Har du förtroende för regeringen?
nattuw skrev 2018-07-09 11:59:54 följande:
Fast då handlar det om våld som inte ger klick eller går utnyttja politiskt och sådant våld räknas inte.Går det inte klistra en nazistetikett på förövarens så är det inte politiskt betingat och därmed inte intressant. Medan om det går klistra etiketten nazist på förövaren så blir även ett vanligt fyllbråk (vilket mina fördomar säger mig är rätt vanligt i de kretsarna) intressant. En knuffande nazist motsvarar nyhetsmässigt en skjutning av mer spektakulär typ.
www.sou.gov.se/wp-content/uploads/2014/10/SOU-2017_67_webb.pdf
I lokalblaskan har det under 10-tals år stått notiser om misshandel runt uteställerna. Fyllebråk som du kallar det.
Det är för mig uppenbart att det finns en skillnad i nyhetsvärdet på 'fyllebråk' och politiskt motiverat våld från i det här fallet nazister eller i andra fall autonomas politiska våld.
Jag var inte i Almedalen så jag vet inte om AFA eller andra vänsterextremister fanns där och bråkade med nazisterna eller de globala företagarna (det är deras huvudsakliga politiska targets för våld så vitt jag förstått det).
NRM var i alla fall där och hotade, misshandlade och jävlades med sin politisk agenda. SÄPO säger att nazisterna har flyttat fram sina positioner och blivit mer aggresiva ute i kommunerna. En del påstår att det har med SDs normalisering av rasism att göra.