• Lagerbäck

När började ni?

Hejsan! Har en liten nyfiken fråga till er alla. Hur gamla var ni när ni försökte bli gravid med första barnet och hur lång tid tog det för er? Glad

Var det planerat eller var det en liten överraskning hehe? Lämna gärna en kommentar och berätta! Hjärta

• Svar på tråden När började ni?
  • Lillalivetimagen

Första var jag 19, mannen 22 och var en "blir det så blir det" och kom på första tanken på det ;)

Andra var jag 22 och mannen 25 och gror i magen i vecka 37 nu och tog sig på första försöket.

• Grus grus

Jag var 24. Tog sig på första försöket.

Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Lizzie 83

Vi var 26 och 27 och körde med säkra perioder ett tag eftersom jag precis hade fått nytt jobb och ville vänta lite med barn. Det funkade med de säkra perioderna i 8 månader innan jag blev oplanerat gravid, fast det var väldigt välkommet.

Med nr 2, som var mer planerad, gick det på andra försöket.

• carolinheiner

26 å mannen 29 tog på andra försöket. Födde i v 22+5 som inte klarade sig. Andra barnet plussade vi 4 mån efter vårt första. (Försök 2) som föddes 25/2 i år i v 26+0 å ligger just nu på neo å är 1 mån :)

• vronca

Bägge 23, tog 2-3 veckor för ett plus, så vi har haft väldigt tur! Dock såklart blev det en liten överraskning att det gick så fort;)

• Irina Jonsson

ja jag var 18 år o 10 månader, min sambo var 32 år o 1 månad när vi började försöka för första gången att plussa på, så det tog för oss 3-4 månader att bli gravid. denna (andra graviditet) var oplanerad för mig men planerad av sambon han försökte på iaf i 3 månader att göra mig med barn igen då var jag 23år o 2 månader o han blev 36 år o 5 månader när vi hade lyckats plussa igen :) nu har vi en son som fyller 3 år den 7:e april o en lille bror som är beräknat att komma ut den 14:e maj :)

• Grus grus
    Irina Jonsson skrev 2015-03-27 03:54:06 följande:

ja jag var 18 år o 10 månader, min sambo var 32 år o 1 månad när vi började försöka för första gången att plussa på, så det tog för oss 3-4 månader att bli gravid. denna (andra graviditet) var oplanerad för mig men planerad av sambon han försökte på iaf i 3 månader att göra mig med barn igen då var jag 23år o 2 månader o han blev 36 år o 5 månader när vi hade lyckats plussa igen :) nu har vi en son som fyller 3 år den 7:e april o en lille bror som är beräknat att komma ut den 14:e maj :)

Oplanerad av dig men planerad av sambon?? Hur då?
    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Tribute

Vi försökte inte. Jag slutade med minipiller förra sommaren eftersom jag ätit dem i många år och var osäker på hur de påverkade min kropp. Fick snabbt jämn mens och använde en app för att hålla reda på när ägglossningen var. Sedan hade vi inte sex under den. Men i början av december så hade vi sex 2-3 dagar efter ägglossningen och vips så var jag gravid... Är i vecka 18 nu :)

• tvåprinsar

För mig tog det sig oroligt nog på första försöket alla tre gånger! Blev gravid när jag var 19, 20 och 25. Alla planerade :)

Theodor 090430 Vincent 100805
  • Kolibrin

Jag 29 och min man 33 år. Månaden efter vårt bröllop blev vårt första försök och vi lyckades :) Hon är beräknad till slutet av maj! Oh, va vi längtar!

Ett tips, gå till gynekologen och infa att ni kommer börja försöka från och med nu. Så gjorde jag och det skrev hon i journalen, om vi försökt i 12 mån kunde jag hänvisa till det och få tid för utredning snabbare... Flera av mina vänner har gjort och det har fungerat bra. Jag var så nöjig att det skulle vara svårt att bli gravid så för mig var det en enorm trygghet.     

• Lagerbäck
    Kolibrin skrev 2015-03-27 11:18:24 följande:

Jag 29 och min man 33 år. Månaden efter vårt bröllop blev vårt första försök och vi lyckades :) Hon är beräknad till slutet av maj! Oh, va vi längtar!

Ett tips, gå till gynekologen och infa att ni kommer börja försöka från och med nu. Så gjorde jag och det skrev hon i journalen, om vi försökt i 12 mån kunde jag hänvisa till det och få tid för utredning snabbare... Flera av mina vänner har gjort och det har fungerat bra. Jag var så nöjig att det skulle vara svårt att bli gravid så för mig var det en enorm trygghet.     

Vi är för unga för utredning. Eftersom vi fortfarande är i den ålder då man fortfarande är extra fertil som tjej. Vi får försöka några månader till och om det ej går söker vi hjälp. Tack för tips. 
  • Kolibrin
    Lagerbäck skrev 2015-03-27 12:44:08 följande:
    Vi är för unga för utredning. Eftersom vi fortfarande är i den ålder då man fortfarande är extra fertil som tjej. Vi får försöka några månader till och om det ej går söker vi hjälp. Tack för tips. 
    Hmm...Ok, hos oss sa dom att det inte spelade någon roll vilken ålder. Men det kanske är olika i olika län. Vi bor i Stockholm och där får man enligt min läkare hjälp efter ca 9-12mån oberoende ålder. 
    Lycka till!!
  • capy

Jag var 29 och maken 27. Slutade med p-piller nån månad efter att vi gifte oss och vi tänkte "blir det så blir det". Dottern föddes ca ett år efter bröllopet.

• Jw83

31 år gamla. Det blev bebis först gången vi hade oskyddat sex.

Det var dagen efter vårt bröllop som jag blev befruktad enligt ul ;) Ut kom en frisk och stor pojke :)

• CeElSu

Vi både är 26 (snart 27) vi var väl medveten om vad som kunde hända då jag ej kan äta/ha nå preventivmedel och inte haft på många år. Dock så har vi precis träffats. Var tillsammans en månad innan vi gick ett plus.

• Prinsessancelestia

Jag hade nyligen fyllt 27 och sambon 26 när vi bestämde oss för att försöka få barn. Jag hade visserligen just fått nytt jobb och hade provanställning under sex månader som sedan gick över till tillsvidare. Men jag hade ju läst att det tar i snitt ca sex månader att bli gravid så jag skulle ju hinna jobba ett tag iaf innan det skulle vara dags för föräldraledighet.

Sagt och gjort jag slutade med minipiller och jag fick tillbaka min mens direkt. Men jag hann bara få mens en gång sedan uteblev den. Jag var iväg med jobbet på konferens och tyckte det var skönt att mensen var sen för då kunde jag nyttja konferensanläggningens spa till fullo. Väl hemma igen några dagar senare kände jag mig nästan åksjuk och jag minns precis var jag befann mig när det gick upp ett ljus för mig. Mitt på kyrkogården som jag genar över för att ta mig snabbast till jobbet slår det mig som en blixt från klar himmel: jag är gravid. Jag köper ett test påväg hem från jobbet men kan inte vänta på sambon, jag är för otålig. Tar en sån där som det står "gravid" / "ej gravid" för att det ska vara så konkret som möjligt. Mycket riktigt så står det "gravid". Nio månader senare kommer vår lilla tjej och jag hann iaf jobb nio månader.

Fyra år senare har vi oskyddat sex en gång, en gång under fyra år, och den gången blev sonen till som nu är ett år. Jag vet exakt vilken dag han blev till. Även fast han inte var planerad, vi hade tänkt vänta ett år till, så är han ett litet kärleksbarn för det var ju en väldigt fin kväll han kom till :)

• Lagerbäck

Någon mer som vill lätta på hjärtat? Känn er välkomna in i denna tråd.

Kram.

Svar på tråden När började ni?