Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Tom Araya skrev 2017-02-08 22:23:00 följande:
    Sopsorteringen som var en bluff

www.aftonbladet.se/ledare/a/ne8Va/sopsorterin...
    Så det minskar ditt förtroende för regeringen Bildt, det var väl under den regeringen som det lagstiftades om producentansvar som egenansvar, det vill säga att branscherna själv skulle hantera återvinningen.

Kan ju bli så att den här regeringen agerar - men tror du verkligen att de får med sig tillräckligt många i riksdagen för att man ska få ett system som innebär återvinning på riktigt och inte bara på papperet.

Det tror inte jag.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-02-11 21:06:01 följande:
    Hur många regeringar, Bildt + av de efterkommande har varit öppna med detta samt försökt göra något åt det?
    Sedan 93, ja det blir väl ett antal Persson- och Reinfeldtregeringar det.

Så mycket bättre om nuvarande regeringser ser över systemet med producentansvar.

Det höjer mitt förtroende för regeringen att man inte drar sig för att gräva i gammal skit.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-02-11 23:48:18 följande:
    Regeringen:

Verkligheten:

Nej, inte alternativa fakta utan bara ett enskilt exempel.

Jag har dessvärre under loppet av några år haft ett antal släktingar som dött i cancer. De fick avancerad och säkert bästa tänkbar och oerhört kostsam vård så länge det fanns hopp och den allra sista tiden blev det antingen ASIH eller hospice beroende på vad de föredrog. 

Jag tog bilen eller pendeltåget till det där sjukhuset som hade en avdelning för vård i livets slutskede och satt där och tänkte ibland att det finns tid för medmänsklighet även inom Stockholms läns landsting, ja när jag inte tänkte på hur märkligt det är när en person man känt hela livet bara försvinner bort.

Det är klart att mina exempel är lika enskilda och olämpliga att generalisera utifrån som dina, men till skillnad från dina har jag inte sökt upp dem för att göra politisk propaganda av dem - man kan väl säga att de sökte upp mig i stället och jag hade gärna avstått, inte från besöken i sig, inte från upplevelsen av hur livet tar slut heller - men jag hade gärna sett att de här personerna inte hade drabbats.

Jag tror att cancervården i Sverige fungerar ganska bra generellt sätt.

Däremot tror jag inte att skrikhögerns tankeverksamhet fungerar ganska bra, snarare inte alls - generellt sätt.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-02-12 13:25:42 följande:
    Enskilda exempel på hur illa ställt det är i vården förtjänar att tas på allvar. Extra allvarligt blir det när de enskilda exemplen börjar bli många.

Det är inte politisk propaganda att ta upp missförhållanden inom vården och det är inte en lämplig reaktion av minister Strandhäll att föraktfullt kalla det för faktaresistens.
    Javisst ska enskilda exempel på vård som inte fungerar som den ska tas på allvar.

Det är därför det finns en myndighet som heter IVO.

I Gävleexemplet har det inträffade också anmälts till IVO.

Skrikhögerns inflytande inom IVO är dessbättre obefintligt så risken att de ska kräva åtgärder från fel instans år också obefintlig. De kommer inte att vända sig till regeringen utan till Landstinget i Gävleborg som är huvudman för vården i Gävleborg.

Har inte läst vad Strandhäll sa men du har förmodligen missförstått eller också var det någon tokslalle som adresserade kritiken till henne.

Jag har en viss förståelse för att man kan bli trött på skrikhögerns oförmåga att förstå att man inte kan generalisera utifrån de enskilda exempel skrikhögern valt ut.

Lika lite som man kan generalisera utifrån de exempel jag skrev om igår.
  • FDFMGA

Om mitt förtroende för regeringen vore omvänt proportionellt till mitt förtroende för förmågan hos FL:s skrikhöger att dels kunna bedöma information och dels kunna föra ett någotsånär logiskt sammanhängande resonemang, ja då vore mitt förtroende formidabelt.

Men det är det inte, men lagom är bäst så mitt förtroende är hyfsatSolig

• FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-02-13 14:40:54 följande:
    Otålig?

Jag har inte så mycket synpunkter på klädseln vid just ett sådant besök med en religiös ledare. Det finns här inga förtryckande klädlagar som säger att alla kvinnor måste klä sig på detta sätt när de är ute och att de hotas av spöstraff om de inte lyder och som en officiell svensk representant kan markera mot. Som det finns i Iran.

Det sänder ju en väldigt konstig signal från regeringens sida att ena dagen publicera en bild på Isabella Lövin omgiven av endast kvinnor för att visa upp hur beslutsfattande kan gå till hos Sveriges feministiska regering för att nästa dag lydigt posera på bild iklädda plagg som en förtryckande diktatur tvingar det landets kvinnor att använda.

En som gett sig in i debatten är Jan Björklund (L):

twitter.com/bjorklundjan/status/8307233148595...

Haha, så inte heller Björklund känner till skillnaden mellan Teheran och New York.

Kanske att det kan ge en hint om hur den där militärövningen i Stockholm han fick leda uratade till ett kaos utan desslike, alltså att han har noll koll på kartan.

Och under tiden som militär så var han ju annars mest känd för att han antingen kallade soldaterna för luder eller också beordrade dem att ge sig in i skogen för att runka upp stridspittarna.

Inte konstigt att han har så svårt för en feminist som Birgitta Ohlsson.Skrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2017-02-13 19:20:59 följande:
    Jag tycker att det här är fantastiskt.

Hemma i Sverige så markerar man mot partier som har haft rötter i nazism och till den grad att det utan vidare får ske hela vägen ner på folkets bekostnad. Man jagar människor med dylika åsikter genom olagliga metoder och hänger ut dem i medier på ibland helt godtyckliga grunder. Den självutnämnda rättsmilisen anser sig inte ens behöva be om ursäkt om något misstag har skett ty kampen är så primär och så mycket större än individen och hens så kallade okränkbara värde.

Viftar dock regimer som har direkt kontakt med antisemitiska terrorister med pengasäcken så dyker fläsknackarna upp direkt och börjar förhandla, både friskt och belåtet. En del tar till och med sig ett gäng kvinnor som vackert ska gå på rad och behaga hänsynslösa diktatorer enligt konstens alla barbariska regler, regler som har uppstått samt upprätthålls genom våld. Skramlar det lite i fickorna på någon så går det minsann bra att både förhandla och ställa sig till. Politik kallar man det för.

Skrattande

Hemma i Sverige så står man sedan och turas om med att släta över spektaklen och är det bara rätt färg på fläsknackarna som besökte Iran - den här gången - så står såklart samma rättsmilis från översta stycket och förklarar hur vettigt och nyttigt besöket var. Politik har nästintill aldrig varit bättre eller vettigare, anser man då.

Tänk vad pengar och rätta färger kan göra. Är det inte fantastiskt?

Nej, behåll hemskt gärna era pengar Iran. Tack men nej tack. Fläsknackarna med entourage ser dock lite annorlunda på saken. För gott smakar det och hör och häpna, politik är det - alla gånger, varje gång.

Stefan Löfven - "- Har du stålarna?"
    Hassan Rouhani - "- Tog du med dig brudarna?"
    Stefan Löfven - "- Lugna ner dig va, tror du jag drar en Bildt?"
    Fast nu har du gjort de egna pojkrumsfantasiena till andras avsikter.

Efter vad jag har förstått var det tre män och åtta kvinnor i delagationen. De vat där för att förhandla, inte för att behaga persiska digestivevarianter.Skrattande

Ha en trevlig kväll nu Digestive och dröm sköna drömmar!
  • FDFMGA

Efterforskningar som jag gjort för skrikhögerns räkning visar att regeringen redan år 2016 tillsatte en kvinnlig ambassadör i Iran i syfte att  så som skrikhögerns blixttrande intellekt uttrycker det behaga de iranska ledarna. Ja - eller som Digestive målbrottsgrovt skriver

Bifogar en länk från efterforskningen där man tydligt kan se ambassadören med kläder på

Hur hon därefter går till väga överlämnar jag till skrikhögerns nattliga fantasier

theiranproject.com/blog/2016/10/31/president-rouhani-meets-new-european-envoys-tehran/
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2017-02-13 20:21:45 följande:
    Ja men då så! Då förstår jag varför det går så bra att fläsktrycka Hassan Rouhani's hand medan exempelvis Kenth Ekeroth's dito är ämnad för moralisk markering - Iran har tillåtit oss att placera en kvinna med politiska arbetsuppgifter i en Svensk ambassad och så tidigt som 2016.

Våren är här och i all bemärkelse! 
    Hm, jag är osäker på om någon av de två du krävde skulle visa foton på sig själv eftersom du gjorde det är kvar här på Familjeliv.

Jag har inte den ambitionen iallafall.

Pojkar som tror att kvinnors uppgift här i världen är att behaga män brukar för övrigt vara synnerligen enfaldiga.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2017-02-13 20:54:40 följande:
    Du har en del knepiga tankar du. Var det färgfoton som jag krävde eller gick det bra med svartvita exemplar? Av någon konstig anledning kan jag inte minnas det själv.

Jag tycker att du kan fråga Hassan Rouhani om vad kvinnors uppgifter är.

Det är tråkigt att du inte förstår satir. Solig
    Jag tyckte inte det var satir när du krävde att två personer skulle avstå från anonymitetsskyddet här på FL.

Man kan diskutera om vi ska ha handelsförbindelser med diktaturer som till exempel Iran, Saudiarabien, Kina.

Men 
    Jag tycker att det här är fantastiskt.

kallar jag inte satir, inte ens bondkomik. Möjligen pojkrumsromantik utifrån en pubertalt grötig kvinnosyn.

Ann Linde lär vara en av regeringens mest kompetenta politiker, gissningsvis den mest kompetenta.

Jag tror nog hon gjorde nytta där - om än inte ur ett pojkrumsperspektiv.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?