• fluu

Tips på KAPITELBÖCKER till fyraåring!

Det finns två varianter av bamseböcker, den ena är mer sagobok och den andra varianten är kapitelböcker med mer text. "Bamse åker till månen" är ett exempel på kapitelboksvarianten.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Flera Astrid Lindgren-böcker finns som kapitelböcker, ett par är illustrerade.

• fluu
    Aniiee skrev 2015-03-23 19:58:17 följande:
    Skulle snarare säga att alla Astrid Lindgren-böcker är kapitelböcker och alla är illustrerade (det är nämligen så de skrevs och gjordes från början. Alla tunna AL-böcker är utdrag ur kapitelböcker, med ett par undantag).
    Fast vissa är illustrerade på ett annat sätt, inte små svartvita bilder här och var utan färg och helsidor.
  • fluu
    Aniiee skrev 2015-03-23 22:35:06 följande:
    Jag glömde: Eddie-böckerna! Av Viveka Lärn (Sundvall på den tiden) Och Mimmi-böckerna, men jag vet inte om Mimmi finns som kapitelbok, faktiskt,
    Älskar dem(fortfarande) Mimmi finns som kapitelbok. Däremot är de inte så rikt illustrerade.
  • fluu

Är barnet inte rädd av sig så finns det en fantastisk utgåva av "En julsaga" med helt underbara illustrationer av Roberto Innocenti. Mycket text, men ska barnet inte läsa själv så går det kanske. Mina föräldrar läste den för mig första gången när jag var i den åldern.

Svar på tråden Tips på KAPITELBÖCKER till fyraåring!