Jag hade nyligen fyllt 27 och sambon 26 när vi bestämde oss för att försöka få barn. Jag hade visserligen just fått nytt jobb och hade provanställning under sex månader som sedan gick över till tillsvidare. Men jag hade ju läst att det tar i snitt ca sex månader att bli gravid så jag skulle ju hinna jobba ett tag iaf innan det skulle vara dags för föräldraledighet.
Sagt och gjort jag slutade med minipiller och jag fick tillbaka min mens direkt. Men jag hann bara få mens en gång sedan uteblev den. Jag var iväg med jobbet på konferens och tyckte det var skönt att mensen var sen för då kunde jag nyttja konferensanläggningens spa till fullo. Väl hemma igen några dagar senare kände jag mig nästan åksjuk och jag minns precis var jag befann mig när det gick upp ett ljus för mig. Mitt på kyrkogården som jag genar över för att ta mig snabbast till jobbet slår det mig som en blixt från klar himmel: jag är gravid. Jag köper ett test påväg hem från jobbet men kan inte vänta på sambon, jag är för otålig. Tar en sån där som det står "gravid" / "ej gravid" för att det ska vara så konkret som möjligt. Mycket riktigt så står det "gravid". Nio månader senare kommer vår lilla tjej och jag hann iaf jobb nio månader.
Fyra år senare har vi oskyddat sex en gång, en gång under fyra år, och den gången blev sonen till som nu är ett år. Jag vet exakt vilken dag han blev till. Även fast han inte var planerad, vi hade tänkt vänta ett år till, så är han ett litet kärleksbarn för det var ju en väldigt fin kväll han kom till :)