• Anonym (love)

Åka på semester och lämna ett barn hemma

Bekanta till mig ska snart åka till Thailand. De har två tonåringar som ska följa med sladdisen som är 7 år lämnar de hemma hos mormor. Anledningen till det är att tonåringarna är självgående och de vill inte passa upp på den yngre.
    Skulle ni kunna dela upp er så?

• Svar på tråden Åka på semester och lämna ett barn hemma
  • Anonym (Absolut)

Självklart inga konstigheter alls.

• Pescetarian

Sjuåringen kanske inte vill?

Sjuåringen kanske är rädd för stora hav och stränder?

Sjuåringen kanske inte kan simma?

Sjuåringen kanske är väldigt känslig för solen? - Eller, jag menar REGN!

Thailand SNART? Det är typ vinter där snart.

Trolleritrollera! Haha!

• Dixie
    Pescetarian skrev 2015-03-31 15:42:47 följande:

Thailand SNART? Det är typ vinter där snart.

vinter i Thailand?! 
  • Pescetarian
    Dixie skrev 2015-03-31 15:44:46 följande:

vinter i Thailand?! 

vinter i Thailand?! 

I juni, ungefär, infaller vintern i Thailand.

Nu är det som varmast där. Hur många Svenssons pallar med 37 grader i det klimatet som råder i Thailand?

Nä, till Thailand åker man kring jul och nyår. ;)

Känner inte till många charterbolag som chartrar Thailand så här års.
  • modsey

ja det skulle jag kunna och har gjort.
    Har barn i lite olika åldrar och reste en gång till medelhavet en vecka med de störa ( studentpresent till 19 åringen och lillebror 16 år fick följa med) de små då 4 år fick vara hemma med sin pappa. 
    Har gjort olika resor själv även med de nu stora under åren, ex en weekend med sonen och storasyster fick vara hemma ( då var han ca 11 år och hon runt 14 år.
    Tvärtom en annan gång, lillebror 3 år hemma och storasyster 6 år och jag reste själva.
    Flera gånger lämnas de stora hemma och vi åker med de små själva.
    Och i bland åker vi allihopa men det är inte så ofta längre.

OM fallet i TS är det enda resan de gör och 7 åringen aldrig får åka då skulle jag inte göra så, men reser man hyfsat rättvis så ser jag inte problemet. 

• nozpa
    Pescetarian skrev 2015-03-31 15:54:45 följande:

vinter i Thailand?! 

I juni, ungefär, infaller vintern i Thailand.

Nu är det som varmast där. Hur många Svenssons pallar med 37 grader i det klimatet som råder i Thailand?

Nä, till Thailand åker man kring jul och nyår. ;)

Känner inte till många charterbolag som chartrar Thailand så här års.
    Kostar inget o åka under deras skitperiod. Det är vanligt att folk som vill till thailand men inte har råd åker då. Det är liksom inte kallt.
  • nozpa

Jag hade inte kunnat lämna en 7 åring hemma, om det var under normala familjeförhållanden. Och jag utgår från det. Så nej. Absolut inte. En 2 åring absolut, men inte en 7 åring.

• nozpa
    modsey skrev 2015-03-31 19:54:55 följande:

ja det skulle jag kunna och har gjort.
    Har barn i lite olika åldrar och reste en gång till medelhavet en vecka med de störa ( studentpresent till 19 åringen och lillebror 16 år fick följa med) de små då 4 år fick vara hemma med sin pappa. 
    Har gjort olika resor själv även med de nu stora under åren, ex en weekend med sonen och storasyster fick vara hemma ( då var han ca 11 år och hon runt 14 år.
    Tvärtom en annan gång, lillebror 3 år hemma och storasyster 6 år och jag reste själva.
    Flera gånger lämnas de stora hemma och vi åker med de små själva.
    Och i bland åker vi allihopa men det är inte så ofta längre.

OM fallet i TS är det enda resan de gör och 7 åringen aldrig får åka då skulle jag inte göra så, men reser man hyfsat rättvis så ser jag inte problemet. 

Håller med om att åka med 1-2 barn och sedan nästa gång är det den andres tur osv. Eller att man har som grej att när någon fyller ett visst antal år så blir det en resa. Då får ju alla uppleva det och det blir rättvist.

• modsey
    nozpa skrev 2015-03-31 19:59:13 följande:
    Håller med om att åka med 1-2 barn och sedan nästa gång är det den andres tur osv. Eller att man har som grej att när någon fyller ett visst antal år så blir det en resa. Då får ju alla uppleva det och det blir rättvist.
    I synnerhet om man har olika åldrar på barnen med såpass stor skillnad kan jag se fördelar med att i bland dela upp sig.
    Mysigt att rå om ett barn helt själv i bland också i en syskonskara Solig
  • nozpa
    modsey skrev 2015-03-31 20:01:21 följande:
    I synnerhet om man har olika åldrar på barnen med såpass stor skillnad kan jag se fördelar med att i bland dela upp sig.
    Mysigt att rå om ett barn helt själv i bland också i en syskonskara Solig
    Jo det har jag och maken också tänkt att göra. Han åker ibland med 1-3 barn, och ibland jag. Och såklar kommer vi åka alla också. Men en solsemester med ena, en shoppingresa med andra och en fotbollsresa med tredje tex. Vad dom nu kanske gillar.

Svar på tråden Åka på semester och lämna ett barn hemma