Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Tom Araya skrev 2022-04-14 20:44:47 följande:
    Ja. Sverige och Finland bör stå enade, det är en överlevnadsstrategi jag tror på. Det är tillräckligt illa att inte fler av Nordens länder varit enade i detta tidigare.
    Om Finland säger nej och Sverige ja till Nato skulle Sverige vara mer enade med övriga Norden än Finland så självklart kan och bör Sverige fatta ett eget beslut. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    KillBill skrev 2022-04-14 23:20:30 följande:
    Om Finland säger nej och Sverige ja till Nato skulle Sverige vara mer enade med övriga Norden än Finland så självklart kan och bör Sverige fatta ett eget beslut. 
    Jag tycker att Sverigedemokraterna som inte själv tar ställning i Natofrågan utan överlämnar beslutet till Finland är korkade.
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-04-15 19:50:05 följande:
    Nej. Varken Norge eller Storbritannien är med i EU och Dogger Bank är er fixering inte min.

Jag konstaterar bara det som forskare har kommit fram till, att Dogger Bank är ett olönsamt projekt, samt förklarat begreppet olönsam in absurdum. Och finns det inte lönsamma alternativ så är jag rädd för att vi inte klarar av omställningen i tid.
    Om avkastningen pga av låga ersättningsnivåer, blir för låg för Equinor då är det inte särskilt goda nyheter för tex kärnkraft där produktionskostnaden är ännu högre än för havsbaserad kärnkraft..
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-04-15 21:03:55 följande:
    Ok? Norge har mig veterligen inga planer på att skaffa ny kärnkraft efter att den lades ner 2019.

Ok, vart vill du komma? Att det norska energibolaget Equinor bör fortsätta att koncentrera sig på fossil energi eller? På vilket sätt är detta relevant att diskutera i en tråd om regeringen?

• KillBill
    Digestive skrev 2022-04-16 10:07:23 följande:
    Det är inte jag som har valt att ta upp Dogger Bank som berörs i knappt 30 sekunder och i en närmare 30 minuter lång video. Aktuella länder är inte ens med i EU men jag antar att rapporten som så även kan vara intressant för oss, det verkar dock handla väldigt lite om just den.

Jag vet inte mer än dig om Dogger Banks relevans i denna tråd.
    Om rapporten, som du säger, kan vara intressant för oss så är  den sannolikt relevant även när det gäller kärnkraft. Enligt IAE är det dyrare att producera kärnkraftsel än havsbaserad vindkraft och då lär det bli svårt att  få tillräcklig avkastning på investeringar i ny kärnkra?
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-04-16 11:07:20 följande:
    Har inte läst rapporten men det är möjligt. Jag tänker mest att saker och ting sällan blir optimala vid första försöket och att det troligtvis går att lära sig av anmärkningarna i rapporten liksom eventuella landvinningar för projektet Dogger Banks såklart.

Det som i övrigt tas upp i videon är bland annat livslängden och underhållningskostnaderna som i begynnande kalkyler var överskattad respektive underskattade. Vi får lära oss på vägen det här med att verkligen bemästra vinden för energi men det är nog också klokt att gå så varsamt fram som möjligt, det vill säga metodiskt så vi även lär oss läxorna steg för steg.

Så länge som vi har tillgång till kärnkraft och tar till vara på den så gör vi ändå vad vi kan för både klimatet samt - om vi trycker på kärnkraften i den mån vi kan - har även möjligheten att i större utsträckning avlasta närliggande länder som har mindre klimatvänlig el.

Vi kanske även har möjligheten att investera i Finlands nystartade kärnenergiprojekt eller varför inte bryta uran åt oss båda samt bygga ut vårt gemensamma elnät och bjuda varandra på det vi har och individuellt satsar på.

Ska vi klara av det som behövs och med facit i handen, med mindre beroende av länder vi inte kan lita på, som Ryssland och Kina, så finns det knappast nog med lösningar utan snarare tvärt om.
    Vilket nystartat finskt kärnenergiprojekt? Menar du Hanhikivi? Det är stoppat eftersom det skulle byggas av ryska intressen.

sverigesradio.se/artikel/finskt-karnkraftsbygge-stoppas-pa-grund-av-kopplingar-till-ryssland
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-04-17 14:34:20 följande:
    Miljöpartiet bytte ut Vattenfalls ledning till en som kunde stödja nedläggning av kärnkraften. Det är det enda verkliga skälet. De officiella skälen är uppdiktade.
    Snack. Vattenfalls beslut var affärsmässiga och följde EONs beslut att avveckla O1 och O2 i förtid.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-04-17 15:07:03 följande:
    Du slår alla dina tidigare rekord i faktaresistens!

Men jag hade inte räknat med något annat från dig i detta ämne.
    Besluet att avveckla R1 och R2 togs först av Vattenfall och först senare tog styrelsen ställning till förslaget.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2022-04-17 17:39:46 följande:
    Anläggningarna var sedan länge betalda,  eventuella investeringar hade betalat sig under resterande livslängd. R1 hade i princip redan OBH, det som saknades var ansökan till SSM. Detta skedde aldrig, då ju retarderingen med sina stödhjul röstade mot fortsatt drift.
    R2 hade redan tidigare reparerat delar av bottenplåten, vilket visar att det hade varit fullt möjligt att reparera resterande, och driva verket minst 20 år till.
    O1/O2 lades ner.pga beslut av majoritetsägaren (55%) Eon, som hellre satsade på Nordstream och att sätta sig i Putins knä med Angela Merkels goda minne.
    Minoritetsägaren Fortum (45%)ville driva dem vidare. De fackliga organisationerna gjorde en egen utredning som visade på att det.skulle gå att driva dem vidare med lönsamhet. 
    O1 var i princip den säkraste anläggningen i Sverige pga passiva säkerhetssystem. Utrustning för att uppgradera ställverk var beställda (och betalda) men i god tysk ordning förstörde man även den investeringen.
    O2 hade efter uppgradering kunnat drivas vidare till minst 2036. OBH kunde installerats för.samma pengar som F1/F2 på ut på sina.
    O2 och O2 lades ner efter miljardförluster. Även utan effektskatten på kärnkraft var dessa reaktorer olönsamma. 
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?