Världsmedborgare skrev 2016-11-14 09:35:12 följande:
Så du tillhör inte staten?
Märkligt, då alla vi andra tillhör och medverkar i staten och statsskicket i Sverige, och jag misstror inte, som du gör, att vi medborgare inte är kapabla att sköta företag, och myndigheter.
Till skillnad mot dig, så tror jag vi medborgare som betalar och avlönar de vi utsett att sköta vår stat, är långt mer medgörliga och lyhörda, än något privatägt företag.
Jag är själv privatföretagare, och driver det enlig min vilja, inte efter vad andra tycker om det, allt enligt kapitalismans spelregler, så att jag får ut maximal vinst på laglig väg.
Du blandar då hejvilt, det är väl klart om vi får en regering som inte följer de mänskliga rättigheterna eller använder sig av våld, så representerar den inte folket längre.
En totalitär regim är alltid av ondo, och en sån är aldrig tillsatt av folket, och representerar inte folkviljan.
Tycker du verkligen att staten sköter sina företag på ett föredömligt sätt?
Vattenfall?
SJ?
Tvång och våld blir följden om jag inte underkastar mig statens indrivning av hälften av min lön.
Jag gör allt för att leva som om staten inte finns.
Tar hand om mig själv och mina egna.
Löser ev. problem som uppstår inom familjen och lokalsamhället.
Ser till att det alltid kan finnas mat på bordet och värme i huset oavsett omvärlden.
Följer mina egna moraliska koder i stället för statens (omoraliska).
Alternativa betalningsmedel så långt det är möjligt.
Byter tjänster med grannar så långt det är möjligt istället för att köpa tjänster av andra och därmed göda skattesystemet ytterligare.
Vi tar ansvar för vår egen säkerhet (och grannskapets) genom sunt förnuft och grannsamverkan.
Leder mina barns bildning, trots staten.
Har planerat för ålderns höst, har inga skulder, lätt realiserbara tillgångar som snabbt kan avyttras för att sticka om så behövs. Ingen dyr ömtålig villa som måste säljas, utan ett rejält timmerhus som kan lämnas utan tillsyn under längre period.
Oberoende av statligt uppbackade banker.
Fler borde ignorera välfärdsapparaten och istället lösa problemen inom familjen och det lokala samhället.