Astarte skrev 2015-04-05 10:20:34 följande:
Precis!! Det är just här jag inte håller med TS heller. Vi vet ju aldrig i förväg exakt vilka konsekvenser som våra val kommer att få, det är ju det som är grejen. Man kan inte välja sitt liv, man kan bara välja så gott man kan och sedan hoppas på det bästa.
Den som slutar skolan efter högstadiet och startar ett företag / band / jobbar tror naturligtvis att allt ska gå bra, men kan sedan få höra att "du skulle ha pluggat vidare". Den som jobbar hårt och sliter tror på bättre ekonomi och karriär, inte utbrändhet och depression. Den som tar en öl på fredagen hoppas på avkoppling, inte senare alkoholism.
Jag har själv gjort många val som visade sig var idiotiska, men det visste jag ju inte då.
När jag tänker efter lite så tror jag att alla människor alltid väljer allt med tanken att maximera sin lycka, det är inte det som är problemet. Skillnaden mellan oss och orsaken till att vi väljer olika är dels tron på vår egen förmåga och dels hur långsiktigt vi tänker. Alternativ A ger lycka nu, alternativ B ger lycka senare. Att ha ett sunt förhållande mellan A och B är nog det viktigaste.
En del väljer alltid A och får konsekvenser som de inte tänkt på, en del väljer alltid B och är aldrig riktigt tillfreds i nuet.
Att hävda att "det är bara att välja lycka" blir helt fel, det gör alla, alltid!
Så tror jag.