Förutom SDs trollarme används robotar för att retweeta SDs rasism
www.aftonbladet.se/kultur/a/OrRV53/mattias-beijmo-om-manipulationer-av-svensk-valrorelse
"Enligt Yoel Roth, chef för säkerhet och integritet på Twitter, granskar företaget mellan åtta och tio miljoner misstänkta fejk- och bot-konton i veckan (!). En tredjedel av dessa bedöms vara till för olika former av manipulation, och tas bort. Allt koordinerat beteende är emot Twitters riktlinjer; de anser att även människor som sitter hela dagarna framför datorn och retweetar manipulerar plattformen.
Twitters data är förhållandevis öppet tillgängliga för forskare och analytiker, och vid en genomgång av den senaste tidens politiska debatt på plattformen framträder tydliga mönster. Vissa politikers tweets förstärks med hjälp av den strukturerade manipulation som avslöjats i andra länder. Det gäller sånt som Twitter vet manipulerar det alla ser i flödet: Icke-autentiska interaktioner, koordinerad aktivitet och egentligen alla former av artificiella och betalda metoder att få klick, retweets.
Enligt Alberto Escorcia finns tydliga tecken på att detta finns i den svenska valrörelsen online.
I hans data är den så kallade ”Kabul-tweeten” ett belysande exempel på mönstret av koordination och förstärkning av främlingsfientliga budskap. Tobias Andersson, rättspolitisk talesperson för Sverigedemokraterna twittrade en bild på SD:s kampanjmålade tunnelbanetåg och skrev: ”Välkommen till återvandringståget. Du innehar en enkelbiljett. Nästa stopp, Kabul!”
Tweeten fick enorm uppmärksamhet på Twitter, och därefter i etablerade tidningar och etermedier. Men tittar man på interaktionerna och engagemanget runt denna tweet, ser man hur den förstärkts med hjälp av koordinerad manipulation.
I samma stund som tweeten skickas, retweetar ett stort antal konton den. Dessa konton reagerar automatiskt på Anderssons tweet – de är synkroniserade och programmerade att blint retweeta det han säger. Andra konton som förstärker tweeten bär kännetecken på att vara så kallade ”cyborg”-konton – en människa med programvara för att styra flera konton samtidigt. Sammantaget kommer 26 procent av samtliga retweets av Anderssons Kabul-inlägg från automatiserad, mänsklig eller kombinerad manipulation enligt de definitioner som Twitter använder för att kategorisera detta.
...
Hanif Balis twitterflöde visar enligt Alberto Escorcia tydliga tecken på koordinerat beteende med avsikt att manipulera Twitters algoritm. Den helt symmetriska formen på hur hans budskap sprids vidare visar på artificiell förstärkning, som en del i en köpt kampanj. Till höger en En ”vanlig” stor tweet med organisk spridning.
...
Uppgifter om sverigedemokratiskt koordinerad manipulation av sociala medier har funnits ett bra tag, nu senast publicerade ETC ett avslöjande med nya uppgifter. Men när Alberto Escorcia ombeds ta fram den politiker som är det tydligaste exemplet på koordinerad förstärkning, lyfter han den moderate politikern Hanif Bali. (Här bör noteras att Escorcia inte har någon bakgrundskunskap om svensk politik.)
Hanif Balis twitterflöde innehåller konstanta och tydliga tecken på koordinerat beteende med avsikt att manipulera Twitters algoritm. När data visualiseras och jämförs med storskalig organisk spridning av budskap på plattformen, blir skillnaden tydlig även för en lekman.
Vi kan även här ta ett exempel. Den 16 augusti twittrar Bali hånfullt en bild på en sko som han menar att Annie Lööf har lovat äta upp om hon stöttar en socialdemokratisk regering. Den retweetas nästan ögonblickligen av över 200 konton enligt typiskt trollfarmsmönster, och det finns starka indikationer på att manipulationen till stor del kommer från en polsk trollfarm.
...
Vem står då bakom all den storskaliga, artificiella förstärkningen av tweets om invandring, kärnkraft och moderata talepunkter? Förutom att vi nu vet att Sverigedemokraterna organiserar just sådan verksamhet, kan vi jämföra med hur det ser ut i andra länder. Där finansieras denna typ av kampanjer av tankesmedjor och liknande politiska organisationer, stora som små. Om den svenska valrörelsen inte är världsunik, råder samma situation här. Det mest sannolika är att pengarna ursprungligen, liksom i andra länder, kommer från förmögna personers plånböcker.
De senaste veckorna har TV4 och Kalla fakta kunnat avslöja hur flera partier har skapat metoder för att slussa in pengar till valrörelsen utan att transparent redovisa var pengarna kommer från eller vad de används till.
I Moderaternas fall har Gunnar Strömmer, partisekreterare, fångats på band av TV4. Han säger till en man han tror är en donator att pengar kan användas till att bygga upp ett ”call-center”. Strömmers ordval är mycket intressant; just call-centers är som nämnts ovan en diskret term som används för att beskriva trollfarmar världen över.
Så, är det inte lika illa i andra partiers digitala miljöer? Data ger oss svaret, och det är: nej. Det systematiska och storskaliga användandet av de metoder som Twitter vill förbjuda, förekommer nästan uteslutande på den svenska valrörelsens högerkant. Detta vidimeras av forskning: det trolliknande och disruptiva beteendet i den digitala demokratin är mer utbrett på den högra sidan av det politiska spektrumet."