-
O1 och O2 skulle det stå.KillBill skrev 2022-04-17 18:17:17 följande:O2 och O2 lades ner efter miljardförluster. Även utan effektskatten på kärnkraft var dessa reaktorer olönsamma.
-
Vad tycker du om att M, om de får makten, skulle ansöka om Natomedlemskap även om det moderata regeringsunderlaget skulle få mycket liten majoritet i riksdagen?Digestive skrev 2022-04-17 18:37:00 följande:Förstår. Jag tycker det i allmänhet är en märklig strategi att lägga ner den fossilfria produktionen vi redan har och vet fungerar för att istället göra satsningar på helt nya saker lite sådär vind för våg (no pun intended). Inte minst när det samtidigt resulterar i effektbrister.
Hade vi samlat alla satsningar (från vad det kostar att bygga nytt till subventioner i allmänhet) så hade vi mycket väl kunnat dela upp satsningarna - på framförallt fossilfrihet men också på det förnybara - med ett resultat som hade möjliggjort en stabil elproduktion OCH ett progressivt steg för den förnybara elproduktionen.
Aja, vad tror du om NATO-frågan? Själv finner jag det, av flera anledningar, oroväckande att frågan inte hanteras som en självklar folkomröstning. Att hålla en fråga av sådan kaliber ovanför huvudet på folket tror jag är olyckligt i rådande samhällsklimat, inte minst när större partier svänger på klacken på ett vis som lämnar folket i allt större ovisshet och med känslan av att deras röst i praktiken betyder allt mindre.
För i praktiken är det bara en slump att det råkar vara valår i Sverige och så att folket kan få någonting att säga till om överhuvudtaget - när större partier svänger om lite hur som helst i dansen. Hade det dock inte varit valår så hade den tidigare folkopinionen i frågan varit som ogjord samt hängt helt löst i ovisshet.
Vad tycker du om att SD själva inte vill ta beslut om Natomedlemskap utan väljer att göra som Finland? Går Finland med i Nato vill SD gå med i Nato, väljer Finland bort Nato vill SD inte gå med i Nato. Är det inte märkligt att ett svenskt parti lägger en sådan viktig fråga i händerna på ett annat land?
Skulle Sverige söka medlemskap i Nato före höstens val så är vi mitt i ansökningsprocessen vid tidpunkten för riksdagsvalet och därför blir i praktiken riksdagsvalet en folkomröstning. De väljare som inte gillar Nato kan rösta på de partier som eventuellt är emot Nato och om dessa partier får majoritet kan de avbryta ansökningsprocessen. -
Digestive skrev 2022-04-18 13:23:45 följande:Ingetdera är jag bekväm med men att gå i Finlands riktning kan vara en bra strategi när principer (alltså mina) ändå får läggas åt sidan. Inte för att jag tänker rösta på SD för det men efter principer så resonerar jag gärna strängt pragmatiskt. Jag vet dock inte om jag har landat i någon ställning angående medlemskapet överhuvudtaget än.
Ja, det är lite olyckligt att frågan är så stor att det kan ge ett väldigt flaxigt valresultat jämfört med hur folk annars hade röstat. Vilket även är en av anledningarna till varför jag hade velat ha en folkomröstning.
Hur tänker du själv i frågorna och i allmänhet?Själv har jag gått ifrån att ha tyckt att det är böst med alliansfrihet till att att efter Putins krig mot Ukraina luta mer åt att ett Natomedlemskap är bäst. Jag anser dock att Sveriges beslut ska vila på en svensk säkerhetspolitisk analys och självklart ska Sverige kunna gå med i Nato även om Finland skulle säga nej. Därför tycker jag att SDs beslut, där Finland får bestämmanderätt för Sverige är ytterst märkligt.
-
Rasmus Paludan är högerextremistisk politiker och partiledare och hävdar att han ska ställa upp i höstens svenska val. Han var enbart ute efter att provocera och har vid tidigare upplopp som han orsakat förklarat sig nöjd med den typen av reaktioner. En mycket stor andel av befolkningen håller sannolikt med finansministern.Flash Gordon skrev 2022-04-19 12:03:42 följande:
Fräschheten i minister Morgan Johansson uttalanden ...
.
Han har alltså åsikter om en enskild svensk medborgare och dennes förhållande till Sverige.
.
I samma anda som när Löfven som statsminister hade åsikter om en enskild journalist. -
Intressant. SD ligger nu rejält under förra valresultatet och är på väg mot valresultatet 2014 . Det går mycket dåligt L och även KD ligger under förra valresultatet. Det enda brunblå partiet som försvarar valresultatet är Moderaterna (men det är knappt).
t.co/6pZiYZg8oR
-
På vilket sätt skulle Tegnell vara en belastning? Tiden har visat att den Svenska Strategin har varit framgångsrik och med facit i hand har vi klarat oss bättre än Danmark och Finland.Flash Gordon skrev 2022-04-20 16:56:32 följande:Regeringen följde alltså inte ens regelverket för tjänstetillsättning på WHO när de försökte köpa en plats åt Tegnell
Istället för att erbjuda flera namn för WHO att själva välja bland så krävde regeringen att det skulle vara Tegnell.
Ett solklart fall av att med skattemedel försöka få bort en person som kan vara en belastning för Partiet i en valrörelse
.
-
Fascister förblir fascister..
www.dn.se/kultur/kristina-lindquist-kom-ihag-att-den-etniska-nationalismen-inte-har-nagon-slutpunkt/
-
Ja tyvärr fortsätter denna regering i samma fotspår som den Moderatledda regering som ledde landet fram till 2014. På den tiden var det av omsorg för Recep Erdogan och hans AKP parti som Moderaterna vägrade att klassa folkmordet som folkmord. AKP är ju som du säker känner till moderaternas systerparti i Turkiet.Rataxes skrev 2022-04-24 13:49:59 följande:
2014 lovade socialdemokraterna dyrt och heligt att erkänna folkmordet mot armenier som ett.folkmord.
Är de turkiska rösterna värda så mycket för S, att det är.värt.för dem att bryta detta löfte?
sverigesradio.se/artikel/4446544
sverigesradio.se/artikel/3508015
-
Nu har Sverigedemokraterna försett Sveriges riksdag med ytterligare en prorysk Putinkramare. Ett tag innan valet 2018 hände samma sak.
Fy fan! Hoppas verkligen att väljarna straffar SD ordentligt i nästa val
www.dn.se/sverige/petad-sd-politiker-gar-med-i-hogerextrema-afs/
-