• nozpa

Måste man ha dop alt. namngivning?

Vi döpte våran första. Maken med släkt har det som tradition. Men vi skippade dom andra 2. Var visst inte så viktigt för honom egentligen, jag brydde mig inte så mycket heller.
    Hade ett enkelt dop bara. Tyckte vi var sena, hon var 3 månader och det kändes för mig fånigt. Men det är såklart mina känslor.

Dom andra 2 hade vi inget alls för. Namngivningcermoni känns mest som ett tillfälle att få paket typ.

Då kan man likaväl ha ett kalas för det nyfödda barnet bara för att liksom.

Men döpas kan man ju göra oavsett ålder, så sent är det absolut inte. Har en kompis som döpte sig när hon var drygt 30.

• nozpa
    ellietqm skrev 2015-03-28 23:35:57 följande:

Vad skönt att det verkar finnas många andra som också känner som vi ang. dop :) Dop/namngivning känns inte särskilt viktigt för varken mig eller sambon, men eftersom det var viktigt för sambons familj samt min mamma så har vi känt det som ett måste att döpa dottern, men skjutit upp det av olika anledningar, och nu börjar det mest kännas jobbigt att tänka på att behöva planera ett dop i vår/sommar.

Men eftersom det har gått så pass lång tid nu och det inte är många som frågat om det, mest min mamma och nån till, så kanske man bara kan skippa det.

Att mamma tjatar om det hela tiden är nog för att hon är lite gammaldags av sig och tror/tycker att dop är nåt man bara har. Hon är inte alls religiös, så det är inte av den anledningen. 

Tack för alla svar :) 

Ja skit i det. Min mormor blev helt hysterisk när mina föräldrar inte döpte mig. Inte för att hon var speciellt religös, men man gör ju bara så! Min makes föräldrar blev också sådär när vi inte döpte våra andra 2 barn. "Men då kan dom ju inte få sin doppresent?!!" Oj, nej man kan ju inte ge en present utan dop liksom. :O

Svar på tråden Måste man ha dop alt. namngivning?