Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Har du förtroende för regeringen?

Padirac skrev 2022-09-10 17:15:28 följande:
    Har vi inte harvat detta förut? 

Att det är skillnad på Ls utspel om att det i förlängningen är att anse att 2åringar som inte kan svenska är att betrakta som utsatta för psykiskt misshandel och att de i förlängningen skall kunna omhändertas av myndigheter och med förslaget att alla barn från två år skall erbjudas förskoleplats och att det från fem års ålder skall vara obligatoriskt?

Jag undrar fortfarande varför du sprider falska uppgifter om än det ena än det andra och om det beror på oförmåga/okunskap eller om det är medvetet?   Är det alltid i affekt?
    Har du (och Linda Snecker) verkligen förstått Liberalernas förslag korrekt?

https://www.liberalerna.se/nyheter/l-forskoleplikt-for-barn-som-ligger-efter-i-svenska

De barn som ligger efter behöver gå i förskola. En kompensatorisk skolgång börjar redan i förskolan. Studier visar att tidig förskola gynnar barn vars mammor var lågutbildade och barn vars föräldrar var utrikes födda. Vi måste investera i de mest utsatta barnen så tidigt som möjligt för att alla ska nå sin fulla potential. Därför anser vi att föräldrar med barn som ligger efter i språkutvecklingen ska ha ansvar för att skriva in barnen på förskola.
    Barn ska få sin språkutveckling bedömd på BVC vid två års ålder. Redan idag besöker de allra flesta barn BVC när de är 2,5 år och får en språkbedömning. Vi vill att det besöket görs obligatoriskt för föräldrar vars barn inte är inskrivna i förskolan. På så sätt kan barn med språksvårigheter upptäckas tidigare.  
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-09-10 20:08:12 följande:
    Varför länkar du till en gammal S motion som S inte driver? Om du ska göra en relevant jämförelse så måste du förstås jämföra Liberalernas förslag där barn som vägrar förskola i vissa fall ska kunna tvångsomhändertas med Socialdemokraternas förslag där man föreslår aktiviteter för att fler barn ska gå i förskola men där det ska vara frivilligt och där man inte hotar med tvångsomhändertagande. 

Här kan du läsa Socialdemokraternas förslag:

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/s-vill-ha-obligatorisk-inskrivning-av-nyanl%C3%A4nda-barn-i-f%C3%B6rskolan-1.78898140
    Jag trodde att det var en linje som S drev.

https://www.socialdemokraterna.se/var-politik/a-till-o/forskola

att det, från tre års ålder, ska vara obligatoriskt för hemkommunen att skriva in barn i förskolan som har bott i Sverige kort tid eller som har föräldrar som har bott i Sverige en kort tid

Från tre års ålder verkar dock vara korrekt och inte obligatoriskt redan från tvåårs åldern.

Vad är skillnaden mellan förslagen förutom 6mån-1år och att L inte pekar med hela handen utan vänder sig till barn som halkar efter?

Och hur ska de som har halkat efter kunna komma ikapp om startlinjen flyttas för alla?

Konsekvenserna för att utebli lär i båda förslagen vara exakt de samma - i värsta fall tvångsomhändertagning.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-09-10 20:12:56 följande:
    Nu frågade jag dig om du kunde skilja på Ls förslag som det presenterats av partiledaren och det förslag som kommer från S. 
    "Att det är skillnad på Ls utspel om att det i förlängningen är att anse att 2åringar som inte kan svenska är att betrakta som utsatta för psykiskt misshandel och att de i förlängningen skall kunna omhändertas av myndigheter och med förslaget att alla barn från två år skall erbjudas förskoleplats och att det från fem års ålder skall vara obligatoriskt?"

Och ditt svar är att jag och Ls kanske inte förstått Ls förslag?
    Med KillBills hjälp så kan jag det bättre.

Jag frågar då jag inte sett någonting om psykisk misshandel eller perfekt svenska i förslaget. Vart kommer det ifrån eller är psykisk misshandel hur Socialtjänsten skulle bedöma situationen?
  • Digestive

Det återstår att se huruvida sittande regeringspartier förtjänar förtroende även efter valet.

• Digestive
    Padirac skrev 2023-01-04 21:18:50 följande:
    Efter valet i september 2022 eller tänker du på nästa val?  Det kan komma tidigare än 2026.. men jag tror att Kristersson böjer sig så långt framåt det behövs för att få sitta kvar..
    Efter valet 2022.

Kristersson kan få böja sig till en kringla för min del och det är inte viktigt om han får sitta kvar eller inte - att vända olyckliga trender i Sverige är det viktiga.
  • Digestive
    klyban skrev 2023-01-04 22:34:19 följande:
    Blir tufft om de kommer ihåg alla dessa extrempopulism vallöften, som idag ser ut som medvetna och planerade lögner.
    Ok. Ser du lika hårt på de vallöften som den tidigare regeringen bröt? - som de 32 000 traineejobben, stopp för vinster i välfärden eller exempelvis bankskatten.
  • Digestive
    klyban skrev 2023-01-04 23:14:07 följande:

Detta är GIGANTISKA vallöften.

Intressant också att förra regeringen var svag och inte var synkroniserade som nu, och inte ens hade förmågan att genomföra det dom ville.
    Men din extrempopulism är mycket intressant och se.

Hade dom inte slängt ut sig floskler och extrem populism, och istället arbetat med politik, så kanske de hade lyckats.
    6:- sänkt bränsle, 14 öre och sen uppäten av en ny skatt.70-90öre, sen skulle en 90% bidrag infinna sig för elkonsumenten, vart tog det vägen.
    Så ja, kommer väljaren ihåg dessa lögner, så kommer domen bli hård.

Älskar hur snabbt de ser ut som de fört väljaren bakom ljuset, med renaste lögnerna och de hade aldrig en enda tanke på att genomföra dessa.
    Man ser hur de ser väljaren som en sucker som ska luras och allt för makten.

Och tydligen ska vi förbjuda flaggor också, kanske dom ska börja med nazistflaggan istället? 

Jag håller med om att tidigare regering var så kallat svag (läs: en minoritetsregering) liksom sittande regering (också en minoritetsregering).

Till tidigare regerings favör så visste de inte hur regeringskonstellationen i slutändan kom att se ut - de bitarna föll på plats långt efter alla vallöften - medan sittande regering hade en konkret regeringskonstellation att utgå ifrån när alla löften gavs.

Man kan även skilja på vad enskilda partier har gått till val på och på vad de som gemensamma regeringsalternativ har gått till val på.

Jag är rätt säker på att hakkors redan är förbjudna i det offentliga.✌️Både sittande och tidigare regering har fått göra eftergifter angående Sveriges NATO-ansökan och Turkiets påtryckningar.
  • Digestive
    Padirac skrev 2023-01-05 00:53:35 följande:
    I kommersiell media bröstar sig Kristersson för att för första gången på 12 år lyckats få till en majoritetstregering genom samarbetet med SD.
    www.dn.se/sverige/kristersson-avfardar-eu-kritik-om-sd-samarbetet/

"I Frankrike såväl som i flera andra europeiska länder har regeringens samarbete med Sverigedemokraterna väckt en del uppmärksamhet på grund av partiets bakgrund. Att samarbeta med SD är inget som faller i god jord i alla läger. Ulf Kristersson blir lite irriterad över att den här frågan diskuteras.

? Det är ett genuint stickspår vad andra länder tycker. När jag träffar regeringscheferna är alla respektfulla för att varje regering som tillträder måste ha tolerans eller majoritet i sina parlament. Vad vi har lyckats med är att för första gången på tolv år få en majoritetsregering på plats. Jag skäms inte en millimeter för det. Om det sedan finns EU-parlamentariker som inte gillar det så kan jag leva med det.

Tidöavtalet mellan regeringen och Sverigedemokraterna omfattar inte EU-politiken men SD kommer ändå att ha ett inflytande över frågor som hanteras under Sveriges ordförandeskap. Enligt Ulf Kristersson gäller det frågor där man är överens nationellt som ibland får koppling till EU-beslut.

? Var sjunde fråga ungefär som kan landa på vårt bord under ordförandeskapet är sådana där vi har goda skäl att diskutera dem med SD. Det rör sig i första hand om migrationsfrågor, energiförsörjning, brottsbekämpning."
    Han får nöja sig med en majoritet i riksdagen.🙃
  • Digestive
    Padirac skrev 2023-01-05 01:18:44 följande:
    Majoritetstregering enlig Kristersson - det är vad han ser det som. 
    Det skulle spela mindre roll men han kanske gjorde en Digestive och red väldigt för högt på en - oftast smått uppenbar - fadäs. 😁
  • Digestive
    klyban skrev 2023-01-05 07:18:08 följande:

Och där berättar det att vallöften var svåra att genomföra och man fick välja.
    Nu har vi en synkroniserad majoritet, och man började med GIGANTISKA VALLÖFTEN brutna redan.
    6:- blev 14öre och uppätet av skatten direkt.
    90% kompensation på 70/90öre på elen, brutit direkt osv...osv..., landsbygden och Norrland verkar ha noll betydelse nu osv...osv...

Detta är medvetna lögner för lura väljaren och det är vallöften som är gigantiska också, inte lite sketna trainnejobb, som aldrig gick genomföra pga man hade ingen egen majoritet eller som nu synkroniserade som ett parti.(Vilket också berättar att många röster där var en bortkastad röst, då deras parti inte längre är ett eget parti pga synkroniseringen.)

Det blir lätt så med extrem populism, de arbetar inte med politik, och sen är de försöker, så fattar de inget.
    Och många fel som inte ens en nybörjare borde göra.

För min del är det för tidigt att utvärdera sittande regering.

Hur som haver. Idag står vi där vi står för att etablissemanget - från topp till tå - bestämde sig för att håna, häckla och smutskasta människors oro och frustration i drygt 15 år.

Var det plötsligt inte värt det, klyban? 🤷?♂️
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?