• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2021-09-06 20:43:24 följande:
    Är per Gudmundson brunhöger? Är allt som inte är S V MP C = brunhöger i din värld? Är jag också brunhöger? (KD eller MED)
    www.delmi.se/publikationer/policy-brief-2021-8-interaktiv-rasism-pa-internet-i-pressen-och-politiken/

"Policy briefen analyserar hur; 1) internet stärkt rasistiska aktörers synlighet och mobiliseringsmöjligheter; 2) rasism formas och distribueras i vardaglig kommunikation i sociala medier; och 3) hur främlingsfientliga och rasistiska element gradvis normaliseras av etablerade aktörer i offentligheten. Studierna baseras på såväl kvantitativa som kvalitativa metoder för datainsamling och analys. Några övergripande slutsatser: Genom att skriva och stöpa om nyheter från etablerade källor kan rasistiska och främlingsfientliga aktörer producera och, via sociala medieplattformar som Facebook, sprida stora mängder material med relativt små resurser. Sociala medier används som ett mobiliseringsverktyg av rasistiska och främlingsfientliga aktörer. Men, engagemang på internet – oftast i form av synlighet i sociala medier – leder sällan till långvarigt konkret kollektivt handlande. Subtila och implicita yttranden och tankefigurer torgförda av ledarskribenter i dagstidningar och av folkvalda politiker på sociala medieplattformar bidrar till att normalisera främlingsfientliga och rasistiska tankegångar och åsikter. Utöver att fungera som en plats för yttringar och spridning av främlingsfientlighet och rasism, kan kommentarsfälten på sociala medier utgöra en grogrund för rasistisk kommunikation som förstärks genom interaktivitet mellan användare. Teknikföretag, som exempelvis Facebook, lever inte upp till sina krav på moderering av rasistiskt innehåll.

Författare till denna policy brief är Mattias Ekman, docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Stockholms universitet."

www.delmi.se/media/s40dgfqc/delmi-policy-brief-2021-8_web.pdf

• Tom Araya
    Padirac skrev 2021-09-06 21:56:52 följande:
    www.delmi.se/publikationer/policy-brief-2021-8-interaktiv-rasism-pa-internet-i-pressen-och-politiken/

"Policy briefen analyserar hur; 1) internet stärkt rasistiska aktörers synlighet och mobiliseringsmöjligheter; 2) rasism formas och distribueras i vardaglig kommunikation i sociala medier; och 3) hur främlingsfientliga och rasistiska element gradvis normaliseras av etablerade aktörer i offentligheten. Studierna baseras på såväl kvantitativa som kvalitativa metoder för datainsamling och analys. Några övergripande slutsatser: Genom att skriva och stöpa om nyheter från etablerade källor kan rasistiska och främlingsfientliga aktörer producera och, via sociala medieplattformar som Facebook, sprida stora mängder material med relativt små resurser. Sociala medier används som ett mobiliseringsverktyg av rasistiska och främlingsfientliga aktörer. Men, engagemang på internet ? oftast i form av synlighet i sociala medier ? leder sällan till långvarigt konkret kollektivt handlande. Subtila och implicita yttranden och tankefigurer torgförda av ledarskribenter i dagstidningar och av folkvalda politiker på sociala medieplattformar bidrar till att normalisera främlingsfientliga och rasistiska tankegångar och åsikter. Utöver att fungera som en plats för yttringar och spridning av främlingsfientlighet och rasism, kan kommentarsfälten på sociala medier utgöra en grogrund för rasistisk kommunikation som förstärks genom interaktivitet mellan användare. Teknikföretag, som exempelvis Facebook, lever inte upp till sina krav på moderering av rasistiskt innehåll.

Författare till denna policy brief är Mattias Ekman, docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Stockholms universitet."

Jag har svårt att begripa din text som ett svar på Rebeckas fråga.

Men om man läser och tolkar texten enbart som sådan, kan man väl byta ut rasism mot vilken ideologisk åskådning som helst och texten är fortfarande lika sann, eller hur!?
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2021-09-06 20:43:24 följande:

Är per Gudmundson brunhöger? Är allt som inte är S V MP C = brunhöger i din värld? Är jag också brunhöger? (KD eller MED)

Missade du när Per Gudmundsson i somras påstod att

opinionsjournalistiken i Sverige förlorat 20 till 50 iq-punkter pga av invandrade journalister? Så ja Bulletinskribenten Per Gudmundsson är brunhöger.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-06 22:04:17 följande:

Men om man läser och tolkar texten enbart som sådan, kan man väl byta ut rasism mot vilken ideologisk åskådning som helst och texten är fortfarande lika sann, eller hur!?
    Det är säkert inte ditt fel Tom.

Men om Rebecka undrar om PG är brunhöger och svaret är att

replik 1. PG normaliserar rasism
    replik 2. Länk till rapporten som sammanställer aktuell forskning om rasism på internet, press och politik där det framgår att skribenten i fråga normaliserar rasism

så är kanske inte svaren lättare att förstå?

Det är nog så som du säger att texten om rapporten inte har logiska kullerbyttor eller logisk inkonsekvens.. men om rapporten hade handlat om någonting annat än forskning om rasism på  internet, press och politik så skulle säkert slutsatserna sett ut på ett annat sätt.  Så vilken ideologisk åskådning som helst skulle inte ha gett samma slutsatser som den ideologiska åskådningen 'rasism'
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-09-06 22:04:17 följande:

Svaret på den signatur du läser inläggen från går alltid att förstå som en del av Partiets aktiva propagandaarbete online.

Jag råkade se att det stod något om Delmi när jag (som vanligt) bara scrollade förbi den aktiva partiarbetarens inlägg

Det är alltså den statliga myndighet som ligger under det socialdemokratisk styra justitiedepartementet  som krossades av kritiken för att de försökte brännmärka fri journalistik genom att namnge ett antal journalister som "spridare av rasism"

www.expressen.se/kultur/ide/myndigheternas-politiskt--korrekta-offensiv-ar-farlig/
    www.dn.se/ledare/jens-runnberg-det-ar-inte-statens-roll-att-klassa-opinionsbildning-som-respektabel-eller-ej/
    www.barometern.se/ledare/otack-brunmalning-av-borgerlig-kritik-e76eba4c/

Hur justitiedepartementet använder en myndighet för att angripa oppositionella journalister passar även in i tråden om regerings steg mot diktatur.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2021-09-07 10:59:25 följande:
    Svaret på den signatur du läser inläggen från går alltid att förstå som en del av Partiets aktiva propagandaarbete online.

Jag råkade se att det stod något om Delmi när jag (som vanligt) bara scrollade förbi den aktiva partiarbetarens inlägg

Det är alltså den statliga myndighet som ligger under det socialdemokratisk styra justitiedepartementet  som krossades av kritiken för att de försökte brännmärka fri journalistik genom att namnge ett antal journalister som "spridare av rasism"

www.expressen.se/kultur/ide/myndigheternas-po.../
    www.dn.se/ledare/jens-runnberg-det-ar-inte-st.../
    www.barometern.se/ledare/otack-brunmalning-av.../

Hur justitiedepartementet använder en myndighet för att angripa oppositionella journalister passar även in i tråden om regerings steg mot diktatur.
    Det är väl bara brunhögern som tror att fristående forskning är statligt styrd - jag tror att de kanske önskedrömmer om att få styra över forskning och utbildning kultur. 

Jag tror också att aktiva partiarbetare har viktigare saker för sig än att hänga på FL - men vad vet jag, du verkar däremot vara väldigt insatt och erfaren i hur partiapparater fungerar.

Delmis rapports innehåll har inte bestämts av vare sig regeringen, socialdemokraterna, justitiedepartmentet eller ens Delmi - det är fristående forskare som sammanställer aktuell forskning.  Men just det fristående arbetet som inte är politiskt styrt brukar ju brunhögern kalla för propaganda... det är en del av brunhögerns propaganda..
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2021-09-06 22:29:11 följande:
    Missade du när Per Gudmundsson i somras påstod att

opinionsjournalistiken i Sverige förlorat 20 till 50 iq-punkter pga av invandrade journalister? Så ja Bulletinskribenten Per Gudmundsson är brunhöger.
    Finns det även en brunvänster? 
    Another wild hearted woman
  • RebeckaZ70
    Padirac skrev 2021-09-06 21:56:52 följande:

"Policy briefen analyserar hur; 1) internet stärkt rasistiska aktörers synlighet och mobiliseringsmöjligheter; 2) rasism formas och distribueras i vardaglig kommunikation i sociala medier; och 3) hur främlingsfientliga och rasistiska element gradvis normaliseras av etablerade aktörer i offentligheten. Studierna baseras på såväl kvantitativa som kvalitativa metoder för datainsamling och analys. Några övergripande slutsatser: Genom att skriva och stöpa om nyheter från etablerade källor kan rasistiska och främlingsfientliga aktörer producera och, via sociala medieplattformar som Facebook, sprida stora mängder material med relativt små resurser. Sociala medier används som ett mobiliseringsverktyg av rasistiska och främlingsfientliga aktörer. Men, engagemang på internet ? oftast i form av synlighet i sociala medier ? leder sällan till långvarigt konkret kollektivt handlande. Subtila och implicita yttranden och tankefigurer torgförda av ledarskribenter i dagstidningar och av folkvalda politiker på sociala medieplattformar bidrar till att normalisera främlingsfientliga och rasistiska tankegångar och åsikter. Utöver att fungera som en plats för yttringar och spridning av främlingsfientlighet och rasism, kan kommentarsfälten på sociala medier utgöra en grogrund för rasistisk kommunikation som förstärks genom interaktivitet mellan användare. Teknikföretag, som exempelvis Facebook, lever inte upp till sina krav på moderering av rasistiskt innehåll.

Den där Delmirapporten ger jag inte mycket för, inte Ivar Arpi heller.

Nu är ju han också stämplad som brunhöger av Partiarbetarna, säkerligen jag också eftersom jag delar hans åsikter i mycket.

"Inte heller är motrösterna med, vilket är en viktig del av sammanhanget. Ett antal av texterna i SvD och GP har skrivits inom ramen för en livlig debatt, men det framgår inte. Det är som att se en boxningsmatch där någon klippt bort den ena boxaren. Givetvis går det inte att förstå varför någon fäktar med armarna om motståndaren inte syns.

Detta handlar om att avlegitimera ena sidan av en debatt. Ekman och Krzy?anowski har bestämt sig på förhand för vad man ska hitta och var man ska hitta det. För vad är det som faktiskt sker i verkligheten, alltså vad utgår debatten ifrån. Är det som skrivs sant eller falskt? Det undersöks inte heller. Det är symptomatiskt för den här sortens medieforskning, som mer är intresserad av hur och av vem något sägs, än vad som är sant. "

Man ska inte kritisera den förda migrationspolitiken, kriminalitet i utsatta områden eller islamism. Det är främlingsfientligt. Det är mindre av en diskursanalys och mer av ett karaktärsmordförsök hjälpligt uppklätt i vetenskaplig språkdräkt. 

En hel del av det som föreslogs på SvD:s och GP:s ledarsidor runt 2015 har sedan blivit regeringspolitik. Det beror givetvis inte på att några borgerliga ledarskribenter är gudomligt skickliga ordsmeder, utan för att vi förhöll oss till verkligheten. Och verkligheten består som sagt av mer än ord. Givetvis vill man påverka maximalt, men för att ord ska ha resonans måste de överensstämma med det människor ser med sina egna ögon.

Har regeringen ändrat sin migrationspolitik sedan 2014 på grund av SvD:s ledarsida eller på grund av antalet migranter som kom 2015? Har människor blivit mer restriktiva i sin syn på migration på grund av migrationskrisen, eller på grund av Hanif Balis twittrande? Är det främlingsfientligt att säga att integrationen går trögt i utsatta områden (enligt Ekman och Krzy?anowski är det kulturrasism att påtala att det är svårare för invandrare från väldigt annorlunda kulturer att bli integrerade)? Har fler börjat prata om klaner på grund av att jag skrev om det för några år sedan, eller på grund av exempelvis klankonflikten som pågår i Hjällbo i Göteborg just nu? Är det på grund av Per Gudmundson som fler granskar islamismen, vilket han började med för åratal sedan, eller på grund av att problemet har blivit mer omfattande och vi hade ett allvarligt terrordåd 2017? Granskas hederskulturen på grund av grasserande rasism som letar fel hos invandrade eller för att det är många som lever i den i Sverige? 

En sak är säker: svaret kommer inte kunna ges inom ramen för en diskursanalys, även om den har kostat 3,3 miljoner av skattebetalarnas pengar.

Stämplad som rasist av statlig myndighet - by Ivar Arpi - Rak höger med Ivar Arpi (substack.com)

• Flash Gordon
    RebeckaZ70 skrev 2021-09-07 13:07:43 följande:
    Finns det även en brunvänster? 
    Ta en röd krita och en grön krita. Måla sedan rött i grönt och se vad du får för färg när du dessa färger samverkar.
    RebeckaZ70 skrev 2021-09-07 13:11:27 följande:

Delmirapporten är avfärdad. Inge debatterar seriöst med den som argument.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • RebeckaZ70
    Flash Gordon skrev 2021-09-07 14:01:54 följande:
    Ta en röd krita och en grön krita. Måla sedan rött i grönt och se vad du får för färg när du dessa färger samverkar.
    RebeckaZ70 skrev 2021-09-07 13:11:27 följande:

Delmirapporten är avfärdad. Inge debatterar seriöst med den som argument.
    Det är sant  

Särskilt ungdomsförbundet till det Nationella SocialDemokratiska ArbetarPartiet.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?