Mentat skrev 2015-12-09 11:58:12 följande:
Tack! Jag tycker ju alltid om att gå till källan.
Jo, visst har Sverige en i grunden stark ekonomi och det var just därför jag reagerade på att en så hög andel av kommunerna har planer på att höja skatten - det kan ju rimligen inte vara så att skattetrycken enbart kan gå uppåt i kommunerna.
Nu var den ju oförändrad i de flesta kommunerna men att 30 höjer och bara 5 sänker är ändå något att fundera över: Varför måste fler kommuner öka skatten än minska den när ekonomin går bra och 87% av kommunerna visar överskott?
Jag har inte kontrollerat vilka kommuner det är som anser sig behöva höja skatten. I går länkade jag till en artikel där man kunde läsa att statskassan fått in 10 miljarder mer än vad Riksgälden beräknad de senaste två månaderna, en del förmodligen på grund av ökat skatteunderlag.
Men Sverige är ett tudelat land i mångt och mycket, storstadsregionerna är expansiva medan landsbygden stagnerar.
Låt mig gissa att det är kommuner med en åldrande befolkning och hög arbetslöshet som behöver höja skatten.
Låt mig gissa att det är något de kommer att få fortsätta med så länge det inte inträffar ett under.
Låt mig också gissa att kommunpolitikerna i exempelvis Ragunda är mycket medvetna om att en skattehöjning bara är en lösning på kort sikt men att den på lite längre sikt bara gör skadan värre.