Ekdahl skrev 2021-07-11 09:50:27 följande:
Det är ett men det finns så många andra. Centern bedriver tvåfrontskrig mot V och SD. Det är mänskligt att avhumanisera motståndare och därför något som behöver motarbetas.
Politisk kulturrelativism?
Jag, liksom många andra, anser att det är mänskligt att identifiera åsiktskluster man inte vill ha något att göra med.
Sen kan åsiktsklustren man finner frånstötande variera från person till person, från parti till parti.
Man kan ju också göra som liberalernas Nyamko Sabuni som i egenskap av ledare för ett 2,5 procentsparti vilja samarbeta med tre partier som företräder en auktoritär politisk linje i en liberal regering
.
I veckan som gick varnade en ungersk EU-parlamentariker - inte för utvecklingen i Ungern som ju redan är känd - utan för den orbaniseringsvåg som sveper genom Europa.
Hotet från SD och de tre partier som går i SD:s ledband och kopierar SD:s budskap är i första hand inte rasistiskt utan ett hot om en utveckling som liknar den ungerska.
Studerar man kommuner där SD och M bestämmer den politiska riktningen tillsammans är det inte svårt att upptäcka en möjlig utveckling för Sverige som nation om orbanistklustret skulle få styra.
Det är förstås ingen tillfällighet att Ulf Kristersson på kort tid har ändrat sig från att fördöma svepande generaliseringar om invandring till att själv medvetet stå för sådana.
Orbanister behöver en tydliga fiender och syndabockar. I Ungern är det den Soros, homosexuella, muslimer, feminister, journalister med flera.
Jag känner mig ganska säker på vilka grupper en brunblå svensk orbanistregering skulle använda som medel för att få opinionen att svänga till vänster och nedåt på det kulturella diagrammet Padirac postade.