Har du förtroende för regeringen?
Du har felaktigt dragit långtgående slutsatser från en text som inte stödjer det du skriver. Källan är alltså fulciterad och felanvänd.
Du bör tänka på din ton här på forumet och sluta med guilt by association.
Läs gärna debattartikeln som Pierre Schori (S) skrivit i Aftonblaskan Kultur och som du själv länkade till. Den ger en bra inblick i Schoris syn på Mugabe och det är samma bild som sammanfattas av SVT Text.
Ingress: "Pierre Schori om Sverigevännen som kunde ha blivit Nelson Mandela - men gick motsatt väg"
Första stycket: "Robert Mugabes öde liknar Nelson Mandelas. Båda offrade många år av sina liv i svåra umbäranden och fängelse för att befria sina länder från kolonialt och rasistiskt förtryck. ... Sverige stödde på olika ickemilitära sätt ANC i Sydafrika och Patriotiska fronten i Zimbabwe, liksom andra befrielserörelser. Jag träffade Mugabe och hans dåvarande hustru Sally flera gånger under frihetskampen."
Som du ser går artikeln inledningsvis ut på att beskriva likheter mellan Mugabe och Mandela. Detta klippte du dock bort när du citerade artikeln. Det du istället klistrade in var följande:
"Ett par år efter självständigheten återknöt jag bekantskapen med honom, men det var nu en annan person än den jag hade lärt känna under befrielsekampen. Mugabe var inte Mandela. Han blev mer och mer en brutal envåldshärskare, omgiven av dåliga och giriga rådgivare."
Pierre Schori (S) visar här inte några tecken på att ompröva sin tidigare syn på Mugabe. Det hade skett en förändring, menar han bara, och så nämner han de dåliga rådgivarna. I slutet på artikeln tar Schori upp avsaknad av presidentpensioner i Afrika som något han tror spelat in. Det är ju minst sagt en ganska grund analys.
Det finns några floskler som ständigt upprepas från regeringen när de beskriver sådant som det egentligen är deras uppgift att lösa. Är det inte "Det är oacceptabelt" som Stefan Löfven brukar säga så är det "Vi har varit naiva".
Här är senaste exemplet:
da.se/2019/09/ylva-johansson-regeringen-borde-agerat-snabbare-mot-skuggsamhallet/
Ylva Johansson: Regeringen borde agerat snabbare mot skuggsamhället
"Vi har varit naiva." Det säger avgående arbetsmarknadsminister Ylva Johansson, och listar goda råd till sin efterträdare för att få bukt med kriminella aktörer och svartarbete.