• Yogini

Utebliven ägglossning, pco & P-piller?

Hej! Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen råd.
    Jag är 25 år och jag och min pojkvän har lite smått börjat försöka få barn. Vi har bara slutat använda skydd och har inte kollat upp ägglossning eller liknande, utan har bara tänkt att "blir det så blir det".
    Jag har under hela mitt liv haft ganska lång menscykel och haft mens ca varannan månad ibland mer sällan. Men jag har ätit p-piller stora perioder. För ca 1,5 år sedan slutade jag med p-piller och då kom min oregelbundna mens tillbaka, samt dålig hy. Under detta året måste också tilläggas att jag tog 3 dagen efter piller på ett år. Min hy har blivit bättre men jag har märkt av lite lite mer kroppsbehåring.

Nu när i börjat prata om barn så ville jag direkt gå och kolla upp min mens hos en gynekolog för att jag kände på mig att något inte riktigt stämde. Min gynekolog är ganska säker på att det är pco jag har. Då jag har pärlbandsliknande ägg i mina äggstockar, endel finnar och oregelbunden mens. Dock visar mitt blodprov inget ovanligt.

Och nu till min fråga. Min gynekolog vill att jag skall börja äta p-piller, yaz. För mig känns detta helt fel, att börja stoppa i mig hormoner igen. Vad tror ni? finns det andra lösningar för mig? Jag känner lite att min kropp börjar återhämta sig efter alla hormoner jag proppat i den under alla dessa år, jag får mens oftare ( dock utan ägglossning då och då). Eftersom jag inte verkar ha så grav pco så borde det väll inte vara någon fara att gå utan p-piller för att kroppen skall få återhämta sig själv? Hur har ni gjort? Finns det något annat man kan göra för att lindra sin pco? Kost? Stressa mindre? träning osv?

Jätte tacksam för svar

pco, ägglossning, graviditet
  • Svar på tråden Utebliven ägglossning, pco & P-piller?
  • Jasmin Karlsson

Om du inte vill ta p-piller är provera ett alternativ, det ger regelbunden blödning (finns risk/chans att bli gravid om man inte skyddar sig på annat sätt). P-pillrena hjälper mot akne och ökad kroppsbehåring.

Kost kan hjälpa, LCHF eller iallafall minimalt med socker och kolhydrater. Motion är alltid bra.

Jag ser det som så att pco är en hormonell sjukdom och mest effektiva sättet att behandla är med hormoner. Om jag går länge utan behandling får jag mer akne och mer pco.

Vill du försöka bli gravid nu?

• Yogini

Jag ska absolut försöka lägga om kosten, dock kanske ska tilläggas att jag är vegan så just det mjölkbaserade fettet är ju svårt. Jag har väldigt stor koll på vad jag äter osv, så detta ska inte vara orsaken till problemet med ägglossning.

Men visst kan man ha olika grav pco? Jag menar för mig har ju inte acnen blivit värre med tiden, utan snarare tvärt om. Det går iof i perioder.

Detta året har jag haft 2 blödningar, och en i december förra året. Dock håller dem i sig länge och är inte så rikliga, vilket brukar vara ett tecken på att jag inte får ägglossning. Detta gör att det känns konstigt att börja äta p-piller igen, trots att aknen skulle bli bättre av det. Men kan det på något vis vara farligt att gå obehandlad och försöka lindra pcon med andra metoder som kosttillskott?

Vi hade nog tänkt från början att vänta några månader till att föröka bli gravida, men nu när jag verkar ha svårare än väntat att bli gravid så tar vi ju alla chanser för att bli gravida. Min gynekolog säger att p-pillrena ökar chansen att bli gravid då mina ägg mognar i äggstockarna under tiden.

Jag vet inte, jag är bara så anti p-piller och känner att så många i min närhet mått så dåligt av dem, samt fått oregelbunden mens efter dem slutat, dåligt för miljön osv osv.. I regel tycker jag att gynekologer och barnmorskor är så inne på att p-piller alltid är det bästa, trots att forskning visar på alla risker som finns. Självklart så kommer jag börja ta p-piller om jag verkligen måste, men jag tänker att min pco är ganska svag, efter att ha läst om andra kvinnors där symtomen verkar vara mycket mer kraftiga.

:)

• Pandamamma79

Du ska ju självklart inte ta p-piller om du ska bli gravid. När man har pco, vilket jag ju tror att du har är det bättre att gå till en läkare som vet mer om just detta.

Vanlig gyn på vårdcentralens kk eller barnmorskor vet inget om detta.

De borde veta för det är så vanligt.

Gynekologer/läkare som kan detta bra brukar finnas på kliniker som också tar hand om ivf.

En sådan klinik har jag gått till.

• Yogini

Okej. Men tror du att det kan vara till någon skada att försöka några månader utan att behandla? Än så länge har vi ju faktiskt inte försökt så länge.

Har ni några andra tips?

• Anonym (PCO)

Jag har själv PCO som jag fick konstaterad av en gynekolog, då fick jag yazmine att äta för att jag skulle få blödningar varje månad eftersom det inte är bra att gå utan mens..

När jag sedan slutade med yazmine för att vi ville skaffa barn fick vi komma till en gynekolog som har hand om ofrivilligt infertila. Först fick jag äta provera för att få mens och sedan pergotime för att få ägglossning.

Om du inte vill äta p-piller nu för att ni vill bli gravida om ett tag så tycker jag inte du ska äta p-pillerna! Sen är det absolut ingen skada om ni har sex under tiden du inte äter p-piller. Blir du gravid så blir du, men om ni får problem med att bli gravida så finns det hjälp att få..

• Yogini

Okej. jag har ju faktiskt någon form av blödning ca varannan månad, det borde väll ändå vara lite positivt?
    Tror du att det är någon fara att gå obehandlad fram tills vi vill få hjälp att bli gravida?

• Pandamamma79
    Yogini skrev 2015-03-24 21:07:22 följande:

Okej. jag har ju faktiskt någon form av blödning ca varannan månad, det borde väll ändå vara lite positivt?
    Tror du att det är någon fara att gå obehandlad fram tills vi vill få hjälp att bli gravida?

Absolut ingen fara. Men då är det ju baserat på att det är pco du har...
  • Jazzy

Det som är viktigt att komma ihåg är att pco är inte en sjukdom, det är en typ av äggstock, och namnet polycystiska borde vara polyfollikelära, det är igentligen inte något annat än att man har en större äggreserv än genomsnittet.

Det det följer med en del saket med pco, man får et överskott av testosteron som då kan ge acne, hårväxt och övervikt. Så det är väldigt viktigt att hålla sig hälsosam för det är svårare att bli av med övervikten om man fått den, har du ett normalt bmi om jag får fråga? :) Det är också lättare att bygga muskler med pco, många idrottskvinnor har pco :) så det är inte bara dåligt, äggen man har har oftast väldigt god kvalitet, våran grupp med pco har bäst resultater vid ivf

Men du borde be om att de tar ett amh blodprov, antimullerhormon, det mäter äggreserven och berättar mer om "grav" pco du har, jag har själv lika mycket ägg som nästan fyra vanliga kvinnor haha. Men eftersom du har spontan mens har du men all sannolikhet spontan ägglossning, enligt min gyn så har man nästan alltid ägglossning de gånger man får mens även om man inte känner det, vilket förvånade mig lite.. inte helt övertygad :P

Det kan ju dock vara svårt att "träffa" dessa ägglossningar, t.ex har man en cyklus som är 50 dagar så har man då haft ägglossning dag 36 och det är fort hänt att missa den.

Tror nog inte att du behöver lägga om kosten så länge du inte har en svaghet för mycket godis och socker, är själv veggis sedan tidens start och har alltid hållt vikten normal, är själv övertygad om att det har hjälp mig att inte få några speciella besvär av min pco.

Till sist, blev en liten uppsats det här :P hitta en skitbra föreläsning föreläsning här på forumet om pco, det klarnade så mycket för mig och fick mig känna mig mycket bättre till mods om min situation, till och med hoppfull :)

media.medfarm.uu.se/play/video/331&video=1

• Yogini

jag har ett normalt BMI, till och med strax under det "normala", vilket jag varit hela mitt liv. Så jag följer min egen kurva så att säga :)

Till skillnad från vad jag läst här så har jag ganska bra förbränning, och har alltid haft. Mina symtom av pcon är ju snarare min akne och lite lite ökad kroppsbehåring. Dock är håret inte så jag störs av det. Mina äggstockar har jag ju gjort ett ultraljud på och de visade tydligt på typiska pco äggstockar. Jag tog ett blodprov när jag var hos min gynekolog, men svaren där har inte kommit än. Dock verkade hon så säker på att det var pco jag hade så hon skriv ut p-piller diekt, innan svaren kommit. Jag hann inte riktigt tänka förrän dem fanns där på recept. Men jag har inte börjat ta dem än, vilket jag inte tror jag kommer göra heller.

Vad min gynekolog sa så trodde inte hon att jag hade ägglossning inför varje blödning, men hon kan ju ha fel. Något som dock var märkligt var att hon mätte min slemhinna, vilken bara mätte till 3cm, vilket var tunt enligt henne för att vara så långt in i  mencykeln. Hon sa att varken något ägg eller någon mens var på G. Ändå fick jag mens en dag efteråt. Väldigt liten blödning som inte höll i sig så länge som min vanliga mens brukar, men en blödning var det iaf. Så min kropp verkar ju ändå stöta ut slemhinnan, trots ynka 3 cm. hehe..

Svar på tråden Utebliven ägglossning, pco & P-piller?