Flash Gordon skrev 2016-05-05 14:22:27 följande:
Inte alls. Du skriver om brister i skola och vård. Du talar om 90000 som du påstår saknas. Du skriver att kompetensen sitter på asylboenden och väntar. Företag och myndigheter vill åt dem fort.
Det var det jag svarade på.
Kompetensregnet finns inte där, som det påstås.
.
Sedan avslutar du med en mening fristående om hantverkare. Tja, kanske det finns några sådana där också men de gör ingen skillnad i praktiken. De behöver också läras upp och läras om - om de skall fungera i dagens svenska system. som med de 400000 som redan är arbetslösa alltså.
.
Det jag vänder mig emot är myten om den enorma mängd färdig arbetskraft som bara sitter fast - illustrerat i media med ett exempel från någon småländsk kommun där man lyckats hitta en kille från Baghdad som jobbat som gatuingenjör och som nu får göra praktik på kommunens gatu-enhet.
Det är klart att det finns någon lämplig kandidat för någonting bland en kvart miljon invandrare som kommit sedan 2014 men nåra större mängder färdigutbildade som går att använda är det ju inte. Det faller på språk, kultur och även om de har rätt utbildning - kvaliteten på densamma. De måste alltså i praktiken lära om under minst ett år eller två innan de eventull kan bli anställningsbara.
Och då är det samma läge som är de 400000 som redan är arbetslösa. Varav 70% redan utgörs av invandrare.
.
Löfvén talade om beredskapsjobb i den gröna sektorn i höstas. Nu talar han om 5000 "enklare jobb" på myndigheter och hos kommuner. I praktiken talar han alltså om att rensa diken och jobba som springpojkar. Statsministern alltså.
Det är där vi har hamnat.
Jag tror att du så småningom kommer att förstå att det handlar om att man ska ta tillvara på människors kompetens och att svenskar inte är de enda som har kompetens. Naturligtvis finns det en massa invandrare med kompetens och det är stor skillnad på människors utbildningsnivå överlag när de kommer från ett land där det har rått krig i en hel generation och där konflikten har varat i några år.