• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-09-10 20:08:12 följande:
    Varför länkar du till en gammal S motion som S inte driver? Om du ska göra en relevant jämförelse så måste du förstås jämföra Liberalernas förslag där barn som vägrar förskola i vissa fall ska kunna tvångsomhändertas med Socialdemokraternas förslag där man föreslår aktiviteter för att fler barn ska gå i förskola men där det ska vara frivilligt och där man inte hotar med tvångsomhändertagande. 

Här kan du läsa Socialdemokraternas förslag:

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/s-vill-ha-obligatorisk-inskrivning-av-nyanl%C3%A4nda-barn-i-f%C3%B6rskolan-1.78898140
    Jag trodde att det var en linje som S drev.

https://www.socialdemokraterna.se/var-politik/a-till-o/forskola

att det, från tre års ålder, ska vara obligatoriskt för hemkommunen att skriva in barn i förskolan som har bott i Sverige kort tid eller som har föräldrar som har bott i Sverige en kort tid

Från tre års ålder verkar dock vara korrekt och inte obligatoriskt redan från tvåårs åldern.

Vad är skillnaden mellan förslagen förutom 6mån-1år och att L inte pekar med hela handen utan vänder sig till barn som halkar efter?

Och hur ska de som har halkat efter kunna komma ikapp om startlinjen flyttas för alla?

Konsekvenserna för att utebli lär i båda förslagen vara exakt de samma - i värsta fall tvångsomhändertagning.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-09-10 20:12:56 följande:
    Nu frågade jag dig om du kunde skilja på Ls förslag som det presenterats av partiledaren och det förslag som kommer från S. 
    "Att det är skillnad på Ls utspel om att det i förlängningen är att anse att 2åringar som inte kan svenska är att betrakta som utsatta för psykiskt misshandel och att de i förlängningen skall kunna omhändertas av myndigheter och med förslaget att alla barn från två år skall erbjudas förskoleplats och att det från fem års ålder skall vara obligatoriskt?"

Och ditt svar är att jag och Ls kanske inte förstått Ls förslag?
    Med KillBills hjälp så kan jag det bättre.

Jag frågar då jag inte sett någonting om psykisk misshandel eller perfekt svenska i förslaget. Vart kommer det ifrån eller är psykisk misshandel hur Socialtjänsten skulle bedöma situationen?
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-09-10 20:47:50 följande:
    Med KillBills hjälp så kan jag det bättre.

Jag frågar då jag inte sett någonting om psykisk misshandel eller perfekt svenska i förslaget. Vart kommer det ifrån eller är psykisk misshandel hur Socialtjänsten skulle bedöma situationen?
    Killbill har länkat till en video av EK som spelar upp Ls partiledares uttalande om att språkbrist är att likna vid psykisk misshandel. Ytterligt okunnigt , och det av partiledaren för det parti som säger sig värna om skola och utbildning.
  • Padirac

Förslaget från S säger att kommuner ska vara tvugna att skriva in barn som sökande till förskola utan att föräldrarna aktivt gör det. Kommunen ska också planera för att alla dessa barn ska få plats på förskola samt uppmuntra föräldrar att sätta barnen i förskolan. Från hösten det år barnen når 5 års ålder vill de att förskola ska bli obligatorisk.

Liknar det Ls förslag, pratar S om psykisk misshandel och omhändertagande av barn som inte pratar eller förstår tillräckligt mycket svenska?

Det är olyckligt att du läst en länk som redan presenterats i tråden och att du inte förstått vad de skriver om saken. 

Digestive skrev 2022-09-10 20:44:25 följande:
    Jag trodde att det var en linje som S drev.

https://www.socialdemokraterna.se/var-politik/a-till-o/forskola

att det, från tre års ålder, ska vara obligatoriskt för hemkommunen att skriva in barn i förskolan som har bott i Sverige kort tid eller som har föräldrar som har bott i Sverige en kort tid

Från tre års ålder verkar dock vara korrekt och inte obligatoriskt redan från tvåårs åldern.

Vad är skillnaden mellan förslagen förutom 6mån-1år och att L inte pekar med hela handen utan vänder sig till barn som halkar efter?

Och hur ska de som har halkat efter kunna komma ikapp om startlinjen flyttas för alla?

Konsekvenserna för att utebli lär i båda förslagen vara exakt de samma - i värsta fall tvångsomhändertagning.
  • Tom Araya
    Digestive skrev 2022-09-10 18:05:53 följande:
    Menar du texten jag citerade så är det hämtat ur en Socialdemokratisk motion.

Såhär motiverar Liberalerna sitt förslag:
    De barn som ligger efter behöver gå i förskola. En kompensatorisk skolgång börjar redan i förskolan. Studier visar att tidig förskola gynnar barn vars mammor var lågutbildade och barn vars föräldrar var utrikes födda. Vi måste investera i de mest utsatta barnen så tidigt som möjligt för att alla ska nå sin fulla potential. Därför anser vi att föräldrar med barn som ligger efter i språkutvecklingen ska ha ansvar för att skriva in barnen på förskola.
    Barn ska få sin språkutveckling bedömd på BVC vid två års ålder. Redan idag besöker de allra flesta barn BVC när de är 2,5 år och får en språkbedömning. Vi vill att det besöket görs obligatoriskt för föräldrar vars barn inte är inskrivna i förskolan. På så sätt kan barn med språksvårigheter upptäckas tidigare. 
    https://www.liberalerna.se/nyheter/l-forskoleplikt-for-barn-som-ligger-efter-i-svenska
    Jaha. Eftersom det stod L under, så trodde jag det var Liberalernas text.

Den här texten är den jag kommenterade i inlägg #22792:
    Digestive skrev 2022-09-10 16:01:01 följande:
    Det kan låta drastiskt med en förskoleplikt från två års ålder, men faktum är att en stor majoritet av barnen redan har börjat förskola innan dess. De som börjar senare är i högre grad barn till föräldrar med utländsk bakgrund eller med arbetarklassbakgrund. Det handlar med andra ord om kvinnor som står långt borta från arbetsmarknaden. Som tar ut mer av föräldraledigheten, i högre grad arbetar deltid och som därmed lever ett mindre jämställt liv.

• klyban

Undra om det går ha förtroende för ett regeringsunderlag som detta och den kaos de har i stt eget parti att rensa ut de som inte blint ställer på allt.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3AaA9/henrik-och-linnea-vinge-uppges-styra-sd-i-stockholm-med-jarnhand
    ÄR detta vi har att vänta med SD om det blir regering för dom?

Kanske de ska lägga lite tid istället på att hjälpa folket med problem än attackera de som har en annan åsikt.
    För det är sjukt intressant varför inte mer än en åsikt får existera där.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill

Lite om den högernationalistiska och främlingsfientliga propagandan som spreds innan valet..

Det här var Jimmie Åkessons kommentar på artikeln.

Fy fan.  94% var Svenska medborgare och en majoritet var från Europa och Jimmie Åkesson gastar om att de ska bli av med uppehållstillståndet. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-09-12 19:59:22 följande:

Lite om den högernationalistiska och främlingsfientliga propagandan som spreds innan valet..

Det här var Jimmie Åkessons kommentar på artikeln.

Fy fan.  94% var Svenska medborgare och en majoritet var från Europa och Jimmie Åkesson gastar om att de ska bli av med uppehållstillståndet. 

Nu vet vi ju ändå att det är många "flyktingar" som av tveksamma skäl besöker sitt hemland, även om det är långt ifrån 9 av 10. Har regeringen visat någon vilja att göra något åt den saken?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?