Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Tom Araya skrev 2017-04-25 12:47:37 följande:
    Ofattbart! Antagligen rövslickeri.
    Vad menar du? Borde Sverige bryta mot utrikessekretessen?

Detta är fulspel från alliansens sida. De vet att regeringen inte får röja hur Sverige röstade.

"UD bekräftar att Sverige avlagt en röst men vägrar att svara på om det var ja eller nej.

- När det gäller FN och medlemsstaterna och slutna omröstningar så offentliggör vi aldrig hur vi röstar i och med att det är slutna omröstningar. Det första handlar om att de som är medlemsstater i FN då förväntas respektera att det är slutna omröstningar. Och när det gäller Sveriges del omfattas det av utrikessekretessen, säger Patric Nilsson, kansliråd på UD"
  • KillBill

Man kan jobba för öppenhet utan att bryta mot vedertagna diplomatiska principer.

År 2014 när alliansen satt vid makten röstades Iran in i samma FN organ som nu Saudiarabien röstats in i. Sverige har vad jag vet inte offentliggjort hur man röstade då..

• KillBill

"Wallström: Saudi-beslutet togs inte på politisk nivå"

"Vi kan som bekant inte redovisa offentligt hur Sverige röstar i en sluten omröstning, men eftersom sekretess gäller under utrikesnämndens möten kommer jag att informera riksdagens partier om den här frågan vid nämndens nästa möte. Jag vill dock redan nu tydliggöra att Sverige inte har ingått några röstbyten i valet till FN:s kvinnokommission."

"Värt att notera i sammanhanget är att Jan Björklund var chef för det departement som ansvarade för FN:s kvinnokommission när Ecosoc med Sverige som medlem valde in Iran i kvinnokommissionen 2014"

www.aftonbladet.se/a/0RL6A

• KillBill
    Abegayle70 skrev 2017-04-25 18:33:14 följande:
    Påminn mig, var det Jan Björklund eller Margot Wallström som kallade sin regering "feministisk" ?
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
    Jag minns inte..

Jag minns bara att när Jan Björklund var biträdande statsminister så bar kvinnorna i den svenska regeringsdelegationen slöja när den besökte Iran.

Jag minns också att när Jan Björklund var statsråd så var han chef för det departement som ansvarade för FNs kvinnokommission när Iran valdes in som medlem..

Jan Björklund har vad jag förstår inte offentliggjort hur Sverige agerade när Iran valdes in som medlem..
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-04-25 20:01:57 följande:
    Lästips:

www.svt.se/kultur/medier/trollsnack

Whataboutism

Konsten att byta samtalsämne. Whataboutism går ut på att kritik mot den egna gruppen avfärdas med en jämförelse med något som någon annan har gjort, i syfte att utmåla motparten som en hycklare.

Whataboutism uppfanns av Sovjetunionen under kalla kriget, och användes med framgång för att avfärda kritik mot kommunistregimen. Kritik för fängslade dissidenter? "I USA har de lynchat svarta". Invasionen av Afghanistan? "USA har krigat i Vietnam".
    Margot Wallström har informerat om att beslutet gällande Saudi inte avgjordes på politisk nivå och att hon kommer att informera samtliga riksdagspartier om hur Sverige agerade.

Björklund är kritisk till att Sverige håller på sekretessen i denna fråga men borde inte Björklund föregå med gott exempel och själv släppa på sekretessen och berätta hur Sverige röstade när Iran valdes in i FNs kvinnokommission? Då var det ju Jan Björklund som var ansvarig.
  • KillBill

I förra veckan var alliansen kritisk till att regeringens utredning kommit fram till att lottning kan vara ett alternativ för populära skolor men nu genomför alliansen i Stockholm själva ett stort vårdtombola där man genom lottning ska besluta vem som ska sköta om våra äldre..

Lottning ska fälla avgörandet i en pågående jätteupphandling av geriatrisk vård i Stockholms läns landsting.

Trots hård kritik från de etablerade vårdbolagen ser det ut att bli slumpen som avgör vem som får miljardkontraktet, kan Di avslöja.

www.di.se/nyheter/landstinget-lottar-ut-vard-av-de-gamla/

• KillBill
    kvarnfot skrev 2017-04-26 08:08:34 följande:
    Kan du berätta om den mediestormen som var när Iran röstades in u stället för att försvara att en feministisk regering röstar in Saudi???
    När det gällde Iran var folk positiva för att Iran skulle samarbeta i försvarsfrågor och inte hemlighålla sitt kärnvapen program som var så omdiskuterat för drygt 10år sedan.

Så jädra typiskt för er sossar och tokvänster här på forumet att alltid försöka dra en parallell till något misstag (enligt er) när er älskade regering gör dumheter.
    Vad jag förstår så har inte regeringen varit involverad i någon omröstning kring Saudi.

Kan du länka till någon som var positiv till att Iran röstades in till FNs kvinnoforum under alliansregeringens tid vid makten (Iran är ett av de länder på jorden där kvinnorna är mest förtryckta).
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-05-03 00:03:45 följande:

Margot Wallström lät sig även intervjuas i utländsk TV av en extremist, som under intervjun bland annat framförde den absurda synpunkten att Svenska kommittén mot antisemitism skulle vara ledande inom högerextremismen i Sverige. Ett påstående som Wallström inte reagerade på.

SKMA bad UD förklara sig och man gick då ut med följande:

www.regeringen.se/uttalanden/2017/05/uttalande-fran-ud/

UD bortförklarar det med att frågan ställdes på arabiska och inte översattes till engelska på ett sådant sätt att MW förstod kommentaren om SKMA.

Så skulle det eventuellt möjligen kanske kunna vara. Alla tittare som ser den arabiska versionen av intervjun får ju dock intrycket att Wallström instämmer i påståendet om SKMA som ledande högerextremister.

Ytterligare ett bottennapp för Wallström och Sveriges regering alltså.

Det är översättaren som ska lastas och ingen annan.
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-05-03 07:48:24 följande:
    Varför låta sig intervjuas av en extremist på arabiska. Verkar ju vara hål i huvudet.
    Det är vardag för en utrikesminister att bli intervjuad av journalister från andra länder. UD har, efter intervjun, gått ut och klargjort Sveriges ståndpunkt i frågan.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?