• Pescetarian

Tips på KAPITELBÖCKER till fyraåring!

Hej!

Jag har en fyraåring som för ett tag sedan började att tycka om kapitelböcker.

Hittills har vi plöjt igenom:

Ville och Vilda Kanin

Tomtenaskinen

Meningen med livet

Vems lilla mössa flyger

Kalla mig Paddington

Stora Emilboken

(Stora boken om Mamma Mu och Kråkan)

Barnet tycker mest om de böcker som har stora, utförliga bilder (tänk Sven Nordqvist och Jan Lööf). Men även de med endast en liten svartvit bild, på en helsida text, funkar också (om det är en bra bok med ett spännande innehåll, vill säga).

Så alla tips mottages tacksamt!

(Jag kanske ska tillägga att det alltså är jag som läser böckerna för barnet, - barnet skall alltså inte läsa dessa böcker själv).

• Svar på tråden Tips på KAPITELBÖCKER till fyraåring!
  • Mercurialis

Jag läste Pelle Svanslös-böckerna (Gösta Knutson) och Mumintroll-böckerna (Tove Jansson) för mitt äldsta barn, när han var i den åldern.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • fluu

Det finns två varianter av bamseböcker, den ena är mer sagobok och den andra varianten är kapitelböcker med mer text. "Bamse åker till månen" är ett exempel på kapitelboksvarianten.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • scanmia

Pelle Svanslös och Nalle Puh är bra. Alfons är ingen kapitelbok, men så bra för högläsning i den åldern.

• scanmia

Min vän Charlott av Whites (Fantastiska Wilbur i tidigare översättningar) har älskats av våra 3-4-åringar.

Några av Dahls böcker har gått hem: Kalle och Chokladfabriken var favorit hos min store, men mellansonen gillade den först när han var lite äldre, Mathilda var också poppis, men Häxorna för hemsk.

• Pescetarian
    Mercurialis skrev 2015-03-23 18:15:40 följande:

Jag läste Pelle Svanslös-böckerna (Gösta Knutson) och Mumintroll-böckerna (Tove Jansson) för mitt äldsta barn, när han var i den åldern.

scanmia skrev 2015-03-23 18:23:07 följande:

Pelle Svanslös och Nalle Puh är bra. Alfons är ingen kapitelbok, men så bra för högläsning i den åldern.

Åh, Pelle Svanslös! <3 Tack!

Finns Mumin i kapitelbok?

Nalle Puh och Alfons känns lite passé här hemma. Annars håller jag med om att Alfonsböckerna är bra! :)
    fluu skrev 2015-03-23 18:18:11 följande:

Det finns två varianter av bamseböcker, den ena är mer sagobok och den andra varianten är kapitelböcker med mer text. "Bamse åker till månen" är ett exempel på kapitelboksvarianten.

Ja, Bamse, givetvis! Tack!
    scanmia skrev 2015-03-23 18:28:29 följande:

Min vän Charlott av Whites (Fantastiska Wilbur i tidigare översättningar) har älskats av våra 3-4-åringar.

Några av Dahls böcker har gått hem: Kalle och Chokladfabriken var favorit hos min store, men mellansonen gillade den först när han var lite äldre, Mathilda var också poppis, men Häxorna för hemsk.

Tack för fina tips! :)

Längtar tills ungen vill läsa Harry Potter (fast när man är mogen för de böckerna så läser man kanske själv?).

En kapitelbok som jag ÄLSKADE som barn, var Fritt Fram Frida (finns fler böcker i den serien). Ett tips för er andra kanske? ;)

Jag gillade även Fem-böckerna. Fast det är väl samma som med Harry Potter - dvs att man läser själv när man börjar på de böckerna?
  • Aniiee

De RIKTIGA Puh-böckerna (alltså inte Disney's) är perfekta för en fyra-åring. Leta efter författarenn AA Milne, böckerna "Nalle Puh" och "Puhs hörna".

Muminböckerna. Består av böckerna "Småtrollen och den stora översvämningen", "Kometjakten"/"Kometen kommer" (heter olika beroende på upplaga), "Muminpappans bravader skrivna av honom själv"/"Muminpappans memoarer" (igen, upplaga), "Farlig midsommar", "Trollvinter", "Det osynliga barnet och andra berättelser", "Pappan och havet" samt "Sent i November"

Astrid Lindgrens böcker, funkar, de flesta, men när lillungen var 4 år så läste vi Emil, Madicken, Lotta-böckerna, Bullerby-böckerna, Saltkråkan, Pippi, Nils Karlsson-Pyssling (sagosamlingen) och Kajsa Kavat (Sagosamlingen)

Pelle Svanslös funkar jättebra.

MORFAR PROSTEN nästan måste du få tag i. Hör efter på bibblan, för den/de (jag har samlingsboken) är svårhittad.

Lillebror-böckerna av Wieslander (ett par, minns inte deras förnamn, den ena heter typ Jojje eller Jujja eller,,,, nåt...)

Tre som egentligen är liiite för, men KAN funka för en 4-åring är Bilbo (The Hobbit), Narnia-böckerna och böckerna av Frances Hodgeson Burnett (tänker främst på Den hemliga trädgården, Lille Lorden och En Liten Prinsessa) Lillungen var nästan fem när vi läste de, dock.

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Aniiee
    Pescetarian skrev 2015-03-23 19:15:56 följande:
    scanmia skrev 2015-03-23 18:23:07 följande:

Åh, Pelle Svanslös! <3 Tack!

Finns Mumin i kapitelbok?

Nalle Puh och Alfons känns lite passé här hemma. Annars håller jag med om att Alfonsböckerna är bra! :)Ja, Bamse, givetvis! Tack!

Tack för fina tips! :)

Längtar tills ungen vill läsa Harry Potter (fast när man är mogen för de böckerna så läser man kanske själv?).

En kapitelbok som jag ÄLSKADE som barn, var Fritt Fram Frida (finns fler böcker i den serien). Ett tips för er andra kanske? ;)

Jag gillade även Fem-böckerna. Fast det är väl samma som med Harry Potter - dvs att man läser själv när man börjar på de böckerna?
    Vi läste Harry Potter-böckerna i somras, när lillungen var 5, som sommarläsning, med alla fyra barnen. Tror kanske att stora flickan som var/är 10 hade störst behållning, tätt följt av storebröderna, men lillungen trivdes också. Femböckerna verkar inte passa lika bra som högläsningsböcker, utan är mer bokslukarböcker, men prova kan man alltid, de är ju inte så långa, så man kan ta en och testa. 
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Aniiee

Jag älskar Min vän Charlotte.....

Dahls böcker hade jag nästan glömt bort. Vill jag tipsa TS om de du skrev plus SVJ, Jojjes ljuvliga medicin, Den fantastiska räven.
  • Solros78
    Totoro79 skrev 2015-03-23 19:47:15 följande:

Kan rekommendera Lasse Majas detektivbyrå, vår 4 åring älskar dem.

De läser de böckerna varje dag på vilostunden för vår fyraåring och hans kompisar.
  • fluu

Flera Astrid Lindgren-böcker finns som kapitelböcker, ett par är illustrerade.

• Aniiee
    fluu skrev 2015-03-23 19:52:44 följande:

Flera Astrid Lindgren-böcker finns som kapitelböcker, ett par är illustrerade.

Skulle snarare säga att alla Astrid Lindgren-böcker är kapitelböcker och alla är illustrerade (det är nämligen så de skrevs och gjordes från början. Alla tunna AL-böcker är utdrag ur kapitelböcker, med ett par undantag).
  • fluu
    Aniiee skrev 2015-03-23 19:58:17 följande:
    Skulle snarare säga att alla Astrid Lindgren-böcker är kapitelböcker och alla är illustrerade (det är nämligen så de skrevs och gjordes från början. Alla tunna AL-böcker är utdrag ur kapitelböcker, med ett par undantag).
    Fast vissa är illustrerade på ett annat sätt, inte små svartvita bilder här och var utan färg och helsidor.
  • Dasha

Anders, nästan fyra.

underbar kapitelbok för 4-åringar, trots att den är så gammal

• Aniiee

Jag glömde: Eddie-böckerna! Av Viveka Lärn (Sundvall på den tiden) Och Mimmi-böckerna, men jag vet inte om Mimmi finns som kapitelbok, faktiskt,

• fluu
    Aniiee skrev 2015-03-23 22:35:06 följande:
    Jag glömde: Eddie-böckerna! Av Viveka Lärn (Sundvall på den tiden) Och Mimmi-böckerna, men jag vet inte om Mimmi finns som kapitelbok, faktiskt,
    Älskar dem(fortfarande) Mimmi finns som kapitelbok. Däremot är de inte så rikt illustrerade.
  • Linc

Mina tre barn har älskat när jag läst Astrid Lindgrens böcker! Och favoriten av någon annan författare var en bok som hette "Kastrullresan " den tyckte till och med jag om att läsa! :) Annars kan jag rekommendera att Läsa Narnia-Böckerna.. blir mååånga timmar och är målande bilder i texten. Mina barn har kunnat måla upp en bildvärld i sina huvuden :)

Lycka till! :D

• fluu

Är barnet inte rädd av sig så finns det en fantastisk utgåva av "En julsaga" med helt underbara illustrationer av Roberto Innocenti. Mycket text, men ska barnet inte läsa själv så går det kanske. Mina föräldrar läste den för mig första gången när jag var i den åldern.

• Pescetarian

Nu har jag rotat fram gamla kapitelböcker som jag själv hade som barn; Allas vår Madicken, samt Jag, Bamse.

Någon som har några fler tips? :)

Sedan köpte jag även tre böcker ur serien Lasse-Majas Detektivbyrå. Halva rea-priset = 73,50:- för samtliga tre böcker! FYND!

Svar på tråden Tips på KAPITELBÖCKER till fyraåring!