Inlägg från: Pescetarian |Visa alla inlägg
  • Pescetarian

Tips på KAPITELBÖCKER till fyraåring!

Hej!

Jag har en fyraåring som för ett tag sedan började att tycka om kapitelböcker.

Hittills har vi plöjt igenom:

Ville och Vilda Kanin

Tomtenaskinen

Meningen med livet

Vems lilla mössa flyger

Kalla mig Paddington

Stora Emilboken

(Stora boken om Mamma Mu och Kråkan)

Barnet tycker mest om de böcker som har stora, utförliga bilder (tänk Sven Nordqvist och Jan Lööf). Men även de med endast en liten svartvit bild, på en helsida text, funkar också (om det är en bra bok med ett spännande innehåll, vill säga).

Så alla tips mottages tacksamt!

(Jag kanske ska tillägga att det alltså är jag som läser böckerna för barnet, - barnet skall alltså inte läsa dessa böcker själv).

• Svar på tråden Tips på KAPITELBÖCKER till fyraåring!
  • Pescetarian
    Mercurialis skrev 2015-03-23 18:15:40 följande:

Jag läste Pelle Svanslös-böckerna (Gösta Knutson) och Mumintroll-böckerna (Tove Jansson) för mitt äldsta barn, när han var i den åldern.

scanmia skrev 2015-03-23 18:23:07 följande:

Pelle Svanslös och Nalle Puh är bra. Alfons är ingen kapitelbok, men så bra för högläsning i den åldern.

Åh, Pelle Svanslös! <3 Tack!

Finns Mumin i kapitelbok?

Nalle Puh och Alfons känns lite passé här hemma. Annars håller jag med om att Alfonsböckerna är bra! :)
    fluu skrev 2015-03-23 18:18:11 följande:

Det finns två varianter av bamseböcker, den ena är mer sagobok och den andra varianten är kapitelböcker med mer text. "Bamse åker till månen" är ett exempel på kapitelboksvarianten.

Ja, Bamse, givetvis! Tack!
    scanmia skrev 2015-03-23 18:28:29 följande:

Min vän Charlott av Whites (Fantastiska Wilbur i tidigare översättningar) har älskats av våra 3-4-åringar.

Några av Dahls böcker har gått hem: Kalle och Chokladfabriken var favorit hos min store, men mellansonen gillade den först när han var lite äldre, Mathilda var också poppis, men Häxorna för hemsk.

Tack för fina tips! :)

Längtar tills ungen vill läsa Harry Potter (fast när man är mogen för de böckerna så läser man kanske själv?).

En kapitelbok som jag ÄLSKADE som barn, var Fritt Fram Frida (finns fler böcker i den serien). Ett tips för er andra kanske? ;)

Jag gillade även Fem-böckerna. Fast det är väl samma som med Harry Potter - dvs att man läser själv när man börjar på de böckerna?
  • Pescetarian

Nu har jag rotat fram gamla kapitelböcker som jag själv hade som barn; Allas vår Madicken, samt Jag, Bamse.

Någon som har några fler tips? :)

Sedan köpte jag även tre böcker ur serien Lasse-Majas Detektivbyrå. Halva rea-priset = 73,50:- för samtliga tre böcker! FYND!

Svar på tråden Tips på KAPITELBÖCKER till fyraåring!