Aqt skrev 2015-05-18 12:02:43 följande:
Men ingen kan på fullaste allvar tro att det är de mest behövande som kommer hit, oftast via flyktingsmugglare. Hundratusentals " nysvenskar" på bara några år.
Och som jag skrivit här förut har migrationsverket begärt över 150 MILJARDER kr för att klara administrationen, boverket har larmat om akut bostadsbrist, skolornas resultat är katatrofdåliga främst i invandrartäta utanförskapsområden, och dessa utanförskapsområden har ökat från 3 st början av 90- talet till över 180 st idag.
Nu är ca 500000 människor på väg hit ( eftersom anhöriginvandring och arbetskraftsinvandring tillkommer).
Att detta är dåligt för alla råder inget tvivel om eftersom samhällsservice och infrastruktur inte hänger med, men varför är det så känsligt att framföra dessa fakta politiskt och från media?
Man måste vara ärlig och sanningsenlig i en demokrati så får folk dra sina slutsatser ifrån det.
Och om man säger som EU att Sverige har 215000 fattigpensionärer enligt EUs fattigdomsnorm, och tycker att man bör satsa mer pengar och resurser på dem av t.ex de 150 miljarder kr som migrationsverket gör anspråk på då blir man beskylld att vara främlingsfientlig och "ställa grupper mot varandra".
Då är det bättre att t.ex hjälpa fler flyktingar i närområdet istället och ta emot färre antal kvotflyktingar, det hjälper totalt sett fler till lägre kostnad och vi kan göra fler reformer för svaga grupper här i Sverige.
Det är solidariskt och vettigt tycker jag.
Jag respekterar självklart andra åsikter men man hör svaga argument som inte baseras på fakta, ofta beskyllningar om främlingsfientlighet o.s.v.
Sammanfattningsvis: det är invandringens fel.
Vilken skräll.
Ja, du ställer grupper mot varandra. Du påstår att vi inte har råd både att ta emot flyktingar och att ta hand om landets pensionärer. Vilka belägg har du för att det är så?
Migrationsverket har inte bett om 157 miljarder ytterligare, utan det är en beräknad kostnad under en femårsperiod. Under den perioden kommer pengar att strömma in i statskassan, delvis i form av skatter genererade på nya svenskars arbete och nya svenskars konsumtion.
Jag vet att sverigedemokrater gärna vill tro att invandring bara kostar, men så är det inte.
Ett vanligt argument mot invandring brukar vara:
"De tar våra jobb!"
Jättebra! Då får vi in skatteintäkter!
Ett annat argument brukar paradoxalt vara:
"De går bara på bidrag och kostar pengar!"
Hur kan det överhuvudtaget hänga ihop?!
Det hänger inte ihop. Båda ovanstående "argument" är skrämselpropaganda. Precis som när du skriver att vi tar emot flyktingar på bekostnad av våra äldre.
Men om jag har fel är jag villig att erkänna det. Visa fram fakta som stödjer att det är som du säger. Visa mig sambandet mellan ökad invandring och sämre villkor för våra pensionärer.