Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Anton Chigurh skrev 2017-05-17 09:10:40 följande:
    Mmm, Bill, och hur försvarar du det faktum att användare som inte ens varit i kontakt med det berörda kontot FAKTISKT blivit blockade. Det tycker du är helt i sin förbannade ordning.

Eller !!!
    Vilket utmärkt exempel på hur olika man kan bedöma exakt samma text du ger. För min del tycker jag att svaret på dina frågor framgår av inlägget du citerar. Testar att citera och markera, inlägget är ju flera rader långt och kan säkert te sig oöverskådligt.
    KillBill skrev 2017-05-17 07:40:49 följande:

Jag har förklarat för att jag anser att en curator, som en vanlig twittrare, ska kunna agera inom ramen för Sweden kontot och vid behov blockera användare som lämnar hot på kontot eller sprider hat på kontot. Blocklistan bör emellertid nollställas varje vecka.

Självklart är det är fel om någon har blivit uthängd men jag tycker också att det är tråkigt att många nu är hysteriska och verkar betrakta sweden kontot/curatorn som myndighet/myndighetsperson trots att de lånat kontot tillfälligt av myndigheten. Detta kommer troligtvis resulterar i att SI lägger ner Sweden kontot som myndigheten skapade under den förra alliansregeringens tid vid makten. 

Själv tycker jag att det mest anmärkningsvärda i den här tråden är att det tutas om att regeringen tillämpar DDR-metoder när det handlar om ett utlånat myndighetskonto.

Men stundtals kan även ljudet av den värsta stormen i en ankdamm överröstas av ankornas kvackande.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-05-17 11:49:51 följande:
    ...och jag förtydligar för dig vad det betyder i sammanhanget och undrar om du verkligen står för det eller inte bara förstått vad det betyder. Behöver jag ta det en gång till?
    Ja, jag står för det.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-05-17 14:33:48 följande:
    Uppfattat!

Kan du försvara det med argument också?
    Gissar att det handlar om semantik.

Om jag skriver att det var synd att man tog bort alla blockeringar så behöver det inte innebära att jag tycker att det var fel att ta bort blockeringar avseende konton som inte spridit hat och hot på myndighetens utlånade twitterkonto.

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-05-17 16:08:43 följande:
    Ja, det handlar mycket riktigt om semantik. Du vill att ditt uttryck ska betyda något det inte betyder.

Om vi har 100 bollar i alla möjliga färger och vi ska rensa ut lite. Vi kommer överens om kriterier och utefter dessa är det alla blå bollar som ska bort.
    Men Sune tycker alla färgerna är fula utom gult, så han behåller gula och rensar bort alla de andra.
    Har då Sune gjort rätt?
    Svarar man ja på frågan så kan man inte göra det med argumentet att blå bollar skulle bort, utan man måste även se till läget att även röda, gröna, vita, svarta, orangea, rosa och lila bollar försvann och ta ställning till det i sitt svar. Vilka hållbara argument finns för att rensa på det sätt Sune gjorde, trots överenskomna kriterier?
    Mm, jag har förstått att du och några med dig upprörs över hur blockningen av konton gick till - någon så mycket att hen inte kunde skilja på regeringen och ett utlånat myndigheteskonto.

För min del ligger fokus snarare på den omständighet att hat och hot har blivit så vanligt på nätet att det blivit en del av den politiska övertalningskulturen i vissa kretsar, särskilt hårt drabbar det kvinnor i och med att de här kretsarna har en mycket förvriden kvinnosyn.

Nej, jag upprörs inte över att ett antal konton som inte borde ha blockats blev blockade. Jag känner närmast löje över gråten att konton som aldrig varit i närheten av Svenska Institutets utlånade twitterkonto blev blockade.

Vadå - har man inte ens kommenterat där förut så är det en ren skitsak att man under en begränsad period inte hade möjlighet att kommentera.

Jag tycker att det allt vanligare fenomenet att försöka tysta röster som ligger utanför högerextremismens förkrympta åsiktskorridor är ett långt allvarligare demokratiskt samhällsproblem än att några petimetrar känner sig kränkta.

Regeringen, 2017, Östtyskland som någon skrev. Jag skäms faktiskt lite över okunnigheten att jämföra Sverige med Östtyskland och det om något är en kränkning mot alla östtyskar som tvingades leva under förtryck och konstaterar samtidigt att det snattras alldeles förfärligt i ankdammen för närvarande.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-05-17 18:11:29 följande:
    Man kan inte skilja på en myndighet och ett konto som står under myndighetens namn och myndighetens kontroll genom att "låna ut" det.

Du har alltså lite svårt att fokusera på det upptagna fallet och den kritik som framförs? Det säger i så fall mer om dig än fallet ifråga.

Du talar om "de här kretsarna" utan att egentligen veta vilka du talar om och vad de uttrycker på sociala media.

"Gråten" är taget ur luften. Reaktionen handlar om ett allvarligt övergrepp av en myndighet, något man borde uppröras över om man står för demokrati, de fri- och rättigheter vi har.

Vad skulle du själv tycka om att bli utpekad som näthatare eller rasist?

Att blockeringen varat under en begränsad period är ju för att det uppmärksammats och kritiserats, inte för att folk tycker det är en skitsak.

Uppmärksamma oss gärna när det när en myndighet ägnar sig åt det, så diskuterar vi det då. Nu handlar det om detta fall och hur vi förhåller oss till det.

Är "några petimetrar som känner sig kränkta" din definition på de som hamnar utanför extremvänsterns åsiktskorridor?

Ja, du fortsätter hänga upp dig på detta, som om det vore ett försvar av vad som skett på en svensk myndighet.

Nu var det inte jag som gjorde jämförelsen och jag är inte heller så förtjust i den, men den är inte särskilt långt ifrån de jämförelser med nazi-Tyskland som gärna görs från vänsterhåll för att bemöta åsikter, personer och partier från högerhållet.
    I vilket fall som helst är ältandet om detta ett patetiskt sätt att försöka förminska den befogade kritiken av ett allvarligt fall, helt grundat på att din ideologi gör fallet obekvämt för dig att diskutera. Sluta bara skriv om fallet inte intresserar dig och du inte har något vettigt att komma med, så kanske du kan behålla lite trovärdighet som debattör.

Vi gör inte samma bedömning. Den här tråden handlar om förtroendet för regeringen. Twitterkontot startades under alliansregeringen, Svenska Institutets gd tillsattes av alliansregeringen.

Jag kom in i den här tråden när någon okunnig började tuta om att östtyska metoder av regeringen i och med blockningen på kontot. Därefter var det någon annan som postade en fotomontage där Stefan Löfven stod inför att avrättas som landsförrädare.

Om du vill ha mig som socialdemokrat till "extremvänstern" så visst.

Allt handlar ju om din position, politiskt och i synen på näthat.

I inslaget om kvinnorna som drabbas av dödshot, våldtäktshot eller bara kommentarer som att "du är för ful att knullas", det KillBill länkar till säger kvinnorna att de anmäler hoten som sedan läggs ner av polisen.

Nej, jag kan bara känna ett visst förakt för de prinsar på ärten som anser sig vara såååååå drabbade av att ett twitterkonto blockats för näthatare och förmodligen somliga oskyldiga.

För övrigt så anser jag att Svenska Institutet borde lägga ner kontot i och med att det inte verkar vara möjligt att blocka hatare längre. 
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-05-17 22:55:24 följande:
    Jag skulle ha köpt detta som argument för ditt ointresse, om det hade stannat vid det. Istället drar du upp en massa annat, som ger indikationer på att du har andra skäl till att inte vilja diskutera detta och du gör då allt för att flytta fokus från det väsentliga i fallet.

Jag vet inte vad det är för okunnighet du syftar på... Jämförelsen må vara något långsökt, men likheten finns i alla fall i att myndigheter agerade mot oliktänkande i båda fallen.

Ett påstående taget ur luften...igen!

Jag har inte redogjort för någon syn på näthat för dig att referera till, eftersom det inte har varit ämne för diskussionen.

Det här är ämnen för en annan diskussion. Jag deltar gärna när det är aktuellt, kanske i en tråd du startar... ;)

Ja, vad handlar den här tråden om - om inte annat än förtroendet för regeringen.

Mitt förtroende för den gamla alliansregeringen har inte förändrats av den här historien, inte mitt förtroende för nuvarande regering heller - de kan inte gå in och detaljstyra arbetet på en myndighet.

Hade de gjort detta så hade det skrikits i högan sky om ministerstyre, misstroendeförklaring och KU.

Nej, jag är helt ointresserad av twitterkontot. Kan myndigheten inte se till att de kvinnor som får möjlighet att twittra en vecka slipper undan näthatarna så borde de lägga ner kontot.

Okunnigheten jag syftade på var alltså att koppla ett utlånat myndighetskonto till regeringen och därefter regeringen till Östtyskland. Det är och förblir en skymf - framförallt mot de östtyskar som levde under ett rätt vidrigt förtryck.

Nja påståendet var inte taget ur luften såvida du inte definierar dina inlägg som luft. Du skrev faktiskt "Är "några petimetrar som känner sig kränkta" din definition på de som hamnar utanför extremvänsterns åsiktskorridor?"

Fundera gärna på vad din fråga implicerar.

Men för att föra ner diskussionen på en mindre affekterad nivå. Nej, jag upprörs inte särskild å de personers vägnar som fick sina konton blockade. Däremot kan jag bli förbannad när jag läser den typ av artiklar som KillBill länkade till. Vad är det för fega kräk som hotar kvinnor med våldtäkt eller mord eller liknande.

Det förekommer och har förekommit här på FL också. Jag minns särskilt en person som brukade skriva saker som att man borde hetta upp ett eldgaffel och köra upp den i --- på de feminister man råkar. Personen var mycket aktiv och hade många liknande synpunkter. brukar inte anmäla inlägg, men där anmälde jag många.

jag minns särskilt att jag funderade på hur mycket det gullades med honom och hans åsikter.

Näthat och sexism är inget obestämt som alltid förekommer någon annanstans av någon annan.

Dessutom - hur ska vi kunna hantera kvinnoförakt bland vissa invandrargrupper när vi gullar och daltar med helt endemiska kvinnohatare.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-05-18 02:58:52 följande:
    För att vara en som tycker att en myndighets agerande är OT går du nu väldigt långt utanför trådens ämne. Starta en ny tråd!

Nja, den här tråden handlar om förtroendet för denna regering.

Starta gärna en ny tråd där du beskriver hur ditt förtroende för alliansregeringen har minskat sedan du förstått att de tillsatte en generldirektör som var ansvarig för att ett twitterkonto upprättades.

Mitt förtroende för den här regeringen påverkas inte av att det återigen stormar i skrikhögerns ankdamm.
  • FDFMGA

Mitt förtroende för regeringen rubbas något av att man ännu inte på ett seriöst sätt försökt rätta till den skada som drabbade Posten i och med den ekonomiskpolitiska katastrofen maud Olofssons beslut.

Det är för enkelt att bara skylla på alliansregeringen, visst den katastrofala sammanslagningen av Posten i Danmark och Sverige är rimligen mycket svår att hantera, men alliansens tillsättande av en inkompetent chef för Postnord kan man enkelt åtgärda.

Nu senast ljög han om postens tillförlitlighet och posten försökte också hindra Svenska Dagbladet att få del av uppgifterna att man inte har en susning om vart miljontals brev som skickades förra året tog vägen.

Innan Maud Olofsson saboterade Vattenfall och Posten brukade man säga "som ett brev på posten" som ett exempel på något man kan lita på.

Dags för lite socialdemokratisk styrning så att tiden man talesättet blev ett skämt begränsas till en effekt av Maud Olofsson och alliansregeringens tid.

Mitt förtroende för regeringen skulle stärkas om man sparkar Håkan Ericsson, vd och koncernchef PostNord.

Ett av de största bekymren för Postnords ledning är att media utifrån språkregler vägrar skriva PostNord - de borde ha annat att syssla med.

• FDFMGA
    kvarnfot skrev 2017-05-18 08:20:38 följande:
    Du får väl finna dej i att bli kallad för det när du själv kallar alla som kritiserar vänstern för "skrikhögern"....
    Självklart, jag är inte bortskämd så jag finner mig i mycket, vilket inte nödvändigtvis innebär att jag inte kommenterar att den som definierar en socialdemokrat som extremvänster avslöjar sin egen position på den politiska skalan.

Jag är inte ens särskilt vänster inom S, utan betraktar mig som socialliberal och S som det parti som bäst förvaltar socialliberalismen.

Mdn iofs har ju den politiska skalan flera dimensioner nuförtiden, på goda grunder kan man påstå att socialliberalismen och skrikhögerpopulismen är diametrala motsatser - så för en skrikhögeraktivist kan jag mycket väl framstå som extremvänsterSkrattande
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2017-05-18 10:04:38 följande:
    Nja, tja.....

Underbart argument, Bill, du och din gay(?)kompis kör med en argumentation som är.....lysande. smile1.gif
    Men Arnold då. Jag är inte gay.

Och även om jag så vore så betvivlar jag starkt att jag skulle vara intresserad av en narcissistiskt uppblåst broiler.

Försök nu att inte egga upp dig alltför mycket, Arnold - det är inte nyttigt för blodtrycket  smile1.gif
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?