Inlägg från: K Markatta |Visa alla inlägg
  • K Markatta

Har du förtroende för regeringen?

Padirac skrev 2019-09-06 18:23:59 följande:
    Då har du grovt feltolkat källan  - och upprepat det skrikhöger, SDsvans och alt right media skriver ordagrant.

Du har felaktigt dragit långtgående slutsatser från en text som inte stödjer det du skriver. Källan är alltså fulciterad och felanvänd.
    Nej, det har jag inte gjort.

Du bör tänka på din ton här på forumet och sluta med guilt by association.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2019-09-07 15:06:08 följande:
    Du citerade K Markattas påstående med kommentaren "fullt logiskt".  Ditt  påstående är ju helt ologiskt om man läser texten där Schori kallar Mugabe för brutal envåldshärskare men det är klart K Markattas citat visade sig vara fake news.

Schori (S) lägger skulden på rådgivarna, som han menar att Mugabe haft "oturen" att omge sig med.

Jag uppfattar Schoris uttalande så att han tror att utvecklingen blivit en annan med bättre rådgivare. Min uppfattning är istället att Mugabes onda handlingar som diktator speglar den person han var.
  • K Markatta
    Padirac skrev 2019-09-07 15:44:16 följande:
    Det står inte alls i texten du citerat från textTV - var har du fått dessa uppgifter från? 
    Se inlägg 12712.

Från SVT Text: "Han hade också oturen att omge sig med dåliga rådgivare, säger Schori och syftar bl.a. på att Mugabe inte accepterade valresultat"
  • K Markatta
    Padirac skrev 2019-09-07 16:04:22 följande:
    Det säger inte det du påstår.  Det säger att rådgivarna var dåliga, om RM var lika dålig som rådgivarna eller inte säger inte raden - utan det är någonting du underförstår och lägger till själv.
    Nu greppar du efter halmstrån.

Det finns ingen anledning att ta upp de dåliga rådgivarna om man inte menar att de haft inverkan på hur Mugabe styrde landet.
  • K Markatta

Läs gärna debattartikeln som Pierre Schori (S) skrivit i Aftonblaskan Kultur och som du själv länkade till. Den ger en bra inblick i Schoris syn på Mugabe och det är samma bild som sammanfattas av SVT Text.

Ingress: "Pierre Schori om Sverigevännen som kunde ha blivit Nelson Mandela - men gick motsatt väg"

Första stycket: "Robert Mugabes öde liknar Nelson Mandelas. Båda offrade många år av sina liv i svåra umbäranden och fängelse för att befria sina länder från kolonialt och rasistiskt förtryck. ... Sverige stödde på olika ickemilitära sätt ANC i Sydafrika och Patriotiska fronten i Zimbabwe, liksom andra befrielserörelser. Jag träffade Mugabe och hans dåvarande hustru Sally flera gånger under frihetskampen."

Som du ser går artikeln inledningsvis ut på att beskriva likheter mellan Mugabe och Mandela. Detta klippte du dock bort när du citerade artikeln. Det du istället klistrade in var följande:

"Ett par år efter självständigheten återknöt jag bekantskapen med honom, men det var nu en annan person än den jag hade lärt känna under befrielsekampen. Mugabe var inte Mandela. Han blev mer och mer en brutal envåldshärskare, omgiven av dåliga och giriga rådgivare."

Pierre Schori (S) visar här inte några tecken på att ompröva sin tidigare syn på Mugabe. Det hade skett en förändring, menar han bara, och så nämner han de dåliga rådgivarna. I slutet på artikeln tar Schori upp avsaknad av presidentpensioner i Afrika som något han tror spelat in. Det är ju minst sagt en ganska grund analys.

• K Markatta
    nihka skrev 2019-09-08 11:38:33 följande:
    Alltså har du en fatalistisk syn på människor och eftersom Mugabe var (född) ond kunde det hela inte sluta på annat sätt.
    Född ond var väl att ta i. Jag tycker bara att Mugabe är ansvarig för sina egna onda handlingar. Anledningen till att han exempelvis beordrade en massaker på 20 000 civila 1983 - 1984 var att han ville och kunde.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2019-09-08 08:52:22 följande:
    Vad är det som du inte förstår?
    Upprördheten över att en S-stofil kritiseras.
  • K Markatta
    nihka skrev 2019-09-08 13:15:06 följande:
    Var det? Är det inte det du menar när du säger att rådgivare inte kan påverka en ledare åt något håll utan det blir som det blir för att personen är som den är.

Jag försvarar inte en person som beordrat massmord, men jag kan ändå se hur saker och ting kan samverka och tippa åt olika håll.
    Jag säger inte att rådgivare inte kan påverka. Jag tror dock inte att det i fallet Mugabe var dåliga rådgivare som var det huvudsakliga problemet.

Pierre Schori har i sin debattartikel väldigt svårt att peka på vad som egentligen gick snett. Han nämner bara rådgivarna (förutom den krystade förklaringen om dåligt pensionssystem för före detta presidenter då). Enligt SVT Text säger han dessutom att det var otur att Mugabe omgav sig med dåliga rådgivare.

Mer närliggande är att titta på hur det gått runt om i världen när personer med samma politiska ideologi som Mugabe tagit makten.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2019-09-08 14:07:39 följande:
    Jag tycker att din slutsats av vad Pierre Schori skriver om Mugabe är oerhört märklig. Du utelämnar det han skriver om diktator och brutal envåldshärskare och det verkar som att du inte har förstått innehållet i texten.
    Nej, det gör jag inte. I inlägg 12755 citerar jag uttryckligen Pierre Schori när han skriver "brutal envåldshärskare".

Min slutsats har jag presenterat i inlägg 12763. Om du drar en annan slutsats, vilken är den i så fall?
  • K Markatta

Det finns några floskler som ständigt upprepas från regeringen när de beskriver sådant som det egentligen är deras uppgift att lösa. Är det inte "Det är oacceptabelt" som Stefan Löfven brukar säga så är det "Vi har varit naiva".

Här är senaste exemplet:

da.se/2019/09/ylva-johansson-regeringen-borde-agerat-snabbare-mot-skuggsamhallet/

Ylva Johansson: Regeringen borde agerat snabbare mot skuggsamhället

"Vi har varit naiva." Det säger avgående arbetsmarknadsminister Ylva Johansson, och listar goda råd till sin efterträdare för att få bukt med kriminella aktörer och svartarbete.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?