Digestive skrev 2019-07-24 15:54:31 följande:
Logiskt felslut.
Det är var dem du kallar för högerpopulister som blev besvikna när de insåg att KD är ett värdekonservativt parti/inte delade deras åsikt/bemötte dem i avgörande frågor.
Nej, men jag var medveten om att det jag skrev inte skulle ha platsat på 8 Sidor (en tidning som försöker förmedla nyheter på lättläst svenska).
Tappar i opinionen på att förknippas med två värdekonserbativa frågor skrev jag. Det betyder att de dels tappade på att förknippas med abortmotstånd och dels tappade på att förknippas med en värdekonservativ familjesyn, det vill säga det som gör att de är positiva till anhöriginvandring.
Globalt finns det förmodligen ingen större motsättning mellan värdekonservatism och högerpopulism i fråga om synen på abort - men i Sverige finns det ingen större marknad för abortmotstånd.
Digestive skrev 2019-07-24 15:54:31 följande:
Vad är ditt underlag för att KD är/önskas vara/håller på att omvandlas till så kallat högerpopulistiska - när din förknippning med Lars Adaktusson samt asylpolitiken är ute ur leken?
Att KD är på väg att bli ett högerpopulistiskt parti framgår ju ganska tydligt om man tar del av Ebba Busch Thors budskap - exempelvis hennes helgskinkeartikel.
Om hon sen agerar som högerpopulist eller utifrån ett värdekonservativt perspektiv när hon kommer med sina pekpinnar om svenskhet gör egentligen detsamma - men där försöker hon verkligen spela på SD:s planhalva.
Jag tror abortmotståndsfrågan kommer att blåsa över, att KD inte kommer att driva sin linje om att det ska vara fritt fram för abortmotståndare på arbetsplatser där man sysslar med abort, abortrådgivning eller rådgivning/utprovning av preventivmedel - och att KD kommer att utmana SD i kampen om väljarna.
Själv föredrar jag SD framför KD - jag uppfattar dem som ärligare och ofarligare såtillvida att de har sämre förutsättningar att påverka Sverige i en auktoritär riktning.