Har du förtroende för regeringen?
Nja det handlar väl mest om att din potential att förstå världen utanför din åsiktskorridor är synnerligen begränsad.
Slulle man begränsa det offentliga rummet till att bara avse det martyrhögern skulle kalla pk-medier eller gammelmedia och föra en en seriös diskussion av vad som kan sägas där - alltså en diskussion inte någon sagostund som martyrhögern håller - så skulle man komma fram till att det självklart finns sådant som inte kan sägas och det är främst sådant som är olagligt. Jag skulle inte kunna skriva en debattartikel om att en namngiven chef borde straffas för sin velighet och räkna med att få den införd.
Däremot skulle jag kunna skriva en debattsatir om att alla veliga chefer som smiter undan sitt ansvar borde tvingas att ta del av martyrhögerns sagostunder som straff och som ett exempel på hur illa det kan gå när man gjort det personliga oansvarighetstagandet till en oskön konst.
Det här är viktigt anser jag att så långt som möjligt störa alla dessa sagostunder där martyren gjorts till såväl den allvetande berättaren som hjälten i sagan. Var sak på rätt plats och martyrsagostunden hör hemma i just martyrhögerns lika tränga åsiktskorridor - belamrad med allsköns egoboostande kitsch
Folkkontroll, ja herregud som det tutas i vissa korridorer
...för jag håller givetvis din förståelse av världen - utanför din bubbla - lika högt som du håller min. Varför du och jag kan slippa diskutera saker helt och hållet - när du ger den här punkten någon slags vikt och använder den som ett slags pseudoargument.
Jag har liksom förstått att du anser att jag har fel, tycker fel och uppfattar tillvaron fel... och när du har kommit till insikten att man inte argumenterar överhuvudtaget genom att blott upprepa det här i allsköns former - så kanske vi kan diskutera någonting på riktigt.
Tills dess har jag ingenting mer att säga om sak (alltså om din syn på mig och min förmåga): Ok.
Om du i övrigt lämnar din egen naveln för en liten stund och reflekterar över Sveriges aktuella tillstånd ur ett anarkistiskt perspektiv så har du iallafall möjligheten att förstå varför jag klassar både det ena och det andra som folkkontroll... saker som ur ett marxistiskt perspektiv, exempelvis, inte alls hade räknats som folkkontroll utan snarare som ett nödvändigt folkskydd med mera.
Tänk att vi har tjafsat med varandra i över fem år och att du fortfarande saknar förmågan att bemöta eller överhuvudtaget förstå ett anarkistiskt perspektiv. Och med den förmågan intalar du dig själv om att du har förstått världen utanför din egen bubbla...
...fantastiskt.