Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Kung Markatta skrev 2017-05-03 23:06:20 följande:
    Just det.
    Mest intressant är kanske varför så många galningar har fokus på judar.

I ditt exempel en galning som anser att judiska organisationer är en drivande del av högerextremismen i Europa.

Det var en ny galen aspekt för mig - mest van vid att högerextremister anser att judarna ligger bakom globaliseringen och flyktingströmmarna.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-05-06 13:00:23 följande:
    Nu har vi kmmit väldigt långt från trådämnet.

Innan någon skriver att jag smiter från frågan så vill jag säga att jag gärna fortsätter diskutera detta ämne i någon mer pssande tråd.
    Får jag fåga om du tror att det är möjligt att varaktigt lösa den här konflikten och i så fall hur ?
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2017-05-07 10:29:30 följande:
    Göran Persson i en intressant intervju för den som har råd att läsa SvD:s premiumartiklar.

" "Hela fundamentet för vår samhällsmodell hotat"

www.svd.se/hela-fundamentet-for-var-samhallsm...
    Kan väl tillägga att han aldrig hört till mina favoriter men när han säger "Vi har aldrig haft mer pengar, aldrig varit rikare och statsfinanserna aldrig starkare. Men vi fördelar inte rättvist och det hotar hela fundamentet för vår samhällsmodell" har han så rätt.

Han säger också att Sverige har världens bästa pensionssystem som innebär att pensionerna blir alltför låga.

Det är egentligen alldeles sjukt att många som slitit ett helt liv får ut så lite efter pensionen, såvida de inte sysslat med privat pensionssparande.

Samtidigt var Göran Persson just den sortens sosse som styrde högerut och började föra en borgerlig fördelningspolitik. Men när fan blir gammal blir han ju religiös.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-05-07 12:27:48 följande:
    Att prata om "rättvis fördelning" är totalt meningslöst, eftersom rättvisa innebär olika saker för olika personer.

Återigen, om jag målar mitt staket medan grannen dricker öl, så får jag ett fint staket och han får en ful ölmage. Det är inte orättvist. Det är konsekvens av våra handlingar.
    Så småningom - om eller när du får ett arbete - kommer du säkert att förstå att vare sig målning eller öldrickande räknas som lönearbete.

Göran Perssons synpunkter handlar ytterst om hur vi värderar arbete och självklart om den omfördelning av resurser från det allmänna till det privata/privatiserade som han faktiskt varit en aktiv del av.

Det handlar om vilket synsätt som ska vara bärande i jämvikten mellan välfärdsmodellen och den där var och en är sin egen lyckas smed.

Det kan handla om så enkla saker som att jag via det försäkringsbolag min arbetsgivare anlitar kan få en läkartikd samma dag som jag ringer medan det kan vara åtta veckors väntetid för dem som måste gå via det allmänna systemet.

Det kan handla om att en person som arbetat hela sitt liv får ut en pension som är så låg att den inte räcker till målarfärg att måla några staket med.

Det är i den vidgade klyftan mellan medvetet nedmonterad välfärd och växande rikedomar för somliga som också utrymmet för rasisternas skränande om att allt är invandringens fel ökar.

Det Göran Persson gör i artikeln är att han efterlyser en ny socialdemokratisk berättelse som kan skapa en bättre balans mellan välfärd och liberalism.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-05-07 12:35:04 följande:
    Om Hamas m.fl. lägger ner sina vapen, Sverige m.fl sätter press på P A.
    Ok.

Nej så ser inte jag på konflikten. Ska det ens finnas en möjlighet att lösa den så måste bägge sidor se sin del av den.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-05-11 22:31:16 följande:
    Jag har inte uttalat mig om denna händelse innan det konstaterades att det spridits felaktiga uppgifter..
    Haha.

Lycka till med att försöka förklara att det är den som påstår att antalet asylsökande ökat sedan id-kontrollerna upphörde som ska belägga påståendet.Skrattande
  • FDFMGA

Hm, Reinfeldt och spekulationer om varför regeringen Reinfeldt hade en generös asylpolitik.

Det tror jag inte skrikhögern har förutsättningar att förstå.

Men nu handlar ju tråden om denna regering. Det här har ju redan tagits upp men till skillnad från så mycket annatt finns det ju faktiskt substans i den här kritiken.

www.svd.se/det-maste-finnas-en-grans-for-dumheten/om/ledarintervjun

• FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-05-16 10:35:12 följande:
    Det här är ju obehagligt på riktigt.

twitter.com/hanifbali/status/8641275096837447...

Svensk myndighet direkt underställd regeringen, låter yttersta-vänstern-aktivist skapa/redigera en sk "block-lista" för twitterkonto.

Myndigheten försvarar sig med att de blockerade kontona "anonymt" ...

"ägnar sig åt drev, hot, hat och hets mot migranter, kvinnor och HBTQ-personer, men även mot organisationer som är engagerade i mänskliga rättigheter. Dessa konton har ofta högerextrem och/eller nynazistisk inriktning och hetsar även till våld."

... och att de har registrerats på denna block-lista i preventivt syfte.

si.se/si-tar-krafttag-att-skydda-det-fria-ord.../

cornucopia.cornubot.se/2017/05/svenska-instit...

Problem 1: Hundratals, eller tusentals, av dessa konton är helt vanliga personer, offentliga, en del till och med förstroendevalda politiker som aldrig ägnat en sekund åt något myndigheten påstår. Det som snarare är en gemensam faktor för alla blockerade är att de på något sätt befinner sig til höger i det politiska åsiktsspektrat.

Problem 2: För att bli bortplockade från listan kräver myndigheten att den som har et anonymt konto registrerar sig med namn och adress. Varpå detta blir offentlig handling som kan kopplas till det anonyma kontot. För den som vill leta.

Vi har alltså en statlig myndighet som låtit en vänster-aktivist de facto ägna sig åt att registrera folk "i preventivt syfte".

Nästa fråga blir förstås: Vem mer kommer att läsa denna lista och vad kommer de att göra med den?

Åsiktsregistrering.

Metoder från Östtyskland.

Sveriges regering. 2017.
    Nja, en myndighet, inte regeringen.

I övrigt är det väl alldeles utmärkt att Svenska Institutet blockerar närhatare från sina sidor. Svenska Institutet har ju till uppgift att spegla Sverigebilden utomlands, varför det är fullt naturligt att man försöker hålla undan den värsta skrikhögerdyngan som ju också så gott som alltid är Sverigefientlig.

Att detta innebär att skrikhögern börjar gallskrika DDR är ju bara ett exempel på att skrikhögern är lika okunnig som historielös.

Metoder från Östtyskland. Ja herregud, det har uppenbarligen daltats så mycket med klientelet att de börjar skrika Östtyskland när de hindras att sprida sitt Sverigehat i allmänhet och sitt hat mot muslimer i synnerhet.

Sverige kan inte ha en officiell sajt som fungerar som avträde för hatarna, det är utmärkt att man sätter på dem blöjaSolig
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?