FDFMGA skrev 2019-09-16 12:34:21 följande:
Nja, nu tillhör ju inte jag åsiktskorrido4rhögern, så jag har inte ens läst Wikipedias betraktelse.
Menar du att den är uppsatt på regelefterlevnadstavlan i åsiktskorridorhögerns åsiktskorridor.
Tillsammans med förmaningen att källkritik är en vänsteravvikelse som är förbjuden i korridoren
Wikipedia anger följande inlägg från statsvetaren och forskaren Henrik Ekengren Oscarsson som källa:
www.henrikoscarsson.com/2013/12/valjare-ar-inga-dumbommar.html
Det är också han som sägs vara upphovsman till begreppet
åsiktskorridor:
"Åsiktskorridoren - det vill säga den buffertzon där du fortfarande har visst svängrum att yttra en åsikt utan behöva ta emot en dagsfärsk diagnos av ditt mentala tillstånd - är mycket smal i Sverige. Det räcker numera att säga att man tror på Gud (vilket för övrigt 45 procent av befolkningen säger sig göra) för att betraktas som icke vid sina sinnes fulla bruk.
Jag ägnar stora delar av min forskning åt att försöka mäta samhällsopinioner med hjälp av vetenskapliga undersökningar. Undersökningarna visar att det i den svenska befolkningen finns mängder av exempel på hyggligt vanligt förekommande uppfattningar och ställningstaganden som idag nästan helt saknar plats i det offentliga rummet. Och sådana åsiktsyttringar eller verklighetsuppfattningar skulle, om de yttrades av någon, omedelbart leda till en störtflod av ryggmärgsreaktioner från andra opinionsbildare. Listan kan göras utomordentligt lång men låt oss ta några exempel (alla nedan är axplock från sentida SOM-undersökningar)."
De exempel han hämtat från SOM-institutets forskning är sådana som var aktuella då, 2013, när texten skrevs. Om det är något som intresserar dig kan du med fördel läsa hela inlägget.
Åsiktskorridor började sedan användas allt mer enligt HEO:s definition och tog sig också in på 2014 års nyordlista:
www.sprakochfolkminnen.se/download/18.cbc0f5b1499a212bbf1d2a/1529493983709/nyordslista%202014.pdf