Anonym (småland) skrev 2015-05-08 08:42:28 följande:
eftersom jag fick missfall i v.9 i januari, är jag väldigt glad över att vi inte berättade för dottern. Det hade varit jobbigt för henne och hon hade pratat med alla om det, vilket jag inte vill. Och denna gången är vi ännu mer helt säkra på att inte berätta det för henne förrän efter kub som brukar vara i v.12-13 väl? jag har aldrig gjort kub med dottern men har för mig att de sa något sådant vid förra graviditeten.
Ja det skulle vara jobbigt om något gick fel och barnen har berättat vidare till kompisar och andra utomstående. Men att barnen vet om och också måste uppleva sorgen ifall något går fel behöver inte vara negativt tänker vi. Det finns ju inga garantier även fast man passerat v 12. Men i v 4 är lite väl tidigt att berätta.
Jag har inte heller gjort kub tidigare. Är osäker på om jag vill. Min man tycker det är självklart att göra så mycket tester som möjligt. Själv funderar jag över hur jag skulle reagera ifall vi fick osäkra siffror. Jag tänker att det är skönast att slippa oro under graviditeten utan testen (ul vill jag göra) och ev få besked efter förlossningen eller under barnets första månader.
Jag fick inte tag på något nytt gravtest innan helgen. Jag som ville testa igen på söndag. Först ska jag testa igen, sen ska jag ringa barnmorskan och kanske gå på första inskrivningssamtalet. Sen får vi se vilka som får veta.
Har du kontaktat barnmorskan?