Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

    Har du förtroende för regeringen?

    Digestive skrev 2019-04-22 16:07:42 följande:

    Du får skilja på majoriteten och minoriteter.

    Att den västerländska folkfriheten, kulturen och värdegrunden vilar på dito historia är en självklarhet. Vad skulle dessa ting annars vila på? Och den västerländska historien är kristen och det är väldigt lätt att se gemensamheterna även i ett sekulariserat västland. Någonting som blir mer uppenbart när vi relaterar till någonting fundamentalt olikt, som exempelvis länder där hinduism har varit lika präglande.

    Att vi ser på människor som om de bar på ett lika värdefullt som okränkbart värde beror på att Nya Testamentet predikar ett sådant budskap. Om du inte tror mig så kan du alltid prova att predika om allas lika värde men i de delar av Indien som fortfarande upprätthåller kastsystem.

    Att pastor Åke Green förhåller sig till utdaterad teologi förändrar inte varifrån fröt som växte upp till en relativt högre tolerans för varandras olikheter kommer ifrån. Den kristna västvärlden var först med att förespråka olika former av jämlikhet mellan människor av en anledning... och det började sekunden som Bibeln blev tillgänglig för den breda massan (i takt med läsförståelsens utbredning).

    Det är den kristna majoriteten som har avgjort vad den kristna värdegrunden innebär och den har varit en social framgångssaga som många har anammat.

    Ett liknande budskap återfinns även inom islam och i att underkasta sig det högre och låta det högsta vara högst för alla och en var. Det saknas dock en del pusselbitar för att budskapet ska få ordentlig genomkraft men närhelst muslimer har haft tillgång till Koranen själva så har det mynnat ut i någonting snarlikt... för majoriteten.

    Vi har långt ifrån enbart ont att hänvisa till Abraham. Långt ifrån.

    Ps. Jag har dålig koll på judendom men Rebeck­aZ70 kanske vill tillägga någonting å den saken - det vore för min del väldigt uppskattat och kul att ta del av. Ds.


    Det är som vanligt enkelt att måla med breda penseldrag utifrån det som verkar synas i det egna synfältet.

    Om vi ska prata om religion/kultur och jämlikhet så är detta läsvärt

    www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/yvG8bR/vi-maste-vaga-tala-mer-om-buddhismen

    Jag citerar några rader i texten , läs det andra och reflektera över människor beteenden och om det har med religion att göra..

    Den frihet kvinnor har alla avseenden är en fråga om hur jämlikhet utvecklas, det har inte med religion eller kultur att göra.

    'Om det inte redan framgått med önskvärd tydlighet är det här nonsens. Famlandet efter religiösa trådar alltså'

    Vilken är grunden till jämlikhet mellan kvinnor och män? där finns svaret, inte i kristendom eller någon annan tro eller övertygelse. Den kristna Kyrkan har ingen vidare trackrecord, även om de bättrat sig.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-04-22 21:46:20 följande:

    Jag vet inte om jag missar det som du vill påpeka men artikeln består av ett snapshot av dagens tillstånd som kokas ner till två slutsatser: 1.) att religion och våldtäkter inte korrelerar med varandra och 2.) att feminism/jämställdhet dämpar våldtäkter/sådana jämställdhetsproblem.

    Ja, det går väl i stort att skriva under på. Men tanken på jämlikhet uppstod inte ur ett vakuum och det fanns anledningar till varför tankarna kring jämlikhet kunde avancera så progressivt i västvärldens kulturer.

    När jag skrev det föregående inlägget så menade jag dock jämlikhet i ett bredare spektrum än mellan specifikt kvinna och man. Det är dock fundamentalt så varför inte hålla det så.

    Har du läst Kvinnostaden av Christine de Pizan? Som djupt kristen inför en kristen publik så argumenterade hon för kvinnans sak med hjälp av Bibeln. Det var med bildning och inte minst med teologisk bildning som hon på 1400-talet kunde fäktas mot dåtidens småpåvar... hennes förståelse för Bibeln respektive teologiska bidrag var oklanderlig, småpåvarna var tvungna att vika sig i debatt för att inte göra narr av sig.

    Där planterades första fröt (för jämlikhet mellan kvinna och man) och kristendomen var hennes främsta vapen liksom plattform. Hade hon istället studerat Dharmapadda och övriga buddhistiska skrifter liksom haft buddhismen som plattform... hade det sett väldigt annorlunda ut (bättre eller sämre kan vi bara spå kring, men vi vet att ingenting dylikt sprang ur den österländska delen av världen och kom inte att göra det på länge).


    Det är inte långt att från den länkade artikeln se att kristendom i sig inte skapar jämlikhet och allt det som följer med den i fråga om alla människor lika värde, eller varje människas lika värde.

    Även om det i vår del av världen har varit en kristen kultur som präglat traditioner så är det inte så att en kristen kultur i andra delar av världen skapat de mått av jämlikhet som finns i västvärlden idag. Med sexuell frigörelse måste rimligen också sexuell frihet, jämlikhet och skydd mot övergrepp räknas in.

    EBTs slutsats att kristendomen är grunden till den sexuella frigörelse saknar kausala belägg, att de båda förekommer i olika omfattning vår del av världen räcker inte. Artikeln pekar på att samma religion i andra delar av världen inte åstadkommit det som hänt i den kristna kulturen i väst. Det som varit drivande är arbetet för jämställdhet

    Så då det inte är religionen som åstadkommit detta, vad har varit motorn för den ökade jämställdheten?

    Så vitt jag förstår är det modernism och sekularism som går hand i hand med demokrati och jämställdhet.

    Det sekulära västliga samhället har sin grund i renässansen- som genom arabiska skrifter fåt tillgång till grekisk filosofi och vetenskap, utvecklas av europeisk filosofer, vetenskapsmän och intellektuella.

    en.m.wikipedia.org/wiki/Secular_humanism

    EBT har redan visat att hon saknar bildning på gymnasienivå www.expressen.se/nyheter/busch-thor-vill-se-barn-lasa-klassiker-kan-dem-inte-sjalv/ skulle behöva läsa en grundkurs i idéhistoria på universitetsnivå.

    Bläddrande I bibeln eller vad de nu gör på livets ords skola räcker tydligen inte för att förstå de större genomgripande skeendena i samhällets utveckling.

    Men, politiker behöver inte representera andra än deras egen grupp. EBT representerar tydligen inte de som vet mer om religionshistoria och idéhistoria än hon själv gör.
  • Padirac

    Kan väl tillägga att på den tiden som Christine de pizan levde så avhandlades såväl lantmäteri som astrologi med bibeln som grund, det var dessutom först efter att en kvinna blivit änka dom hon blev myndig.

    Det är i andra delar av världen vanligt att religiösa skrifter ligger till grund för samhällets ordning. Att det kristna samhället gjorde detta på 1300-1400talet är inte konstigt. Säkert Kommer någon av de andra stora världsreligionerna påstå ngt liknande i en framtid då religionen inte längre är samhällsbärare i dessa samhällen, utan en privat sak, för att bekräfta sin egen framsynthet.

  • Padirac
    Digestive skrev 2019-04-23 05:51:24 följande:

    En kristen värdegrund och kristendom är inte samma saker. Att praktisera kristendom behöver givetvis inte skapa jämlikhet och är inte heller nödvändigt för det.

    Ja, det är såklart svårt/svårare för icke västerländska länder att anamma ett mind-set som har krävt tusentals år att kultivera fram. En röd tråd i den här kultiveringen är dock kristendom...

    Jag tror att du underskattar betydelsen av att konceptualisera och i sin tur kunna fästa konceptet i sin världsbild (det vill säga inte bara konceptualisera utan även kunna placera konceptet som någonting mer än fantasi/magi/övernaturligt). Saker och ting har aldrig någonsin varit självklara.

    Det finns ett väldigt talande exempel som beskriver värdet av det här - att konceptualisera samt kunna placera konceptet i sin världsbild - vilket är hur lång tid det tog från att 1.) skrift- och läskonsten uppstod tills 2.) att läskunniga började läsa med en inre röst. Kan du tänka dig att det tog hundratals år innan läskunniga människor började konceptualisera koncept som att läsa texter med en inre röst samt kunde placera konceptet i sin världsbild - det vill säga innan människor insåg att man inte behövde läsa texter högt och kunde läsa dem tyst?

    Har man en sådan enormt avgörande detalj i åtanke så är det lättare att ta på historien bakom konceptet jämlikhet/jämställdhet. Och för människor vars världsbild bestod av Bibelns berättelser - från den absoluta början till det absoluta slutet för deras förståelse av tillvaron - var det högst troligt avgörande att dessa berättelser kunde förmedla tankar som vi idag (vid historiens händelsefront) kan se tillbaka på och förknippa med jämlikhets/jämställdhets-koncept.

    Jag tror ärligt talat att sådana här - och för oss - småsaker och bagateller som skillnaden mellan att höra texter upplästa för sig (som exempelvis relevanta bibelverser) och på att själv kunna läsa dem... var helt revolutionerande för det individuella sinnet - ungefär samma skillnad som att idag se bilder på Taj Mahal och på att besöka platsen.

    Ingen konceptuell tanke är självklar. Det finns isolerad folkslag som inte har konceptualiserat ett enda koncept som berör avsaknaden av levande varelser. Inte. Ett. Enda. Koncept. Ord och fraser som "Farväl.", "Hejdå", "Saknar dig.", "Du finns inte mer." och så vidare... existerar inte i deras vokabulär, de har ingen som helst aning om vad är som åsyftas. They draw a total blank. Kan du tänka dig?!

    Att därmed mena att det ena och det andra konceptet har fundamentalt uppstått sekunden som någon har formulerat det tillräckligt väl... är en sanning med god modifikation. För att växla över till femmans växel så är det som att ge människor äran för någonting som mänskligheten har åstadkommit/kultiverat fram. Ett perspektiv på utvecklingen som fyller störst funktion om man söker patent eller att ära milstolpar. Milstolpar står dock längsmed välbevandrade stigar... inte ute i vildmarken där ingen någonsin har gått tidigare.

    ----------------------

    Så länge som Ebba Busch Thor förstår värdet av att läsa klassikerna så spelar det ingen roll om hon själv kan dem. Hennes uppgift som politiker är att göra Sverige bättre och om hon ska leda den uppgiften är det enda intressanta om hon placerar ut kompetensen där den behovs... inte att hon själv besitter den. Förstår hon att hon inte riktigt kvalar in som exempelvis kulturminister så är allt frid och fröjd.

    I en ledarroll lyfter jag hellre fram saker som att lära sig ett Almedal-tal innan och utan så att blicken inte släpper publiken för en enda sekund under 30 minuter. Ett sällsynt engagemang.

    Titta. Inget podie. Inga blad i näven. Ingen iPad framför näsan. När såg du det senast?




    När jag senast såg det? Jag har själv gjort det! åtskilliga gånger under många år.

    Presentation i sig kräver färdigheter, men enbart presentation utan en djupare förståelse är lite platt. Retorik når inte hela vägen fram, inte till alla i alla fall.

    Renässansen och därefter den sekulära humanistimen är ett brott med den kristna världsbilden. Det är ett omtag där man säger att det kristna/religiösa och den kristna/religiösa guden inte behövs för att definiera människan. Sen följer århundraden av filosofiska grubblerier och förklaringar till hur människan själv har det goda och onda i sig, det är inte gudomligt, det är mänskligt.

    När Emmanuel Kant pratar om de kategoriskt imperativ som finns i varje människa föregriper han modern psykologisk forskning.

    Den stora striden mellan humanistimen och kristendomen handlar om att ge människorna de förmågor som tidigare varit förbehållna religiösa representanter och symboler. Humanismen är religionens stora fiende, humanismen tar allt det gudomliga och gör det till mänskligt.

    Det är klart att det med hegeliansk logik går att påstå att kristendomen är en av krafterna bakom den sekulära humanismen., men då betyder det att dessa två åskådning står mot varandra och att de syntesiseras till en ny bild. Kanske det EBT nu påstår..

    Det har länge stötts och blötts om språket är grunden och gränsen för vår kunskap om världen, för vad vi förstår, vet och kan uppfatta. Språkets inneboende karaktär ger oss enligt min uppfattning möjlighet att uttrycka saker vi inte har ord för, betydelseförskjutningar, analogier och överförd betydelse är funktioner i medvetandet som gör att människor har förmågan att förstå utanför den egna kunskaps- och språkgränsen.

    Trots att jag inte är spansktalande så förstår jag vad 'the bad guy' menar när han inför polisens dragna vapen ropar: i didn't do nothing!!

    Ska polisen ta detta påstående som ett erkännande? Killen har precis sagt att han inte gjorde ingenting, så nånting har han visst gjort... Eller är detta en språkförbistring då ett språk blandas med ett annat språk bruk av dubbla negationer..

    Trots att det finn språk som använder meningar som 'det var en har-händelse' istället för 'jag såg en hare' så begrips det ändå att harar existerar i tiden utanför de explicita har-händelserna. Apropå koncept då..
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2019-04-23 08:44:52 följande:

    Tänka sig att EBT, trots att hon gick i den krstna friskolan du föraktar, kom att bli en av de mest framgångsrika partiledarna i landet, som varanna svensk har stort eller mycket stort förtroende för.


    Få se nu.. En misslyckad målare blev en framgångsrik ledare i ett försök att bygga ett imperium som skulle efterträda det tyskromerska riket... Ett tag.. Enorm uppslutning från folket.. Fruktansvärda följder.

    Så framgång i sig är inte den avgörande faktorn för att bedöma en person, kan jag tycka.

    Nu är EBT skolad i kristenhet, målaren var nazist och det är enorma skillnader.

    På samma nivå av förtroende som EBT ligger på har SL, FR och andra partiledare legat. Det är alltså inte en fråga om Livets ord eller LO, Metall osv som lägger grunden för förtroendet. Det är ngt annat. En personlig egenskap som går fram. Trots Livets ords skolning.
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2019-04-23 09:33:48 följande:

    Fann du någon speciell tillfredställelse i att få nämna den böhmiske korpralen i samband med EBT eller var det bara ännu ett kapitel i avdelningen brunsmetande av KD?


    Det var varken eller, det var bara ett tydligt sätt att visa att folkligt förtroende i sig inte är mycket att hänga i granen.
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2019-04-23 11:58:57 följande:

    www.svt.se/nyheter/inrikes/v-och-kd-kallar-till-gemensam-presstraff

    "Vänsterpartiet och Kristdemokraterna sätter gemensam press på regeringen. Syftet är att få till stånd en utredning om penningtvätt efter SVT Nyheters avslöjande om misstänkt penningtvätt i Swedbank."

    Mycket bra att två partier som ofta står långt från varandra kan hitta gemensamma beröringspunkter och arbeta utifrån dem.

    (Vissa har ju ondgjort sig över att KD sagt sig vilja samarbeta med V i frågor där de tycker lika.)


    Bra samarbete, notera att V inte krävt förstatligande av diverse verksamheter eller proletariatets diktatur, KD har inte heller krävt att att abort ska förbjudas eller att kristendom ska bli obligatoriskt skolämne.

    Ett annat parti som KD säger sig vilja samarbeta med hade krävt en hel del av sin Politik för att mötas i en sakfråga.

    Det är stor skillnad i politisk mognad
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-04-23 15:17:55 följande:

    Då hade du som partiledare också fått godare betyg på punkten engagemang.

    Just humanism har tydliga rötter och spår till religion. Du som verkar bevandrad i idéhistoria känner väl till det?

    Att historien har gör omtagningar - raserar koncept och bygger nya i dess ställe - betyder inte att det förgångna försvinner i all bemärkelse. Det kräver att människan överhuvudtaget har lärt sig någonting och har med sig den läxan...

    Ja, språket är centralt för vår förståelse av tillvaron men fenomen jag berör ligger sbarare på en perceptuell nivå. Det har väldigt lite med logik och resonemang om tillvarons att göra. Det är inte en fråga om perspektiv... utan sådant som att det tog den läskunniga människan hundratals år innan hon kunde konceptualisera tyst läsning och placera konceptet i sin världsbild, är helt enkelt ett faktum.

    Förtydliga gärna Kants och Hegels relevans i frågor som jag närmare mig genom perceptuell evolutionspsykologi. Eftersom jag inte har läst någonting av dessa klassiska giganter så kan jag givetvis missa tråkigt mycket.


    Tydligen har du mer kännedom om humanismens rötter. Upplys mig gärna om hur du menar.

    www.britannica.com/topic/humanism

    Kants tankar om människans moraliska eller snarare etiska förmågor stämmer väl in i modern psykologisk forskning som visar att dessa förmågor är något varje människa bär med sig från födseln. Det är inte bibelstudier som behövs för att veta vad som är rätt eller fel, eller vad som ska göras. Vi har det o oss. Det finns alltså en etik och moral utan att en gud behövs, det finns värden som varje människa känner till. Ingen kyrka eller präst behövs för detta.

    Hegel då, en alltför svårsmält rad av soppor som kokas om av många efterföljare. Det mest märkbara arvet torde vara marxismen. Världs-anden och andra begrepp gör Hegels soppor svårsmält snarare än djupa intellektuella som jag ser det. Men det finns mycket att hämta ur tankarna, mest mot skulle jag säga då Hegel är en motreaktion mot modernism, humanism
  • Padirac

    Perceptuell evolutionspsykologi, är det ett område som innefattar utvecklingen av psykets olika perceptuella förmågor under en människas levnadstid?

  • Padirac
    Digestive skrev 2019-04-23 15:17:55 följande:

    Då hade du som partiledare också fått godare betyg på punkten engagemang.

    Just humanism har tydliga rötter och spår till religion. Du som verkar bevandrad i idéhistoria känner väl till det?

    Att historien har gör omtagningar - raserar koncept och bygger nya i dess ställe - betyder inte att det förgångna försvinner i all bemärkelse. Det kräver att människan överhuvudtaget har lärt sig någonting och har med sig den läxan...

    Ja, språket är centralt för vår förståelse av tillvaron men fenomen jag berör ligger sbarare på en perceptuell nivå. Det har väldigt lite med logik och resonemang om tillvarons att göra. Det är inte en fråga om perspektiv... utan sådant som att det tog den läskunniga människan hundratals år innan hon kunde konceptualisera tyst läsning och placera konceptet i sin världsbild, är helt enkelt ett faktum.

    Förtydliga gärna Kants och Hegels relevans i frågor som jag närmare mig genom perceptuell evolutionspsykologi. Eftersom jag inte har läst någonting av dessa klassiska giganter så kan jag givetvis missa tråkigt mycket.


    Så här kan det väl gå till

    Perception - vi ser en hare hoppa förbi, eller har-händelse om vi så vill. Vi upplever detta med våra sinnen

    Konceptualisering - vi sätter dessa perceptioner i sammanhang med det vi lärt oss om världen. Sorterar och begripliggör för oss själva vad vi upplevt.

    Formulering - vi använder de språk vi lärt oss för att skapa en rad med ord som beskriver det vi upplevt. Här avgörs om det är en har-händelse eller en hare som hoppade förbi, eller om det var kalle kanin eller vad vi nu har för begreppsvärld.

    Artikulering - uttalande av de ord som formulerats.

    Samma perceptioner kan ge olika konceptualiseringar, inom religionspsykologi pratat man om symboliska universum, inom vetenskap pratar man istället om olika paradigm.

    För den religiöse och den icke religiöse sker konceptualiseringen på helt olika sätt, då själva världsbilden är helt olika.

    Filosofer som Kant och Hegel har olika paradigm, och deras tankar om vad som sker i punkterna ovan handlar både om perceptionerna i sig och konceptualiseringen.

    Artikulering görs med de ord som beskriver konceptualiseringen. 'Herren sände oss en gåva, idag har vi mat på bordet' skulle någon kunna säga. Andra skulle säga att något helt annat hänt, tex att vi lyckades skrämma fram en hare som vi fångade . Det första exemplet är ett typiskt religiöst uttryck, det andra är det inte.

    Så paradigm/symboliska universum är själva grunden för den verklighet vi konceptualisera. Där är Kants 'das ding an sich /das ding fur mich' i stark kontrast mot Hegels 'det som är rationellt är verkligt och det som är verkligt är rationellt'

    Hegel rationaliserar världsordningens varande medans Kant lägger an ett metaperpektiv på människans förmågor och föregriper modern psykologi och fysik på fler sätt.

    Med nya paradigm försvinner sanningar, jorden är inte platt (om nu någon verkligen trott det) och jorden är inte i centrum av universum, planeterna rör sig inte i 8 eller 55 eller 72 perfekta sfärer som en perfekt gud skulle ha skapat ett perfekt universum. Den förste röraren (primary mover) är inte den som håller sfärernas rotationen igång.

    Med nya paradigm kastas gammalt tankegods på sophögen. Kanske tas aspekter av dessa upp igen.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?