felix le chat skrev 2016-03-28 21:18:55 följande:
det där så bara skitsnack. inom både transport och unionen som jag har erfarenhet av råder 100%
kontroll/konformitet av åsikter
INGEN med avvikande åsikt ges möjlighet att komma någonstans.
Förmodligen var det lättare i DDR att framföra en avvikade åsikt än inom dagens arbetarrörelse
som har som huvudsyfte att främja eliten inom facket inte medlemmarnas intressen
Åh tusan, jag som hade en minnesbild av att du är lärare.
Jah har ingen erfarenhet av Transport men har jobbat på ett företag där det fanns en aktiv Unionsklubb, såvitt jag minns funkade de som alla andra demokratiska föreningar, med valberedning och möten där medlemmarna kunde välja sina representanter. Visserligen då utifrån de förslag valberedningen presenterat efter att ha hört sig för bland medlemmarna. Men inget hindrar att någon väcker frågan om ett alternativt namn.
För övrigt är Unionen inte något LO-fack, och det skulle förvåna mig om de skänker så mycket som en krona till S, men jag har inte kollat och kan ha fel. Transport tillhör väl de LO-förbund som inte stöder S ekonomiskt, tror jag.
Det finns säkert mycket att anmärka på hur demokratin fungerar i en del fackförbund, men grejen är ju att ett demokratiskt synsätt på detta bara kan komma fram till att det är medlemmarnas ansvar eller uppgift att se till att det blir bättre i så fall.
Jag tycker åtminstone att det blir en surrealistisk fars av propåer från folk utanför fackföreningarna angående hur dessa ska fungera. Ungefär som att Ryssland skulle påstå att det är odemokratiskt att Sverige har så starka kopplingar till Nato.
Har man synpunkter på facket så går man lämpligen med och försöker påverka, alternativt får man väl bilda ett eget fack och i kraft av sin potential locka till sig andra.
Själv skulle jag aldrig ha några synpunkter på vad schackklubben Tornet använder medlemsavgifterna till eller om valberedningen föreslår Torsten Bonde som ny ordförande.