• Kakan71k

    Överdos Morfin!

    Jag skrev en tråd för några månader sedan ang. min Mamma som låg för döden,
    på "Min Mamma låg för döden, gav dom för mycket Morfin?"

    Jag känner att jag måste skriva igen, det gäller doserna hon fick.
    Min Mamma hade lunginflammation och bodde på ett äldreboende, natten hon gick bort andades hon ansträngt och snabbt, men var fullt vaken och vid medvetande och  beredskapssköterskan kom och gav morfin och stesolid.

    Jag trodde att det skulle göra hennes andning lite lättare, men tyckte inte det 
    blev så stor skillnad, vid den tidpunkten trodde jag att det skulle hjälpa min Mamma om hon kunde komma ner i andningen, idag förstår jag att hon andades på det sättet hon gjorde för att det var hennes enda chans.

    Jag ringde därför på beredskapssköterskan igen och då sa hon att min Mamma skulle få lite till.
    Hon gav injektionen och två timmar senare var min Mamma död.

    När jag nu långt efter Mammas bortgång fått läsa journalen, så ser jag att min mor fått väldigt höga doser.

    7,5 mg morfin-skopolamin plus 5 mg stesolid och 30 min senare lika mycket.
    Intravenöst.

    På det jag kunnat googla mig fram till är detta långt över rekommenderade doser av morfin-skopolamin.

    Jag är förtvivlad och arg! Det visade sig sen också att dom försöker mörka detta, för i journalen har dom glesat ut tidsintervallen så det ska vara 4 tim mellan doserna.
    I verkligheten var det 30 min.

    Ni medicin-kunniga och vårdpersonal som läser detta, snälla jag ber om era uttalanden!

    Jag vet att jag skrivit förut och fått många svar, men sen jag upptäckte att rek. dosen i FASS av morfin-skopolamin var 0,5-1 mg, så är jag så förtvivlad.

    Är det någon härinne som råkat ut för samma sak, så hör gärna av er.

  • Svar på tråden Överdos Morfin!
  • Lindsey Egot the only one
    happysunday skrev 2015-05-05 11:01:18 följande:

    Det finns tyvärr en hel del stolpskott till Ssk.. Jag har haft en kollega som inte fattade skillnaden mellan Morfin med 1mg/ml och 10 mg/ml och hon feldoserade ett par gånger för hon gav ju rätt antal ml...


    Jösses!
  • Threezool
    Sweet Sofia skrev 2015-05-05 15:51:56 följande:

    Du har 100% fel. Jag ÄR leg.sjuksköterska och off.godkjent/autorisert sykepleier och jobbar som sykepleier inom hemtjänst och hemsjukvård i Norge.


    Har läst en del i tråden och någon jag tycker är märkligt är är du hela tiden tar upp att du jobbar i Norge samt är du skrivet den norska titeln hela tiden.

    Varför inte bara skriva Ssk som är den benämning som används i Sverige och som du borde veta istället för att fylla en halv kommentar med en massa oväsentliga norska titlar?
  • Lindsey Egot the only one
    Sweet Sofia skrev 2015-05-05 15:51:56 följande:
    Du har 100% fel. Jag ÄR leg.sjuksköterska och off.godkjent/autorisert sykepleier och jobbar som sykepleier inom hemtjänst och hemsjukvård i Norge.
    Snälla visa denna tråden till din verksamhetschef utan att avslöja vem du är och se vad människan säger. Fem personer mot en och jag är 100% säker att din chef håller med mig och skulle de få reda på att du är sweet Sofia skulle du få sparken med den låga kunskaper hon besitter ang läkemedel.
  • Sweet Sofia
    Threezool skrev 2015-05-05 18:50:44 följande:

    Har läst en del i tråden och någon jag tycker är märkligt är är du hela tiden tar upp att du jobbar i Norge samt är du skrivet den norska titeln hela tiden.

    Varför inte bara skriva Ssk som är den benämning som används i Sverige och som du borde veta istället för att fylla en halv kommentar med en massa oväsentliga norska titlar?


    Beror på att jag inte bara är ssk utan även spl (sykepleier). Två legitimationer, två titlar. Enkelt.
  • Sweet Sofia
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-05-05 18:53:34 följande:

    Snälla visa denna tråden till din verksamhetschef utan att avslöja vem du är och se vad människan säger. Fem personer mot en och jag är 100% säker att din chef håller med mig och skulle de få reda på att du är sweet Sofia skulle du få sparken med den låga kunskaper hon besitter ang läkemedel.


    Knappast.
  • Lindsey Egot the only one
    Sweet Sofia skrev 2015-05-05 21:56:54 följande:
    Beror på att jag inte bara är ssk utan även spl (sykepleier). Två legitimationer, två titlar. Enkelt.
    Det är ju ungefär samma sak men i Norge har inte sykepleier samma arbetsuppgifter som ssk i Sverige utan kan mer arbeta med omvårdnaden och ger inte ens mediciner i vissa fall. Har pratat med min väninna i Norge som är läkare och hon har förklarat ingående. Vissa sykepleier på vissa avdelningar är som usk är i Sverige. Där tar läkarna prover och ger medicin eller så tar labb alla prover.
  • Lindsey Egot the only one
    Sweet Sofia skrev 2015-05-05 21:56:54 följande:
    Beror på att jag inte bara är ssk utan även spl (sykepleier). Två legitimationer, två titlar. Enkelt.
    Det är ju ungefär samma sak men i Norge har inte sykepleier samma arbetsuppgifter som ssk i Sverige utan kan mer arbeta med omvårdnaden och ger inte ens mediciner i vissa fall. Har pratat med min väninna i Norge som är läkare och hon har förklarat ingående. Vissa sykepleier på vissa avdelningar är som usk är i Sverige. Där tar läkarna prover och ger medicin eller så tar labb alla prover.
  • Sweet Sofia
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-05-05 22:07:47 följande:

    Det är ju ungefär samma sak men i Norge har inte sykepleier samma arbetsuppgifter som ssk i Sverige utan kan mer arbeta med omvårdnaden och ger inte ens mediciner i vissa fall. Har pratat med min väninna i Norge som är läkare och hon har förklarat ingående. Vissa sykepleier på vissa avdelningar är som usk är i Sverige. Där tar läkarna prover och ger medicin eller så tar labb alla prover.


    Helt fel. Sykepleier i Norge har exakt samma uppgifter som i Sverige. Fört var det så (men även i sverige) nu är det inte så. I England ser det däremot ut så.

    Däremot tar lab mycket prover men det är för att underlätta ssk. Och är inte så på alla sjukhus.

    Däremot gör hjelpepleier (usk) i Norge mindre än i Sverige.
  • Sweet Sofia
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-05-05 22:07:58 följande:

    Det är ju ungefär samma sak men i Norge har inte sykepleier samma arbetsuppgifter som ssk i Sverige utan kan mer arbeta med omvårdnaden och ger inte ens mediciner i vissa fall. Har pratat med min väninna i Norge som är läkare och hon har förklarat ingående. Vissa sykepleier på vissa avdelningar är som usk är i Sverige. Där tar läkarna prover och ger medicin eller så tar labb alla prover.


    Läkarna har inte ens tillgång till läkemedelsrummet.... Så din väninna har felaktiga uppgifter. Eller så jobbar hon på något pyttelitettsjukhus I någon by
  • Lindsey Egot the only one
    Sweet Sofia skrev 2015-05-05 23:47:58 följande:
    Läkarna har inte ens tillgång till läkemedelsrummet.... Så din väninna har felaktiga uppgifter. Eller så jobbar hon på något pyttelitettsjukhus I någon by
    Hon jobbar i Oslo! Kanske är hon en kollega till dig.
  • katrinp

    Jag vill bara poängtera en sak, har bara läst trådstarten. Man ger vanligast 0,5-1 ml inte 0,5-1 mg. Vid omräkning har de gett 0,75ml, vilket är helt okej till en patient med pågående lungödem, naturligtvis beroende på hur ordination ser ut.

    Det jag ställer mig frågande till är tiden mellan injektionerna men också hur de är givet. Standard brukar nämligen vara subcutant framförallt hos patienter med terminalvård eftersom det blandannat kan vavara mycket svårt att hitta lämpliga blodkärl att sticka i när blodcirkulationen stänger ner.

  • Sweet Sofia
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-05-06 07:54:33 följande:

    Hon jobbar i Oslo! Kanske är hon en kollega till dig.


    En läkare som jobba i Oslo och tror att spl jobbar som svenskans usk? Tvivlar på att denne ens är läkare.

    Inte kollega till mig nej.
  • Kakan71k

    Hej katrinp! Tack för ditt svar.Ja jag har nu förstått att det omräknat blir ok dos.Om man ger en dos. Men sedan gav alltså beredskapssköterskan en dos till ca 30 min senare.

    Som anhörig är man oerhört stressad i en sån här situation och tänker inte logiskt.

    Jag tycker att hon borde sagt att hon inte kunde ge min mamma mer när jag ringde på henne igen.Det känns som hon inte tog sitt ansvar.

    Dom vill inte förklara sitt handlande och har tagit bort den sista dosen i journalen.

  • puss
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-05-05 18:53:34 följande:
    Snälla visa denna tråden till din verksamhetschef utan att avslöja vem du är och se vad människan säger. Fem personer mot en och jag är 100% säker att din chef håller med mig och skulle de få reda på att du är sweet Sofia skulle du få sparken med den låga kunskaper hon besitter ang läkemedel.
    Ja gör det. Visa tråden.
  • puss
    Evm skrev 2015-05-04 17:48:13 följande:

    Har du "glömt" tala om hur man ökar styrkan sweet Sofia? Jag sitter ju här redo med folkölen.


  • Tiina87
    Evm skrev 2015-05-02 00:38:22 följande:

    Vad menar du att skillnaden är på 7.5mg morfin med styrkan 10mg/ml och 7.5mg morfin med styrkan 1mg/ml??


    Gammal tråden förvisso. Men skillnaden är att det ena är 0.75ml (10mg/ml) och det andra är 7.5ml (1mg/ml).
Svar på tråden Överdos Morfin!