Inlägg från: K Markatta |Visa alla inlägg
  • K Markatta

Har du förtroende för regeringen?

Mästerretorikern Stefan Löfven briljerar i kvällens debatt i Aktuellt:

AKB: - Man måste se till att det lönar sig mycket bättre att gå från bidrag till arbete... Vi vill tredubbla RUT-avdraget, det vill Stefan Löfven halvera istället.

Löfven: - Prata inte om vårdnadsbidrag, Anna Kinberg Batra.

AKB: - Det gjorde jag inte.

Löfven: - Nej, men jag gör det!

• K Markatta

Bill, det som du gulmarkerat visar inte budgetöverskott i statsbudgeten utan ett överskott när det gäller statens in- och utbetalningar.

Om du läser rapporten ser du att en stor del av din siffra förklaras av att folk använt skattekontot som sparkonto eftersom det varit ränta på det kontot till skillnad från på vanliga bankkonton. Det är pengar som staten måste betala tillbaka till folket i from av "skatteåterbäring".

• K Markatta

Överinsättningarna på skattekonton uppgår till 55 miljarder enligt Riksgäldens bedömning.

• K Markatta
    FDFMGA skrev 2017-01-28 16:18:09 följande:
    Så jag har inte lagt min röst på ett parti vars partiledare om än motvilligt tvingas ligga med Åkesson  smile2.gif
    Jo, det har du om du tänker på hur det gick till när man bröt ut några delar ur budgeten 2013. Fast det var kanske i och för sig inte motvilligt.

Din partiledare blir dessutom sur när Åkesson skyller på huvudvärk, exempelvis när det gäller det där med kollektivavtal vid offentliga upphandlingar.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2017-01-28 19:12:49 följande:
    Eftersom det i den självrekryterande opinionspanelen Inizio finns en övervikt av sverigedemokrater så hade det varit en sensation om resultatet hade visat något annat.
    Källa?

Resultatet viktas för övrigt mot hur man uppgett att man röstade i senaste valet så en överrepresentation av anhängare till ett visst parti i urvalsgruppen, om det nu skulle finnas en sådan, gör inte automatiskt att det partiet blir överrepresenterat i undersökningen.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2017-02-01 15:37:03 följande:
    Just nu är det oklart hur KD ställer sig till ett samarbete med SD efter valet 2018. Därför kommer varken de som är för eller emot ett samarbete med SD stödrösta på partiet. Skulle KD deklarera att de är positiva till ett samarbete med SD så kommer den ganska stora falang inom KD som vill att KD driva en mer liberal flyktingpolitik lämna KD och jag tror inte att stödröster från moderater och sverigedemokrater kan uppväga detta tapp. Därför tror jag att en röst på KD i nästa val är en röst i sjön.
    Det som framförallt är oklart är vilka S kan tänka sig att samarbeta med efter valet och hur ett sådant eventuellt samarbete i så fall ska se ut.

Nuvarande samarbete med MP knakar i fogarna och ett annat parti som S sneglat lite mot, alltså C, har utnämnt S till sin främsta motpol. I Agenda i söndags gjorde Annie Lööf också klart att C under inga omständigheter kommer vara stödparti åt en Löfven-regering.

Trots dessa enorma problem för 25%-partiet S att pussla ihop något som kan liknas vid ett regeringsunderlag är det företrädare för Alliansen som får 100 av 100 frågor som ställs i media om hur man ska klara av att regera. Någon fråga borde väl också kunna ställas till Löfven?

När det gäller KD så är det ett borgerligt parti som vill regera med eller samarbeta med M. Något annat besked har inte lämnats och inget tyder heller på att det skulle ändras så därmed kan ju M-väljare stödrösta på KD precis som de gjort tidigare. Att partierna skiljer sig åt när det gäller den lilla detaljen "prata med SD i utskotten om frågor som moms på biobiljetter" förändrar inget.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2017-02-01 19:32:02 följande:
    Vem vet, vi kanske får se en minoritetsregering bestående av bara socialdemokrater med L, C och MP som en del av ett regeringsunderlag (trots att de inte sitter i en regering).
    Det här säger ju som sagt både C och L klart och tydligt nej till.

Ett nej är ett nej. Det måste man acceptera.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2017-02-01 20:24:38 följande:
    Men det där stämmer inte. Både C och L har sagt sig vilja sammarbeta över blockgränserna om Alliansen inte blir större än de Rödgröna i nästa val.
    Det som C och L pratat om är att Alliansen kan diskutera med S om de själva inte får tillräckligt stöd i valet. Även här var Annie Lööf tydlig i Agenda. Det är hela Alliansen som i så fall för de diskussionerna. C vill inte lämna Alliansen och bli dörrmatta åt Löfven.

Intressant hur vissa privilegierade vita medelålders heterosexuella män envist vägrar acceptera en kvinnas nej Glad
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?