Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2021-06-24 10:26:34 följande:

Vi nöjer väl oss med ett exempel:

twitter.com/lindbergpolemik/status/1407754025651654666

"Idag har en majoritet av riksdagens ledamöter röstat för att avsätta statsministern. Det gör att vi nu är närmare en blåbrun regering än på mycket länge."

.
    En minister försöker alltså få landets demokratiskt valda opposition att framstå som illegitim. 

Ryssland, Belarus (Vitryssland), Kina, Venezuela, Kuba, Sverige ... 

Det är faktiskt förbannat anmärkningsvärt.
    .

Fast jag kan bara se att ministern säger att vi är närmare en blåbrun regering än på mycket länge. Det är ju sant.

Menar twittraren att det är illegitimt och odemokratiskt att kalla en möjlig blåbrun regering för blåbrun.

Själv tycker jag att brunblå är en bättre beskrivning än blåbrun. Åkesson har ju konstaterat att en regering som får SD:s stöd inte ska kallas borgerlig utan präglad av SD.

Så jag tycker det är mer korrekt att kalla den för brunblå, alltså att SD:s färg kommer före lydpartiernas.

• FDFMGA

Tillägg.

Nu tror jag iofs att risken för att vi ska få en brunblå regering är mycket liten, men skulle det gå så illa är den förstås demokratiskt legitim och det är bara vårt eget fel att vi gett högerpopulisterna makten.

• FDFMGA
    KN75 skrev 2021-06-24 11:01:38 följande:

Politisk färg, Wikipedia

Moderata samlingspartiet: blå
    Kristdemokraterna: blå och vit
    Sverigedemokraterna: blå och gul

blå, gul, vit är alltså färgerna där blått är gemensamt och mest framträdande hos alla tre partierna. (Ingen annan färg förekommer).
    Gällande uttryck om färger i samband med dessa partier blir alltså uttrycket icke korrekt och missvisande om man i sammanhanget väljer att nämna några andra eget påhittade färger.

Sveriges socialdemokratiska arbetareparti: röd
    Vänsterpartiet: röd
    Miljöpartiet de gröna: grön
    Centerpartiet: grön
    röd, grön är alltså färgerna. (Ingen annan färg förekommer).
    T ex uttrycket "en röd/grön röra" kan anses vara korrekt, det anger rätt färger då det inte innehåller någon egen påhittad färg.

sv.wikipedia.org/wiki/Politisk_f%C3%A4rg
    Ja, fast vi är många som färgsätter utifrån SD:s rötter, såväl ministrar som ofrälse.

Tror du att en brunblå regering skulle införa ett förbud mot att kalla en brunblå regering för brunblå?

Helt osannolikt är det ju inte, SD inspireras ju av Ungern och det är inte säkert att lydpartierna har så mycket att sätta emot.

Jimmie Åkesson har ju förklarat att en regering han ger sitt stöd inte kan kallas borgerlig utan präglad av SDSkrattande
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2021-06-24 11:27:03 följande:
    101 procent   inget kan ju vara viktigare än så Tomte Du är en riktigt skämtare du    haha
    Inte säkert att det är ett skämt.

Minns du inte den evighetslånga tråden där Fl:s främsta högermatematiker försökte bevisa att 100 procent är 125 procent.

En av FL:s roligaste trådar genom tiderna.
  • FDFMGA
    LenaFson skrev 2021-06-24 13:09:05 följande:

En bild säger mer än tusen ord

Mm, jag såg att någon nämnde något om Kladdis.

Jag, gissar att verksamheten där är anpassad till brukarna.

Missförstå mig inte - du är jättejätteduktigGlad
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2021-06-24 15:24:25 följande:

Bill (S) kallar Vänsterpartiet för oansvariga nazister och har en bankdirektör som förespråkar marknadshyror som sin nya idol.

Det såg jag faktiskt inte komma Glad

KillBill?

Du brukar ju tillhöra de fåtal inom högerfalangen som inte ständigt slirar omkring och kör vilse mellan textraderna - men har han verkligen kallat V för oansvariga nazister?

Det verkar osannolikt.
  • FDFMGA
    Crash Man skrev 2021-06-24 17:36:41 följande:
    Fast nu var det vänsterpartiet som väckte misstroendeförklaring och inte den "brunblå smörjan"
    I mitt universum var det SD.

Men det kan ju ha gått annorlunda till i ett parallellt universum.
  • FDFMGA
    Talmansrundan skrev 2021-06-24 19:17:45 följande:
    Var inte orolig, ev. är du kvalificerad för kladdis. Man kan göra ett test på nätet. Googla så finner du säkert.
    Jag nöjer mig med att ta del av banjohögerns uttryck här på FL, det slår vilket kladdis som helst.
    Talmansrundan skrev 2021-06-24 19:19:02 följande:
    Vad är alternativet? Ansvarstagande nazister?

Inte vet jag. Du får fråga K Markatta. Efter vad jag kan se hade KillBill skrivit att han absolut inte kommer att rösta på V, i K Markattas fantasi blev det förmodligen något helt annat.
    Talmansrundan skrev 2021-06-24 19:20:46 följande:
    Det är en gåta att det ens finns någon som röstar på Löfvén.

Nej, så kan det te sig om man lever i en filterbubbla dag som natt. Dessutom röstar de flesta främst på ett parti, inte på en person - och som du kan se av Sifo så är det betydligt fler bland verklighetens folk som föredrar Löfven framför Kristersson.

Blir det extraval så kommer säkert många att taktikröst, de få kvarvarande L-sympatisörerna kanske på M så att rösten inte blir bortkastad - och jag kommer förmodligen att rösta på MP - ett parti jag egentligen skulle föredra att de försvann från riksdagen

Det vore skönt om vi slapp ett extraval, att Löfven skulle få sitta kvar ett år till och helst dra sig tillbaka till nästa val. Att fler föredrar Löfven framför Kristersson säger mer om Kristerssons vingliga inkompetens än om Löfvens kompetens.
  • FDFMGA
    Crash Man skrev 2021-06-24 19:34:58 följande:
    Det var vänsterpartiet som drog igång processen. Visst de var inte de som lämnade in ansökan om misstroendeförklaring, men de var nyckeln i hela processen. Vänsterpartiet är det parti som förtjänar skuld/cred till misstroendeförklaringen och det vet du.Javisst.
    Javisst.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?