Har du förtroende för regeringen?
Du får skilja på majoriteten och minoriteter.
Att den västerländska folkfriheten, kulturen och värdegrunden vilar på dito historia är en självklarhet. Vad skulle dessa ting annars vila på? Och den västerländska historien är kristen och det är väldigt lätt att se gemensamheterna även i ett sekulariserat västland. Någonting som blir mer uppenbart när vi relaterar till någonting fundamentalt olikt, som exempelvis länder där hinduism har varit lika präglande.
Att vi ser på människor som om de bar på ett lika värdefullt som okränkbart värde beror på att Nya Testamentet predikar ett sådant budskap. Om du inte tror mig så kan du alltid prova att predika om allas lika värde men i de delar av Indien som fortfarande upprätthåller kastsystem.
Att pastor Åke Green förhåller sig till utdaterad teologi förändrar inte varifrån fröt som växte upp till en relativt högre tolerans för varandras olikheter kommer ifrån. Den kristna västvärlden var först med att förespråka olika former av jämlikhet mellan människor av en anledning... och det började sekunden som Bibeln blev tillgänglig för den breda massan (i takt med läsförståelsens utbredning).
Det är den kristna majoriteten som har avgjort vad den kristna värdegrunden innebär och den har varit en social framgångssaga som många har anammat.
Ett liknande budskap återfinns även inom islam och i att underkasta sig det högre och låta det högsta vara högst för alla och en var. Det saknas dock en del pusselbitar för att budskapet ska få ordentlig genomkraft men närhelst muslimer har haft tillgång till Koranen själva så har det mynnat ut i någonting snarlikt... för majoriteten.
Vi har långt ifrån enbart ont att hänvisa till Abraham. Långt ifrån.
Ps. Jag har dålig koll på judendom men RebeckaZ70 kanske vill tillägga någonting å den saken - det vore för min del väldigt uppskattat och kul att ta del av. Ds.
Om vi ska prata om religion/kultur och jämlikhet så är detta läsvärt
www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/yvG8bR/vi-maste-vaga-tala-mer-om-buddhismen
Jag citerar några rader i texten , läs det andra och reflektera över människor beteenden och om det har med religion att göra..
Den frihet kvinnor har alla avseenden är en fråga om hur jämlikhet utvecklas, det har inte med religion eller kultur att göra.
'Om det inte redan framgått med önskvärd tydlighet är det här nonsens. Famlandet efter religiösa trådar alltså'
Vilken är grunden till jämlikhet mellan kvinnor och män? där finns svaret, inte i kristendom eller någon annan tro eller övertygelse. Den kristna Kyrkan har ingen vidare trackrecord, även om de bättrat sig.