälper till eller bara är allmänt pantad så är det inte på grund av honom som du mår dåligt, det är på grund av att det är du som valt honom och gjort ett dåligt val helt enkelt. väldigt lätt att ändra på.

Så varför skyller folk ifrån sig så mycket istället för att ta ansvar?

• Svar på tråden DU skapar DITT liv!
  • Anonym (Ansvar)
    Anonym (deprimerad) skrev 2015-04-03 23:26:01 följande:
    Dina nivåer bla noradrenalin, serotonin och dopamin bestämmer hur du mår. Det är just dessa nivåer man försöker normalisera med antidepressiva mediciner.

Du kan påverka dem med din vilja precis lika mycket som du kan läka ett brutet ben med din vilja. 
    ja fast du behöver inte gå och vara euforisk jämt. Inte poängen. Utan att du ska vara tillfreds med ditt liv och känna lycka av det.
    Det betyder inte att du är hög på lycka jämt.
  • Anonym (NewAge)
    Anonym (Ansvar) skrev 2015-04-02 10:55:23 följande:
    Jag är så trött på folk som bara skyller allt på omständigheter runtomkring och inte tar ansvar för sitt eget liv.

Det liv du har det har du skapat själv och kan inte skylla på omständigheter (det finns så klart ett undantag, Sjukdom. Det kan man inte styra själv)
    Jag tycker folk är så snabba med att skylla ifrån sig istället för att ta eget ansvar.

Nej jag mår dåligt på grund av att jag inte har något jobb, för att den här personen sa så eller gjorde så, för att det är mörkt på vintern osv osv osv.

Nej du mår dåligt för att du väljer att må dåligt. Det är ett val man har. Du behöver inte må dåligt. Och du kan själv välja om du vill låta andra människor få dig att må dåligt. för det kan dom bara om du låter dom göra det.

Och ja har du en man som inte lyfter på arslet och inte hjälper till eller bara är allmänt pantad så är det inte på grund av honom som du mår dåligt, det är på grund av att det är du som valt honom och gjort ett dåligt val helt enkelt. väldigt lätt att ändra på.

Så varför skyller folk ifrån sig så mycket istället för att ta ansvar?
    Det där är en stor förenkling av den verklighet som andra människor lever i.

Din förenkling är inte helt sann. Du dömer andra med din småsinthet och saknad av erfarenhet.

Det du uttrycker är inte nytt, det fanns/finns till och med en världsrörelse som utnyttjade människor godtrogenhet och behov av förenklade sanningar.

Både New Age och ditt inlägg osar av förakt för människors svaghet.
  • Anonym (Realist)

Instämmer fullständigt.

Har både erfarenheter från båda sidorna vare sig det gäller att vara psykiskt sjuk eller fullt friskt och människan är dum nog att hitta på och skylla på saker när det i grund och botten finns lösningar bara man väljer att lösa dem på ett sätt som fungerar för en.

• Anonym (Nonon)
    Anonym (Ansvar) skrev 2015-04-03 20:46:15 följande:

Du kan absolut tycka så. Men jag håller fast vid att alla kan men att vägen dit är olika för alla. Missbrukare kan bli rena, men det kommer ta tid, folk med anorexia kan också bli friska men dom behöver oftast hjälp och även där tar det tid. Jag har aldrig sagt att man gör det på en dag. det tar tid. Men valet är ändå ens eget. Vill man bli frisk eller inte.

Ja. Missbrukare KAN bli friska. Folk med anorexi KAN bli friska. Folk med cancer KAN bli friska. Sen KAN dom förlora kampen också. Och viljan att bli frisk är en nödvändig ingrediens, men bara en av dom. En ingrediens gör ingen kaka.

Du svarade aldrig vad du grundar denna stensäkra nedsättande teori på?
  • Anonym (Men ge dig)

Har bara läst TS. Detta är min reaktion:

HAHAHAHAHAHAHA

• Anonym (deprimerad)
    Anonym (Ansvar) skrev 2015-04-04 00:14:15 följande:
    ja fast du behöver inte gå och vara euforisk jämt. Inte poängen. Utan att du ska vara tillfreds med ditt liv och känna lycka av det.
    Det betyder inte att du är hög på lycka jämt.

Och du missar poängen igen. Signalsubstanserna styr ditt grundmåeende, inte om du är hög på lycka. Det är svårt att vara lycklig om du har helt fel på kemin i hjärnan och den säger att du är totalt värdelös och borde ta livet av dig. 

Klinisk depression. Det är en sjukdom som gör att folk mår dåligt. Men de har mått dåligt länge innan de får sin diagnos. En del inser vad de lider av innan de tar livet av sig, andra inser det aldrig utan blir bara ännu en tragedi. Att säga åt en som är deprimerad eller har nån annan psykisk diagnos att bara skärpa till sig och vilja vara lycklig är ungefär lika smart som att säga till nån som brytit ryggraden att skärpa till sig och vilja gå. 

Det är egentligen väldigt enkelt och vi som drabbas är oftast offer för vår uppväxt. Det betyder inte att vi drar på oss offerkoftan utan att vår depression beror på vår uppväxt och en genetisk sårbarhet. Vi väljer inte att vara sjuka.

När jag började hos min KBT-terapeut så ville hon höra min livshistoria. Efter att jag berättat den så sa hon bara "Jag är inte förvånad att du har problem med depression och ångest, jag är förvånad över att det ändå tog så här lång tid innan du kraschade totalt" 

• Anonym (Maria)
    Anonym (deprimerad) skrev 2015-04-04 08:08:38 följande:

Och du missar poängen igen. Signalsubstanserna styr ditt grundmåeende, inte om du är hög på lycka. Det är svårt att vara lycklig om du har helt fel på kemin i hjärnan och den säger att du är totalt värdelös och borde ta livet av dig. 

Klinisk depression. Det är en sjukdom som gör att folk mår dåligt. Men de har mått dåligt länge innan de får sin diagnos. En del inser vad de lider av innan de tar livet av sig, andra inser det aldrig utan blir bara ännu en tragedi. Att säga åt en som är deprimerad eller har nån annan psykisk diagnos att bara skärpa till sig och vilja vara lycklig är ungefär lika smart som att säga till nån som brytit ryggraden att skärpa till sig och vilja gå. 

Det är egentligen väldigt enkelt och vi som drabbas är oftast offer för vår uppväxt. Det betyder inte att vi drar på oss offerkoftan utan att vår depression beror på vår uppväxt och en genetisk sårbarhet. Vi väljer inte att vara sjuka.

När jag började hos min KBT-terapeut så ville hon höra min livshistoria. Efter att jag berättat den så sa hon bara "Jag är inte förvånad att du har problem med depression och ångest, jag är förvånad över att det ändå tog så här lång tid innan du kraschade totalt" 

Visst, det går inte att känna lycka under en depression, men det finns ju vägar ur det. Jag tror t det är det som TS menar, inte att vi ska vara lyckliga hela tiden, utan att vi ska jobba för att nå dit och inte ge upp. "Nej, det är fel på min hjärna så jag kan lika gärna skita i allt" leder ju ingenstans.
  • tankfull
    Anonym (Ansvar) skrev 2015-04-03 20:53:49 följande:

eller vilken annan diagnos som helst?

Då kanske det är läge att inflika att jag har ADHD. Men jag håller fast vid det. lycka är ett val. Offerkoftan sätts på ofta och man skyller på omständigheter.

Jag är dessutom en sån person som har svårt med vissa slags människor eller vissa slags människor har svårt för mig. Dom människorna som har svårt för mig är dom människor med låg självkänsla med depressioner ofta. Dom som är mina bästa vänner är människor som är trygga och säkra i sig själv och som är lyckliga. Dom är mycket trevligare att umgås med. jag har rensat ut alla andra ur mitt liv. människor som bara gnäller och ältar och som suger energi.

Så nu har du ADHD också...Ja, ja. Jag skulle vilja få en konkret och utförlig beskrivning på hur barnet till en rumänsk tiggare ska göra för att skapa ett bra liv och "välja glädje"! Du säger ju att ALLA har den möjligheten.
  • Anonym (Ansvar)
    tankfull skrev 2015-04-04 08:19:46 följande:

Så nu har du ADHD också...Ja, ja. Jag skulle vilja få en konkret och utförlig beskrivning på hur barnet till en rumänsk tiggare ska göra för att skapa ett bra liv och "välja glädje"! Du säger ju att ALLA har den möjligheten.

Ja det har jag. Fick diagnosen i fjärde klass men har aldrig skyllt på det. Så tyckte inte det var relevant.

Det handlar inte om att skaffa sig ett bra liv det handlar om att se glädjen i det man har.
  • Anonym (Ansvar)
    Anonym (Realist) skrev 2015-04-04 01:07:29 följande:

Instämmer fullständigt.

Har både erfarenheter från båda sidorna vare sig det gäller att vara psykiskt sjuk eller fullt friskt och människan är dum nog att hitta på och skylla på saker när det i grund och botten finns lösningar bara man väljer att lösa dem på ett sätt som fungerar för en.

Precis. Skönt att höra att någon förstår hur jag menar.
Svar på tråden DU skapar DITT liv!