Moderno skrev 2016-09-17 15:14:20 följande:
Jag tror inte att fortsatt okontrollerad invandring är en så viktig fråga för många högerväljare att de är beredda att offra traditionell moderat ekonomisk politik bara för att låta den frågan få företräde.
De som ändå anser att fri invandring är helt central tror jag kommer rösta på C.
Sedan är inte S för okontrollerad invandring, men det går inte att avgöra på förhand hur pass maktlöst S kommer att vara inför V och stora delar av MP efter nästa val.
Har man möjligheten att ta makten med passivt stöd ftån SD tror jag därför att M tar chansen.
Det är min analys, sedan om detta är bra eller inte är en helt annan fråga för mig.
Och jag tror att anpassningen till en förändrad situation där vi har en väsentligt mer restriktiv flyktingpolitik är svår att förhålla sig till, framförallt för sverigedemokrater och vissa andra högerväljare - även om frågan spökar i allra högsta grad så är den politiskt död och kommer sannolikt att förbli så betydligt längre än under de tre år som gäller på papperet.
Passivt stöd från SD kan man väl påstå att förra alliansregeringen hade - men den märkliga debatt som uppstått inom borgerligheten handlar knappast om en ny regeringsperiod med passivt stöd från SD utan om hur man ska förhålla sig till SD:s krav på ett tydligt samarbete, det vill säga ett erkännande av att stödet måste vara aktivt och dubbelriktat.
Många borgerliga väljare tar ju avstånd från rasism och för en del av dem är nog detta en så viktig fråga att de kan lägga sin röst på S i stället för en allians som väljer att bekräfta rasismen.
Jag är övertygad om att S inte kommer att släppa den här frågan, särskilt som det kanske blir möjligt att anspela på att borgerligheten hellre flirtar med rasimen än samarbetar med S