Måste man ha dop alt. namngivning?
Hej!
Vi har en dotter på 8 månader. Sambon vill ha dop och jag ville hellre ha en enkel namngivnings ceremoni. Nu har vi bestämt att det blir dop, men ingen av oss orkar eller har tid att ta tag i saken. Min mamma tjatar hela tiden om när det blir vilket inte sambon gillar. Vi har också lite annat att tänka på angående sambons jobb som gör att dopet inte har varit vår första prioritet. Föräldrar och släktingar bor långt borta vilket gör det hela svårare då dem måste resa och ha någon stans att bo osv..
Och att hon redan är 8 månader gör att vi känner oss stressade, som att vi redan är sena med dopet. Dem flesta har väl dop när barnet är runt 3-6 månader? Kan man döpa ett barn när det är ca. 1-1½ år, alternativt skippa det helt? Från vad jag har sett så har folk antingen dop eller en namngivnings ceremoni. Tror aldrig jag träffat någon som skippat det helt och hållet. Finns det någon här som gjort det? Hur har eran familj och släkt reagerat? Är det elakt mot barnet att inte få ha någon ceremoni av något slag?
Tack på förhand!