FDFMGA skrev 2017-12-17 10:46:52 följande:
Nej, jag anser inte att man ska fängslas för sina åsikter, i synnerhet inte för åsikten att realism är ett relativt begrepp inom politiken i och med att politiken just är åsiktsstyrd. Ibland har jag sett personer som argumenterat för något slags teknokratstyre och kort och gott smålett åt att tankens flykt kan ske med en elefants klumpighet och en fladdermus förstånd.
Samhällsstörtande politisk verksamhet är inget man ska bemöta med silkesvantar.
Vad vi betraktar som realism är avhängigt våra åsikter..
Inom en viss ram är det åsikt, utanför den är det inget annat än att förneka fakta om konsekvenser och Reinfeldt gick definitivt utanför den ramen, vilket större delen av det politiska etablissemanget idag erkänt.
Tom Araya skrev 2017-12-16 18:14:04 följande:
Invandring har inte sett lika ut över olika perioder.
Vi har aldrig tagit emot så många under en jämförbar tidsperiod från helt vitt skilda kulturer och med så jämförelsevis låg utbildningsnivå, som vi gjort under 2000-talet. Därför kan vi inte få de resultat av invandring vi hade under exempelvis de ca 30-40 år från andra världskriget och framåt.
Om du tittar på skolresultat och säkerhet/kriminalitet så har Finland haft större framgång än Sverige. Det skulle inte förvåna mig om de även haft bättre resultat i att sysselsätta utlandsfödda.
Jag har inte koll på bostadsläget i Finland, men de har i alla fall inte försämrat läget med 500 000 flyktingar.
Kanada har också en generös och öppen inställning till invandring jämfört med omvärlden, men de har till skillnad mot dagens svenska modell en modell som fungerar och gör att både folk och arbetsgivare är mycket positiva till invandring i Kanada.
Visst, det vet vi inget om.
Vad vet vi inget om?
Samtidigt är det såhär det ser ut.
Det ser ut så av aktiva val av svenska politiker, det hade inte behövt se ut så.
Visst kan man vara problemorienterad men inte så till den milda grad att man inte ser möjligheter och positiva effekter och dessutom klamrar sig fast vid uppfattningen att Sverige invaderas av asylsökande. Så är det inte längre.
Eventuella möjligheter finns bortom lösningarna på de allvarliga problem vi har idag. Att försöka lösa de problemen är av största betydelse.
Jag är rätt övertygad om att de är så allvarliga och kommer att visa sig så pass svårlösta att vi länge kommer att minnas och påminnas om Reinfeldt-regeringens idioti.
Att Sverige inte längre "invaderas" av asylsökande har föga betydelse nu när vi redan tagit emot så många. Effekterna kommer vi att dras med under lång tid.
Tom Araya skrev 2017-12-16 18:14:04 följande:
Det är i alla fall något som vi är hyfsat överens om.
Jepp, då är vi hyfsat överens om att man måste se på de som kommit hit som en resurs man kan ställa krav på och inte genom ett orealistiskt
raster av kulturrelativism.
Vad vi är överens om är det stycke text jag citerade. Att lägga ytterligare ord i munnen på mig på detta sätt för att försöka ge det en annan betydelse är inget annat än patetiskt.