• Jazzy

Utebliven ägglossning, pco & P-piller?

Det som är viktigt att komma ihåg är att pco är inte en sjukdom, det är en typ av äggstock, och namnet polycystiska borde vara polyfollikelära, det är igentligen inte något annat än att man har en större äggreserv än genomsnittet.

Det det följer med en del saket med pco, man får et överskott av testosteron som då kan ge acne, hårväxt och övervikt. Så det är väldigt viktigt att hålla sig hälsosam för det är svårare att bli av med övervikten om man fått den, har du ett normalt bmi om jag får fråga? :) Det är också lättare att bygga muskler med pco, många idrottskvinnor har pco :) så det är inte bara dåligt, äggen man har har oftast väldigt god kvalitet, våran grupp med pco har bäst resultater vid ivf

Men du borde be om att de tar ett amh blodprov, antimullerhormon, det mäter äggreserven och berättar mer om "grav" pco du har, jag har själv lika mycket ägg som nästan fyra vanliga kvinnor haha. Men eftersom du har spontan mens har du men all sannolikhet spontan ägglossning, enligt min gyn så har man nästan alltid ägglossning de gånger man får mens även om man inte känner det, vilket förvånade mig lite.. inte helt övertygad :P

Det kan ju dock vara svårt att "träffa" dessa ägglossningar, t.ex har man en cyklus som är 50 dagar så har man då haft ägglossning dag 36 och det är fort hänt att missa den.

Tror nog inte att du behöver lägga om kosten så länge du inte har en svaghet för mycket godis och socker, är själv veggis sedan tidens start och har alltid hållt vikten normal, är själv övertygad om att det har hjälp mig att inte få några speciella besvär av min pco.

Till sist, blev en liten uppsats det här :P hitta en skitbra föreläsning föreläsning här på forumet om pco, det klarnade så mycket för mig och fick mig känna mig mycket bättre till mods om min situation, till och med hoppfull :)

media.medfarm.uu.se/play/video/331&video=1

Svar på tråden Utebliven ägglossning, pco & P-piller?