Inlägg från: tankfull |Visa alla inlägg
  • tankfull

Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.

Jag hoppas verkligen att alla som förfasar sig över rökning här inte satt vid datorn alltför långa stunder under graviditeten och att de nu ser till att barnen inte sitter med paddan i knät vareviga dag - det vet ju alla att strålning är farligt och hur farligt kommer vi nog att få veta så småningom!
    Jag är inte rökare och vet inte hur det känns att sluta men det måste väl ändå vara en stor skillnad på om man röker två cigg om dagen eller tjugo? Min syster har ett väldigt intensivt jobb och tillät sig själv att ta två cigaretter om dagen under en del av graviditeten med två av sina tre barn. De är normalviktiga och friska. Själv var jag tvungen att ta mediciner som jag trappade ut under hela graviditeten - jag hade kunnat sluta pang bom med resultatet att jag hade mått fruktansvärt dåligt inte bara en liten tid utan hela graviditeten. Jag försökte bibehålla mitt lugn framför allt och ge barnet lagom mycket abstinens i taget att hantera. Min dotter är helt perfekt och trots starka mediciner under graviditeten plus att hon är uppfödd på mjölkersättning så är hon sjuk mer sällan än kompisarna och har inte visat tecken på något negativt varken fysiskt eller psykiskt, tvärtom. 
    Att vara sjuk är inte ett val, att röka är ett val och jag är verkligen ingen förespråkare för rökning - men jag kan förstå tänket med att inte stressa upp sig själv. TS har fortfarande inte angett hur mycket hans flickvän röker och om hon har planer på att minska?

• tankfull
    Jockee30 skrev 2015-03-26 14:41:09 följande:

Min tjej väntar vårt gemensamma barn och vägrar att sluta röka.
    Hon menar på att hon mår dåligt när hon inte röker och det påverkar barnet mer än rökningen.

Jag är orolig att det skadar barnet så min fråga är om det finns mammor här som rökt under graviditeten och ändå fått friska barn?

Nu har du fått en massa inlägg här, har du någon respons eller ville du bara sätta igång debatten? Jag undrar HUR MYCKET din tjej röker, vilken månad hon är i och om hon har planer på att dra ner eller sluta?
  • tankfull
    Vlad skrev 2015-03-31 14:39:19 följande:

Självklart finns det mammor som har rökt under graviditeten som fått friska barn, det är inte det som är grejen utan att rökningen ökar risken för att barnet inte ska vara friskt. Ganska mycket.

Men beslutet att sluta måste komma från henne själv, hon kommer inte klara det annars. Har hon alls försökt att sluta?

Det verkar inte som att TS tänker ge några svar, tyvärr. Jag har frågat hur mycket hon röker, vilken månad hon är i och om hon tänkt dra ner eller sluta. Inget svar.
  • tankfull
    Jockee30 skrev 2015-04-01 09:38:12 följande:

Min tjej är i vecka 9 och hon har inte ens dragit ner på rökningen, plus att hon röker dom som är extra långa.

Jag tycker det är jäkligt taskigt att hon gör det för det är lika mycket mitt barn som hennes.. Och så svårt är det inte att sluta röka.
    Jag har själv rökt från 15års ålder till jag var 27.

Då förstår jag verkligen att du är upprörd! Att hon inte ens försöker dra ner är jäkligt dåligt! Jag tycker att du ska följa med på inskrivningen på barnmorskemottagningen och ta upp rökningen där - då kommer en utomstående prata med din flickvän om riskerna med rökning och det kanske ger henne en bättre knuff än om du säger åt henne. Och jag förstår din frustration - det ÄR ju ditt barn också!
Svar på tråden Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.