the happy frog skrev 2018-01-21 10:01:45 följande:
Nej, det betyder inte alls att Alliansen gjorde ett dåligt jobb.
Det tar alltid lite tid innan de dynamiska effekterna kompenserar för skattesänkningar. Det är först nu vi ser effekten av Alliansens ekonomiska politik. Den är minst sagt imponerande.
Alla regeringar lämnar självfallet kostnader efter sig. Om det inte fanns kostnader så skulle inga skatter behövas.
Jag är inte imponerad.
-Jag ser få satsningar i offentlig service med brister.
-Jag ser inga ansträngningar att få fart på bostadsbyggandet.
-Jag ser inga satsningar på rättsväsende och försvar.
-Jag ser ingen långsiktig och fungerande plan för integration och sysselsättning av invandrade.
-Däremot ser jag en enorm börda av hundratusentals flyktingar som nu ska slussas ut till egna boenden, för vilket det krävs bostäder som inte finns.
-En sjukvård med stora brister i kapacitet och tillgänglighet, samtidigt som personalen flyr.
-Ett försvar, en poliskår och ett rättsväsende som kräver stora tillskott av resurser och även här har man på sina håll svårigheter i att rekrytera och behålla personal.
-En skola som inte klarar av att ge en god arbetsmiljö och leverera en utbildning av kvalitet.
En aning ironiskt är att de som knorrar mest över svårigheterna att ta emot flyktingar ofta är m-styrda kommuner.
Det är ingen konst eller prestation att imponeras av när man lyckas spara pengar, förbättra ekonomin, sänka skatter, betala av skulder e.t.c. om man i så hög grad undvikit att investera i de behov som finns, utan bara skjutit upp dem till att bli en efterkommande regerings problem.