Har du förtroende för regeringen?
Digestive skrev 2022-05-01 20:34:23 följande:
Fortfarande bara tomma påståenden. Varför inte berätta om dessa empiriska brister samt vem/vilka som inte har dem? Tills dess så har du bara positionen Inte fint nog för mig!.Det är ingen som idealiserar tiden under Jim Crow-lagarna. Vilka dumheter du kommer med - att aktuella subkulturer klarade sig bättre då är bara ett faktum att förhålla sig till.
Ok, du håller alltså inte med beskrivningen av svart historia i USA punkt. Det är smått intressant att du i praktiken menar att universitet som Stanford inte lär ut sitt eget lands historia korrekt. Vad har du själv för källor som beskriver svart historia bättre, Reddit?
Jag nämnde inget om ålder när jag beskrev de mest utsatta i Sverige.
Auktoritär konservatism? Vad pratar vi om nu? Saudiarabien? Iran?
Det finns mycket bra i det vi har skapat i Sverige men det är helt uppenbart att vissa modeller som samhället bygger på varken ger det önskade eller förväntade resultatet. Har det då gått 50 år med uteblivna resultat (till och med sämre på sina håll) så bör man prova någonting annat även om det innebär lite större förändringar i samhällsmodellen än bekvämt - annars så bryr man sig helt enkelt inte om resultaten utan bryr sig mer om en bekväm sits (förmodat sin egen).
Det enda som är intressant är det som fungerar. Inte i någons huvud. Inte det som låter/känns funktionellt. Utan det som fungerar. Och ideologier, ståndpunkter och allt annat som du tror att jag kommer ifrån, har inte ens med funktion att göra.
Hur som helst är det inte rätt att jämföra de afrikaska amerikanska människornas historia och situation med hur det är i Sverige då eller nu - inte heller är samhället i USA rätt att jämföra med samhället i Sverige då eller nu. Detta oavsett du tror att CA och Sowell har rätt eller kommit på att de inte har rätt, eller att deras idéer leder till önskade resultat. Nu vet jag inte vad du önskar för resultat, men det kanske du kan berätta. Hur vill du att de mest utsatta människorna i Sverige ska ha det och hur ska detta ordnas? Hur ska denna nya ordning påverka dem deras situiation för att de inte löngre ska vara så utsatta tänker du?
Kritiken mot Sowell var just att mycket av det han produceerade byggde på det han hade i huvudet istället för på empiri - och det omfattande material han publicerat i mycket var upprepningar av det han redan plockat ut ur sitt huvud, om och om igen alltså tillsammans med grunda ideologiserade uppfattningar om kultur. Det är enligt det jag läst till och med så att en del av hans kulturteorier och kopplingar till materiella villkor inte stämmer med fakta (dålig empiri) och defintint inte stämmer med levnadsvilllkoren för 'rednecks' i de europesika välfärdsstaterna.
Nåja, om du inte vill ha det röda pillret så kan ingen tvinga dig.