Har du förtroende för regeringen?
Någon borde stämma SVT!
mobile.reuters.com/article/idUSKBN15E2AC
Varför skulle KD vara vinnare? Moderatväljare som inte vill se ett närmande till SD kommer välja centerpartiet (eftersom KD tidigare har vacklat i sin syn på SD). SD väljare samt Moderatväljare som är positiva till ett samarbete med SD kommer definitivt inte att stödrösta på KD (eftersom KD har deklarerat att man inte kommer förhandla med KD). Jag tror att KD får lämna riksdagen 2018.
"Kristdemokraterna säger nej till Moderaternas nya linje om att öppna för förhandlingar med Sverigedemokraterna i riksdagens utskott. - För oss är det inte aktuellt, säger Ebba Busch Thor ( KD)"
www.dn.se/nyheter/politik/kd-staller-inte-upp-pa-moderaternas-sd-invit/
Just nu är det oklart hur KD ställer sig till ett samarbete med SD efter valet 2018. Därför kommer varken de som är för eller emot ett samarbete med SD stödrösta på partiet. Skulle KD deklarera att de är positiva till ett samarbete med SD så kommer den ganska stora falang inom KD som vill att KD driva en mer liberal flyktingpolitik lämna KD och jag tror inte att stödröster från moderater och sverigedemokrater kan uppväga detta tapp. Därför tror jag att en röst på KD i nästa val är en röst i sjön.
Tino Sanandaji var idag inbjuden till riksdagen av ledamöter från M och C för ett seminarium på temat integration.
Det rapporteras om fullt hus och intresserade åhörare från samtliga partier utom de som är i störst behov av informationen, alltså V och MP:
twitter.com/Ericson_ubbhult/status/826824377136214017
Arrangören verkar ha bokat riksdagens minsta rum. Jag gissar att publiken främst bestod av SDs riksdagsgrupp samt ett par moderater som tappat sin politiska kompass.
KD har deklarerat att de aldrig kommer att ge Sverigedemokraterna inflytande. "Om en alliansregering kommer till makten så kommer vi inte att samarbeta eller förhandla med Sverigedemokraterna". Samtidigt har Ebba Busch Thor sagt att KD inte ser några problem med att ta stöd av SD för att skapa en borgerlig majoritet.
Källor:
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6524025
www.aftonbladet.se/ledare/a/919Wq/busch-thor-vill-ha-sd-i-koppel
Detta förhållningssätt innebär de alliansväljare som ogillar SD inte kommer stödrösta på KD (gillar man inte SD så röstar man inte på ett parti som kan tänka sig SD som en del av regeringsunderlaget).
De Alliansväljare som gillar SD kommer inte heller att stödrösta på KD (varför ska någon som gillar SD stödrösta på ett parti som aldrig kommer att ge Sverigedemokraterna inflytande?)
De enda som rent logiskt skulle kunna tänka sig att stödrösta på KD är de alliansväljare som absolut inte vill att alliansen ska ge inflytande till SD (genom samarbete och förhandling) men som kan tänka sig att ta regeringsmakten med hjälp av SD. Frågan är bara hur många Alliansväljare som tycker detta? Alla som har läst tidningarna vet ju att Jimmie Åkesson inte kommer att stödja en eventuell alliansregering utan att få något tillbaka så detta alternativ är byggt på en utopi.
Källa:
www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/enGb4/akessons-krav-inflytande-i-akbs-regering