Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2019-10-06 10:04:08 följande:

Nja det handlar väl mest om att din potential att förstå världen utanför din åsiktskorridor är synnerligen begränsad. 

Slulle man begränsa det offentliga rummet till att bara avse det martyrhögern skulle kalla pk-medier eller gammelmedia och föra en en seriös diskussion av vad som kan sägas där - alltså en diskussion inte någon sagostund som martyrhögern håller - så skulle man komma fram till att det självklart finns sådant som inte kan sägas och det är främst sådant som är olagligt. Jag skulle inte kunna skriva en debattartikel om att en namngiven chef borde straffas för sin velighet och räkna med att få den införd.

Däremot skulle jag kunna skriva en debattsatir om att alla veliga chefer som smiter undan sitt ansvar borde tvingas att ta del av martyrhögerns sagostunder som straff och som ett exempel på hur illa det kan gå när man gjort det personliga oansvarighetstagandet till en oskön konst.

Det här är viktigt anser jag att så långt som möjligt störa alla dessa sagostunder där martyren gjorts till såväl den allvetande berättaren som hjälten i sagan. Var sak på rätt plats och martyrsagostunden hör hemma i just martyrhögerns lika tränga åsiktskorridor - belamrad med allsköns egoboostande kitsch

Folkkontroll, ja herregud som det tutas i vissa korridorer

Digestive skrev 2019-07-22 21:46:16 följande:
    Och biter inte bashing så är det censur och åsiktskontroll som gäller. Man kör hellre med folkkontroll än att oliktänkande - som inte ens behöver vara extremer - får komma till tals.
    Hur snurrade du in på det här ämnet? Annars så kan du uppenbarligen inte diskutera...

...för jag håller givetvis din förståelse av världen - utanför din bubbla - lika högt som du håller min. Varför du och jag kan slippa diskutera saker helt och hållet - när du ger den här punkten någon slags vikt och använder den som ett slags pseudoargument.

Jag har liksom förstått att du anser att jag har fel, tycker fel och uppfattar tillvaron fel... och när du har kommit till insikten att man inte argumenterar överhuvudtaget genom att blott upprepa det här i allsköns former - så kanske vi kan diskutera någonting på riktigt.

Tills dess har jag ingenting mer att säga om sak (alltså om din syn på mig och min förmåga): Ok.

Om du i övrigt lämnar din egen naveln för en liten stund och reflekterar över Sveriges aktuella tillstånd ur ett anarkistiskt perspektiv så har du iallafall möjligheten att förstå varför jag klassar både det ena och det andra som folkkontroll... saker som ur ett marxistiskt perspektiv, exempelvis, inte alls hade räknats som folkkontroll utan snarare som ett nödvändigt folkskydd med mera.

Tänk att vi har tjafsat med varandra i över fem år och att du fortfarande saknar förmågan att bemöta eller överhuvudtaget förstå ett anarkistiskt perspektiv. Och med den förmågan intalar du dig själv om att du har förstått världen utanför din egen bubbla...

...fantastiskt.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    Missermajser skrev 2019-10-06 10:41:07 följande:

Det finns alltid de som vill förbjuda åsikter och där är den borgerliga demokratin inget undantag! 

www.europarl.europa.eu/doceo/document/B-9-2019-0097_SV.html

Absolut. Men frågan landar i om Flash Gordon tillhör den gruppen och i det specifika ärendet att doktrinen om Allas Lika Värde ska förbjudas samt att förbudet även ska upprätthållas med statens våldsmonopol...

...eller om du tar det för givet och offentligt ger sken av det = demoniserar.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-10-06 11:56:18 följande:

Tja, jag refererade till din sagostund där sanningssägarna, de marterade hjältarna utsätts för folkkontroll och censur men där sanningen en gång ska uppenbaras

Den valsen är ju vanlig i nyhögerns åsiktskorridor och existerar i ett otal varianter.

Hur vanligt är det inte t ex att det lallas om något och det hela avslutas med "men det får man ju inte säga i det här jävla landet".

Egentligen handlar det ju om att nyhögeraktivisterna ska få dra sina sagor utan att bli motsagda. Och blir de motsagda så kommer gnället om åsiktscensur lika säker som ett brev på posten innan den blev Postnord

Det finns ganska lite som inte kan sägas i den offentliga debatten sett tilll åsikter - även om somliga inbillar sig motsatsen.

Och pendeln ska svänga tillbaka. Det skulle ju inte vara så lyckat. Sverige är ett land vars välstånd grundas på att folk såväl kan tänka självständigt som ta ansvar. Hur skulle det gå om nyhögern kom till makten, till slut skulle vår enda exportvara vara  offerkoftor - och sådana brukar lukta rätt surt efter en stunds användning

Digestive skrev 2019-07-22 21:46:16 följande:
    Och biter inte bashing så är det censur och åsiktskontroll som gäller. Man kör hellre med folkkontroll än att oliktänkande - som inte ens behöver vara extremer - får komma till tals.
    Jag tänker inte diskutera dina känslor för/din utvärdering av >>nyhögern<< eller mig. Känslorna du får av/värdet du ger tillvaron grundar inte stoff för en diskussion/något argument - utan utgör i det här fallet bara ett tröttsamt hävdande av typen >>Min pappa är bättre än din pappa!<<.

Sluta jucka mot folks ben nu och innan någon familjemedlem tar efter det tarvliga beteendet.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-10-06 13:11:27 följande:

Nja, nu är du lite väl affekterad. Ja, du blir ju det mellan varven i din åsiktskorridor.

Jag tycker du ska kontrollera dina inlägg. Då kan du lätt se att det var du som kom juckandes  med en kommentar till ett inlägg jag skrivit och sen fortsatt jucka värre än en mops på avvägar.

Eller förresten - jag kan ta fram din kommentar och peta in den här nedan.

Annars är det väldigt enkelt. Jag är road av Padiracs försök att lära dig argumentera - men det gör jag så gärna utan att blanda mig i diskussionen.

Fast det är bestickande att du tycker att det är jag ska sluta jucka mot ditt ben 

Här kom du juckandes. Tur att jag är hundägare och vet hur man ska hantera sådana olater

Digest­ive
    Återställ
     Mån 30 sep 18:44#12980 +2CiteraAnmäl
    Du är verkligen en mästare på att personifiera attityden som har drivit på den kopiösa flykten från S och etablissemanget bakom partiet.

Som Familjelivs garant för att så få röster som möjligt ska återvända till S.

Man blir liksom överflödig...
    Besvarar inte ökända provokatörer.
    Ingenstans hävdar jag mig mot dig i det inlägget så det är knappast jämförbart.

Aja, var det inget mer än dina känslor som behövde ventileras så lämnar jag det så. För några argument att diskutera kring bjuder du i vanlig ordning inte på - utan det är den där tesen om hur odugliga dina meningsmotståndare är som presenteras och ältas i leda.

Jag har sett dig. Dina känslor har fått synas och jag hoppas att det sätter en guldkrans över veckans vilodag för dig.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    Missermajser skrev 2019-10-06 16:38:05 följande:

Jag kan inte se något annat skäl som kulle kunna tysta andra probblemformuleringsinitiativ eller att det skulle svida.

Du eller Flash själv får gärna förklara så slipper jag ju dra några demoniska slutsatser.

Tänk efter nu...

...upplever du att ett statligt våldsmonopol har varit medverkande i att upprätthålla åsiktskorridoren/åsiktskorridorerna/någon åsiktskorridor i dagens eller gårdagens Sverige?

Om inte så får du förklara hur det kom på tals helt exklusivt för Flash Gordons del och för att han delade med sig av en analys.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    Missermajser skrev 2019-10-06 16:38:05 följande:

Jag kan inte se något annat skäl som kulle kunna tysta andra probblemformuleringsinitiativ eller att det skulle svida.

Du eller Flash själv får gärna förklara så slipper jag ju dra några demoniska slutsatser.

Tänk efter nu...

...upplever du att ett statligt våldsmonopol har varit medverkande i att upprätthålla åsiktskorridoren/åsiktskorridorerna/någon åsiktskorridor i dagens eller gårdagens Sverige?

Om inte så får du förklara hur det kom på tals helt exklusivt för Flash Gordons del och för att han delade med sig av en analys.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-10-06 17:08:46 följande:

Det är gott och väl att du har lugnat dig

Suck, vilket flum...
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    Missermajser skrev 2019-10-06 20:52:49 följande:

Har någon bitit sig i läppen tidigare eller nu så har dessa förmodligen vetat yttra saker om är rena angrepp på personer eller folkgrupper. 

Dessa synpunkter får gärna stanna utanför åsiktskorridoren om du frågar mig. De som sitter på andra sidan kommer inte att tystna med mindre än att de blir tystade. Vad annat än att våldsmonopolet skulle tysta dem som invänder mot främlingsfientliga påståenden då tror Flash eller även du för all del?

Såg du ett angrepp mot person eller folkgrupp när exempelvis Tobias Billström (M) hamnade i en helt oproportionerlig storm efter att han släppte på proppen något och problematiserade >>volymer<< och >>antal<< i immigrationsdebatten 2013?

Sedan verkar en åsiktskorridor på betydligt fler nivåer än självcensur. Exempelvis Public Service ger en ofullständig bild - hur mycket EU-kritik fann du i Public Services material det senaste EU-valet? - samt hur många positiva inslag om Donald Trump finner du i denna mediaplattform?

Tänk om världen såg så enkel ut att det bara fanns du och gelikar och sedan ett läger så styggt och ondsint att de lider av att inte få angripa personer och folkgrupper.

I en värld full av halmgubbar. Tänk vad enkelt man kan blunda för saker som inte drabbar en själv och tro ont om allt och alla som inte tycker och tänker som en själv...

Och vem i hela fridens namn skriver om att tysta människor förutom du själv?
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    Missermajser skrev 2019-10-06 20:52:49 följande:

Har någon bitit sig i läppen tidigare eller nu så har dessa förmodligen vetat yttra saker om är rena angrepp på personer eller folkgrupper. 

Dessa synpunkter får gärna stanna utanför åsiktskorridoren om du frågar mig. De som sitter på andra sidan kommer inte att tystna med mindre än att de blir tystade. Vad annat än att våldsmonopolet skulle tysta dem som invänder mot främlingsfientliga påståenden då tror Flash eller även du för all del?

Menar du även att Jessica Holmeberg inte fick tala vid #Metoo-uppropet i Uppsala för att hon skulle göra angrep på personer eller folkgrupper? Att kvinnan i fråga hade medlemskap i SD räckte för att hennes historia om sexuella övergrepp aldrig skulle få nå det offentliga i sammanhanget...

Att få/inte få synas och höras, hör också en åsiktskorridor till.

Och vad - av något av det här - menar du kräver ett statligt våldsmonopol för att upprätthålla? Förklara, om du nu får tillräckligt med plats framför datorn med alla halmgubbar i rummet.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    Missermajser skrev 2019-10-06 22:12:01 följande:

Mina erfarenheter i av området får heller inget utrymme i #metoo. Nu har jag inget intresse av att dela dessa i det offentliga rummet på det sättet men #metoo skulle inte vara ett forum jag valde ens om jag var välkommen i det. Jag skulle inte välja scientologerna heller även om deras organisation skulle bli en mediafluga igen.

Åter till min fråga vad menar du och Flash får t.ex. SD kritiker att bita sig i läppen utan att deras åsikter helt enkelt inte omfattas av yttrandefriheten längre?

Med andra ord kan du inte jämföra dig själv med någon som har sökt om att få tala offentligt vid uppropet, som kom med på talarlistan - men som ströks när partisympatierna uppdagades.

Och nej, inte åter till någonting. Hur upprätthölls något av mina exempel av ett statligt våldsmonopol eller ska jag tolka din tystnad i sak som att du har kommit till insikt om att det inte behövs?

Att bita sig i läppen syftar på självcensur och yttrandefriheten har ingenting med saken att göra.

Annars förundras jag över hur fenomenet du inte ens problematiserar när det drabbar dina meningsmotståndare - förvandlas till ett statligt våldsmonopol som aktivt ska tysta folk(!?), till en attack mot doktrinen Allas Lika Värde(!?) och yttrandefriheten(!?)... när jag och Flash Gordon (meningsmotståndarna) pratar om att pendeln slår över.

Har du ens kvar förmågan att bemöta meningsmotståndare utan att se demoner och höra stöveltramp i huvudet eller har polariseringen lyckats ta den ifrån dig helt och hållet?
    Skriver i E-Prime.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?