Era bästa spartips?
Som rubriken följer; Era absoluta spartips?
Som rubriken följer; Era absoluta spartips?
Jag kan tipsa er om att gå med på buyers club! Kostar ingenting och så får man bra erbjudanden ! Exakt som det ska vara. :) www.buyersclub.se är hemsidan
Byt elavtal, jag bytte till telge rörligtpris från vattenfall bundet och fick grön el (82% vatten, 17% vind och 1% sol). Jag har jämfört med gamla räkningar och betalar ganska precis en hundralapp mindre i månaden, och gör miljön en tjänst.
Jag kan tipsa er om att gå med på buyers club! Kostar ingenting och så får man bra erbjudanden ! Exakt som det ska vara. :) www.buyersclub.se är hemsidan
Sov på saken. Köp ingenting utan att ha planerat det i förväg. Handla mat efter lista, spontanfika inte, det finns ingen deal som är så bra att du måste bryta den här regeln. Du kan återkomma nästa dag.
Visst kan du gå på loppis och leta efter fynd, men ha då en lista så att det blir saker som du redan har konstaterat att du behöver och du har råd med. Och i rätt storlek om det gäller barnkläder tex.
Det finns ju spartips i stort och smått, och ibland känns det futtigt med småsparanden om man egentligen borde lägga om sina lån eller byta sparform eller nåt sånt.
Ett spartips i det lilla är i alla fall att bli expert på matsäckar, särskilt så här till sommar och semester:
Se till att färdiga piroger, pizzabullar, korv med bröd och fikabröd i frysen och bra termosars till kaffe och saft. Festisar kostar ofta 10 kr för 3 st i mataffären och 15-20kr styck på strandcaféet!
Är man en familj sparat man hundralappar på detta enkla tips, utan att det sänker livskvalitén. Vem äter inte likagärna en hembakad bulle med eget kaffe på en strand lika gärna som på ett café liksom ?
(sen finns det väl undantag med caféer som är upplevelser i sig, men gäller ju inte direkt pressbyrån när barnen knorrar)
Skippa banksparande och hellre sätta in sina sparpengar i ex svenska småbolagsfonder. Vill minnas att Swedbank Roburs Svenska Småbolagsfond har gått 33% upp i år och vanligtvis brukar den gå mellan 30 - 50% upp varje år.
På längre sikt har East Capital Rysslandsfonden (rysk olja och gas) gått 15 x pengarna sedan starten i slutet av 90-talet.
Placera INTE pengarna på banken dvs vanligt bankkonto. I så fall är det mycket bättre att placera pengarna i rena bankaktier.
Skulle säga att det absolut ultimata med att spara mat är ju att försöka att laga sin egen mat, försöka att hålla sig från lån, är man en shopping person, hitta rabatter, kuponger, reducerade produkter osv... Försök hitta sidor där du kan spara.. Så jag gör. Jag är inne dagligen på sidor som jag vet lägger upp bra grejer till bra priser. typ www.savly.se, www.groupon.se, Amazon, allt sånt. Ibland rent skit men det funkar. Hitta din grej liksom. Spara beror ju helt på din budget också. Andra eprsoners tips kanske inte är det ultimata för dig.
1. Sälj bilen om det går. Annars- byt bil till en miljöbil som nästan inte drar någonting.
2. Säg upp tex Handelsbanken Mastercard för de tar fräcka 300 kr per år. Tack o lov ingen avgift för internetbank som flera andra banker gör.
3. Skaffa Coop "Betala Före" mastercard. Funkar som ett vanligt mastercard men man får dubbla poängen när man handlar på Coop, så man kan plocka ut matvaror gratis.
4. Prioritera att betala av smålån om ni har det. Ikea kredit är katastrof, likaså Elgiganten mfl.
5. Har du ett billån? Försök flytta över det till bolånet. Det blir lägre ränta.
6. Nu för tiden är kontantkort förmånligare än abonnemang. För många år sen var det tvärtom. Säg upp ditt abonnemang.
7. Byt elleverantör. Finns massa olika.
8. Gå ur facket och A-kassa, beroende på vad du har för jobb.
9. Skaffa Folktandvårdens frisktandvård. Fast summa varje månad. Crka 150 kr. Allt ingår, även akutbesök. Inga oväntade tandläkarutgifter.
10. Se över dina bilförsäkringar. Helförsäkring på en gammal bil som inte är jätteviktig för dig? Nja.
11. Amortera inte på ditt boende. Spara i aktier istället.
12. Barnförsäkring och djurförsäkring är ofta lurendrejeri. De spelar på ditt samvete! Läs avtalen- det är oftast bättre att själv lägga undan pengar varje månad inför oväntade händelser. ALLT som har med försäkringar att göra är ofta lurendrejeri. Höj inte upp värdet för lösöret vid tex inbrott i din hemförsäkring om du inte litar jättemycket på försäkringsbolaget. Avskrivningsreglerna är nämligen helt sinnessjuka. Blir du av med en TV som du köpte för tre år sen så får du knappt någonting tillbaka.
Finns hur mycket som helst man kan göra. Lägg ner med onödiga utgifter som du inte behöver, typ onyttigheter mitt i veckan. Lägg upp en månadsbudget och ät mindre ute.
Andra bra tips är att samåka och använda LED-lampor hemma. Jag skulle även säga att man kan samla onödiga lån eller fixa bättre sparkonto med en bra ränta. Kolla in www.zmarta.se/spara-pengar. Kanske kan vara nåt.
Ett bra motsatt tips är att tänka på vad som INGÅR i vissa saker och sammanhang.
Visa-kort, Mastercard osv tex tar en avgift per år men då har du ett smart återbetalningsskydd på tex resor som kan vara väldigt bra att ha.