KillBill skrev 2016-09-21 07:57:43 följande:
Regeringen vill skärpa lagstiftningen för att få bukt med den lönedumpning som har uppmärksammats bland privata utförare i offentlig verksamhet (det finns exempel på lokalvårdare som bara har tjänat 27 kronor per timme). Denna lönedumpning har resulterat i att företag som tillämpar schyssta anställningsvillkor diskrimineras.
Därför föreslår regeringen att stat, myndigheter, kommun och landsting samt offentligägda företag ska få kräva schyssta villkor för leverantörernas personal (genom att göra det tillåtet att kräva kollektivavtalsliknande villkor i offentlig upphandling). Observera att det inte ställs krav på kollektivavtal).
Sverigedemokraterna har tidigare krävt precis det som nu regeringen föreslår dvs att det ska vara tillåtet att ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor i offentlig upphandling för att på så sätt förhindra att svenska företag och deras anställda diskrimineras. Om du läser den SD motion som jag länkat till några inlägg upp så ser du att det stämmer.
Den från 2014?
KillBill skrev 2016-09-21 07:57:43 följande:
Nu har emellertid sverigedemokraterna kovänt och hävdar att regeringens förslag skulle vara näringslivsfientligt och att förslaget riskerar att slå ut svenska småföretag. Detta stämmer inte vilket framgår av inköpsrådets analys
inkopsradet.se/hallbarhet/sociala-krav/snurrigt-nar-sd-pratar-upphandling/
Dessutom så är regeringens förslag så likt SDs eget förslag att den kritik som SD nu lämnar även måste gälla SDs egna motioner som har lämnats in till Sveriges riksdag (men SDs kritik bygger som sagt var på en felaktig analys).
Om du läser den här artikeln så blir SDs svek tydligt.
www.dn.se/ekonomi/fackforbundsrorelsen-rasar-mot-sd-stopp-for-sociala-krav-pa-upphandling/
Det finns inget annat parti än SD som skulle kunna göra en sådan här sak utan att drabbas av mycket hårda protester och strider inom partiet och det visar sig än en gång att för sverigedemokraterna så är frågor om invandring det enda som betyder något. När detta går upp för vanligt folk så tror och hoppas jag många kommer att fly från detta parti och söka sig till partier som också har andra frågor på sin agenda.
Jag får intrycket att sd vidareutvecklat sitt förslag, det är inte en kovändning. En kovändning vore att vända sig bort från sådana här förslag helt och hållet.
Du har inte kunnat svara på om s's förslag innehåller det sd säger sig sakna. Sd's kritik skulle vara lätt avfärdad om så vore fallet.
Jag har förövrigt full förståelse för att sd är kritiska till vad de säger sig sakna i s's förslag, det är ganska viktiga delar som man inte bör bortse från om man ska vara seriös med förslagets syfte.