Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2017-05-17 06:52:47 följande:
    NäÄ, tråden handlar om att en svensk myndighet skapat en lista på folk efter deras åskter och dessutom utpekat folk som rasister - utan bevis.

Tråden handlar också ,lite grand, om att tjästemän måste vara politiskt neutrala i sitt arbete.

Ingen, utom möjligen du, har talat om vad tjänstemän skriver på sin egen twitter.
    Det var diu som i inlägg #5905 som kritiserade vad en tjänsteman skrev på sig egen privata twitter.

Flash skrev följande:
    "Det visar sig att den som pekas ut som ansvarig på myndigheten för skapandet av registret, på sin privata twitter sprider vänsteråsikter och re-tweetar vänster-aktivister:

https://twitter.com/heselinsi

Sverige behöver en neutral tjänstemannakår"
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-05-17 06:47:29 följande:
    Ditt citat är medvetet taget ur sitt sammanhang och missvisande. Korrekt citat ligger i tråden.
    KillBill skrev 2017-05-17 00:32:57 följande:
    Tanken med swedenkontot är att SI lånar ut sitt konto för en vecka

Jag ser att du inte vill svara på frågorna.

Ska vi tolka det som att du är OK med att staten registrerar folk efter åsikter och därtill pekar ut tusentals som "rasister" och "högerextrema" utan någon som helst bevisning för detta - och därtill kräver omvänd bevisbörda för de utpekade och att de måste ge upp ev nätanonymitet först?

Jag har förklarat för att jag anser att en curator, som en vanlig twittrare, ska kunna agera inom ramen för Sweden kontot och vid behov blockera användare som lämnar hot på kontot eller sprider hat på kontot. Blocklistan bör emellertid nollställas varje vecka.

Självklart är det är fel om någon har blivit uthängd men jag tycker också att det är tråkigt att många nu är hysteriska och verkar betrakta sweden kontot/curatorn som myndighet/myndighetsperson trots att de lånat kontot tillfälligt av myndigheten. Detta kommer troligtvis resulterar i att SI lägger ner Sweden kontot som myndigheten skapade under den förra alliansregeringens tid vid makten. 

• KillBill
    nattuw skrev 2017-05-17 15:27:13 följande:
    OM det är en officiell ståndpunkt så har vi nog hittat en god kandidat för nästa års besparingar.
    Som andra insett så var det ett skämtsamt fotomontage..
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2017-05-17 16:44:34 följande:
    Mm, jag har förstått att du och några med dig upprörs över hur blockningen av konton gick till - någon så mycket att hen inte kunde skilja på regeringen och ett utlånat myndigheteskonto.

För min del ligger fokus snarare på den omständighet att hat och hot har blivit så vanligt på nätet att det blivit en del av den politiska övertalningskulturen i vissa kretsar, särskilt hårt drabbar det kvinnor i och med att de här kretsarna har en mycket förvriden kvinnosyn.

Nej, jag upprörs inte över att ett antal konton som inte borde ha blockats blev blockade. Jag känner närmast löje över gråten att konton som aldrig varit i närheten av Svenska Institutets utlånade twitterkonto blev blockade.

Vadå - har man inte ens kommenterat där förut så är det en ren skitsak att man under en begränsad period inte hade möjlighet att kommentera.

Jag tycker att det allt vanligare fenomenet att försöka tysta röster som ligger utanför högerextremismens förkrympta åsiktskorridor är ett långt allvarligare demokratiskt samhällsproblem än att några petimetrar känner sig kränkta.

Regeringen, 2017, Östtyskland som någon skrev. Jag skäms faktiskt lite över okunnigheten att jämföra Sverige med Östtyskland och det om något är en kränkning mot alla östtyskar som tvingades leva under förtryck och konstaterar samtidigt att det snattras alldeles förfärligt i ankdammen för närvarande.
    Bra inlägg, jag är helt enig med dig.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-05-17 22:27:41 följande:
    Som att du har koll på vilka politiska åsikter personer har som reagerar eller inte reagerar på näthat...?!

Jag har noterat att individer på högerkanten är extremt upprörda över swedenkontots blocklista, det verkar faktiskt som att individer på högerkanten är mer upprörda över detta än mäns hat och hot mot kvinnor på sociala medier.

Det var det som jag ville ha sagt.
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-05-17 22:45:42 följande:

Välskriven krönika som kan rekommenderas till såväl vissa av tidningens premiumkunder som till andra som också kan tänkas behöva ta del av innehållet, som föredömligt nog gjorts tillgängligt för alla:

www.svd.se/alla-till-hoger-om-mp-blir-misogyna-bogknackarrasister

Ett utdrag:

Alla till höger om MP blir misogyna bögknackarrasister

Så varför ett sådant ramaskri över denna blocklista? Ingen rimlig person gillar väl näthatare. Vi måste försvara det fria ordet! Så gick resonemangen bland många i övrigt intelligenta människor på vänsterkanten. Putslustigheter kläcktes. När högern är arg är stora delar av vänstern per definition glad.

Och här närmar vi oss pudelns kärna. Det stod snart klart att det verkade räcka med att befinna sig någonstans till höger om miljöpartiet för att reduceras till en av dessa oberörbara som "ägnar sig åt hot, hat och hets mot migranter, kvinnor och HBTQ-personer", om vi ska saxa ur Svenska Institutets kommuniké. Bara i min bekantskapskrets hittas följande: en centerpartistisk riksdagsledamot, åtskilliga ledarskribenter (däribland min make), Israels ambassadör i Sverige och två utlandssvenska hemmafruar.

Att en självutnämnd nätsäkerhetsexpert har en lista på folk som hon och hennes vänner ogillar är en ickefråga - alla har rätt till trygga rum, bollhav och kuddgrottor på sociala medier. Men när Svenska Institutet implementerade denna lista under buller och bång, i akt och mening att göra nätet tryggare, borde man först noggrant ha kollat igenom vilka som egentligen fanns där. Att för skattepengar hänga ut oskyldiga människor som näthatare är inte direkt lysande pr.

SI pudlade igår och det finns inte längre någon blocklista. Att högertidningar skriver spaltmeter om blocklistor på Twitter måste peka mot att dessa högerskribenter har svårt att finna andra samhällsproblem som de kan belysa..
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-05-17 22:55:24 följande:
    Jag skulle ha köpt detta som argument för ditt ointresse, om det hade stannat vid det. Istället drar du upp en massa annat, som ger indikationer på att du har andra skäl till att inte vilja diskutera detta och du gör då allt för att flytta fokus från det väsentliga i fallet.
    FDFMGA skrev 2017-05-17 20:33:57 följande:Jag kom in i den här tråden när någon okunnig började tuta om att östtyska metoder av regeringen i och med blockningen på kontot.
    Jag vet inte vad det är för okunnighet du syftar på... Jämförelsen må vara något långsökt, men likheten finns i alla fall i att myndigheter agerade mot oliktänkande i båda fallen.Ett påstående taget ur luften...igen!
    FDFMGA skrev 2017-05-17 20:33:57 följande:Allt handlar ju om din position, politiskt och i synen på näthat.
    Jag har inte redogjort för någon syn på näthat för dig att referera till, eftersom det inte har varit ämne för diskussionen.Det här är ämnen för en annan diskussion. Jag deltar gärna när det är aktuellt, kanske i en tråd du startar... ;)

Det hela handlar om privatpersoner som efter att ha lånat swedenkontot har ökat på en blocklista, Syftet har varit förhindra hat och hot mot dem som lånar kontot (och inte om någon registrering). Att listan, sedan i höstas, inte har raderats efter varje vecka är fel och SI bär det yttersta ansvaret för detta men att påstå att en svensk myndighet har haft som mål att registrera oliktänkande betraktar jag inte som seriös kritik utan är bara löjligt.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-05-18 03:09:29 följande:
    Hur vet du vad syftet var?
    Vad har du för källa på att listan kom till och växte på det sätt du beskriver?
    KillBill skrev 2017-05-17 23:26:28 följande:
     Att listan, sedan i höstas, inte har raderats efter varje vecka är fel och SI bär det yttersta ansvaret för detta men att påstå att en svensk myndighet har haft som mål att registrera oliktänkande betraktar jag inte som seriös kritik utan är bara löjligt.
    Att myndigheten har låtit detta ske är allvarligt nog.

Menar du att du inte har kontrollerat bakgrunden till blocklistan innan du uttalarat dig?

Bakgrunden är att Svenska institutet sedan 2012 (när alliansen regerade)  lånat ut ett twitterkonto till olika svenskar. Dessa personer har ibland valt att blocka personer som har gjort hatiska inlägg. Fram till oktober i fjol valde Svenska institutets att rensa blocklistan efter varje avslutad vecka. Men blocklistorna är alltså ingen ny företeelse utan har funnits sedan 2012.

Då hat och hot har blivit ett växande problem valde Svenska Institutet för drygt 6 månaders sedan   att ändra rutinen för blocklistan och sedan dess så rensas inte kontots blocklista varje vecka. I stället måste de som hamnat på blocklistan kontakta SI om de anser att de på felaktiga grunder har blivit blockerade. Den som förra veckan hade tillgång till Sweden kontot valde att lägga till ca 14 000 personer på blocklistan, personer som inte ens hade interagerat med  sweden kontot. Detta var första gången som någon som lånat kontot valt att blockera i så stor skala. Svenska institutet har insett att det blev fel och har valt att plocka bort blocklistan från kontot.

Att twitterkontos blocklista verkar vara högerkantens störa politiska fråga för dagen indikerar att vi har det rätt bra i Sverige för tillfället. Jag hade dock önskat att ilskan hade riktats mot det hat och hot som är så vanligt på sociala medier nuförtiden. Det är ju det som var bakgrunden till listans tillblivelse.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?