• anonymtjej1

Era bästa spartips?

Som rubriken följer; Era absoluta spartips?

• Svar på tråden Era bästa spartips?
  • Fjäril kär

Om man ser till programmet lyxfällan och det dom säger där angående att dra in på utgifter och kolla vart pengarna går, det som är bäst med att göra en budget är att man svart på vitt direkt ser vart i ens budget man blöder pengar någonstans. 

Oftast försvinner pengarna på saker man inte ens tänker på. 

Som tex: 

Kontantuttag/kontantköp - pengarna försvinner och man har ingen aning om på vad egentligen. En hundring i bankomaten här och där blir tusenlappar när månaden är slut och man har bränt dom på just ingenting...  Visst är det bra att ha nån slant i kontanter tillgängligt, men lägg en tanke på vad du ska ha dom till och spar kvittot på vad du gjort . 

Krediter/avbetalningar - pengar som hela tiden ligger i etern och tickar på drar snabbt iväg , ett par hundralappar här och där på diverse kreditköp och avbetalningar blir ett par tusenlappar varje månad när man börjar räkna ihop det hela.  Avsluta allt sånt. Har du inte råd att köpa det kontant så har du heller inte råd att köpa det på avbetalning.  
    Själv förstår jag itne vitsen med att köpa ett par jeans på rea för  75 kr på Ellos på kreditköp... höjden av dumhet... 

Bilen -  Bensin i första hand. många gånger okynnestankar man för att man ska åka hitan och ditan och därborta och långtborta.  Utflykter är förvisso trevligt och bra men vill man dra åt svångremmen är det dags att börja tänka efter . Planera utflykter . Låt bilen stå på kortare sträckor och promenera, ta bussen eller använd cykel.  
    Tänk också på att en bil kräver service och reparationer. Saker du faktiskt kan serva och göra själv bör också göras av dig. Betala inte i onödan för att det är bekvämt. För ett sånt beslut är dyra pengar. Orkar du inte själv kränga runt fälgkorset så låt grannen hjälpa dig byta däck. 
    Kanske också värt att fundera över om man verkligen måste ha en så stor och dyr bil? Komfort och bekvämlighet kostar dyra pengar. 

Måste man spara och snåla så gäller det ju alla kategorier även det som kanske svider och helst vill slippa undan. 

• TantBrun

Gör en tajt månadsbudget som du håller dig till.
    Starta ett månadssparande i fonder. Minst 10% av din nettoinkomst är en bra början.
    Se över dina utgifter som du inte tänker på. Te.x räkningar med fakturerings avgift, sätt över dessa till e-faktura. Byt bank till en som inte tar kortavgift, internetbanksavgift etc etc. Skaffa ett kreditkort som du får pengar tillbaka ifrån istället för att betala för.

• maja747

Hej!

Mina bästa spartips:

* Jobba mycket (och gärna övertid med 200 % timlön).
    * Använd lite pengar.  Säg upp Spotify, Netflix, tidningsprenumerationer etc.
    * Förhandla om räntor med banken gällande huslån. Välj rörliga, obundna, räntor som kan förhandlas om.
    * Låna inte pengar till konsumtion.
    * Sätt över 20 % av din inkomst på ett ISK-konto varje månad. Beställ dragningen samma dag som du får lön så att den "inte märks".
    * Orientera dig i kreditkortsdjungeln. Jag använder Coop MedMera Mer keditkort för att betala räkningar via betalo.se och när jag handlar. Varje spenderad krona ger 1 cooppoäng. Detta gör det möjligt för oss att kvittera ut 300:- i presentkort på Polarn & Pyret varje månad och täcker i princip årskostnaden för barnens kläder. Observera att hela kreditkortsräkningen måste betalas varje månad för att detta ska kunna vara lönsamt.
    * Handla via refunder.se och få återbäring på dina nätköp. Betala dem givetvis med ovan kreditkort.
    * Handla begagnat.

• Mooomin

Sluta slösa! Ofta slänger man förpackningar som inte är helt tomma (tandkräm, lotion osv) Slänger mat pga att man inte lagat iordning det i tid osv..

Jag har fyndat huuuuur mycket som helst på loppis. Spec nu inför mitt kommande barn. Kläder som knappt är använda för 5-10kr plagget ist för 79kr.. Saker som nya kostar 500-700kr för 20kr osv.

Släng heller inte grejer! Hyr ett loppisbord..

• Linda5

Ett annat tips som jag använder mig av är när vi får löneökning så säter jag undan 25-5 av ökningen på sparkonto. Då har jag skapat ett sparande utan att det känns som jag får mindre med pengar över.

• gbgumman
    Linda5 skrev 2015-08-22 10:30:19 följande:

Ett annat tips som jag använder mig av är när vi får löneökning så säter jag undan 25-5 av ökningen på sparkonto. Då har jag skapat ett sparande utan att det känns som jag får mindre med pengar över.

25-5 vad?

Vi brukar också öka vårt sparande vid löneökning. Inte varje gång men ibland och alltid när mannen byter jobb och lönen ökar mer.
  • Personlig Utveckling Nu

Som ovanstående har nosat på: Spara pengar (minst 10-20% av din nettolön) varje månad innan du betalar dina övriga utgifter. Om möjligt (vilket det ofta är), se till att denna överföring sker automatiskt - då blir det som att det inte ens händer.

Vill du bli mer djupgående än så, satsa på att under en månad eller två skriva ned alla dina utgifter, följt av att du sedan ser vad som är överflödigt och kan skäras ned på. Dessa extra kaffepengar kan du - i addition med de 10-20 procenten av din lön - spara varje månad för att snabbare fylla på kontot.

PS. Ta inte ut dessa pengar förrän du är X år gammal, t.ex. 40-60, no matter what, och sätt dem i en fond så att de växer exponentiellt med tiden.

Lycka till Cool

PersonligUtvecklingNu.se - Med mål att hjälpa dig skapa ett liv som gör att du älskar att leva.
  • amandam

Jag kan tipsa er om att gå med på buyers club! Kostar ingenting och så får man bra erbjudanden ! Exakt som det ska vara. :) www.buyersclub.se är hemsidan

Svar på tråden Era bästa spartips?