Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Har du förtroende för regeringen?

storpappan skrev 2019-12-03 10:16:00 följande:

Kan KD:s ras bero på flörten med SD? Men ett bortfall på över 50% gör i princip hela pollen värdelös.

Det beror nog snarast på att (kd) hade extremt höga siffror ett tag och att det nu återgått till mera av ett normalläge. Allt på denna jord kretsar inte kring (sd).
  • Mentat
    Digestive skrev 2019-12-03 15:47:23 följande:
    Ja, S:s fall från storhetstider saknar motstycke och troligen bromskloss också...
    Vad visade opinionsundersökningarna när Juholt fick silkessnöret? Det var väl under 25%, eller? Jag hittar det inte vid en snabbsökning.
  • Mentat
    Kverulant67 skrev 2019-12-05 22:49:26 följande:

Detta sker bara i det vänsterstyrda Sverige!

[Text av okänt ursprung]

Det är ju lite märkligt att den sk näthatsgranskaren (som har blivit påkommen av lamotte med rätt tveksamma saker) bara anmäler när vi vanliga fått nog.....

Har du någon källa till de här påståendena?
  • Mentat
    Digestive skrev 2019-12-26 11:01:26 följande:

Eller då 50% i A respektive 75% i B.

Det är vilket som då både 25% och 50% är delmängder av 75%. :)

Ett alternativ kan ju vara att FDFMGA på ett litet indirekt sätt har försökt påvisa, i Gud vet hur många inlägg nu, att (s)-sympatisörer i icke försumbar grad också gillar (sd). I så fall går hans matematik ihop.

Om icke, så icke.
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2019-12-27 14:12:10 följande:
    Javisst.

Självklart kan jag hjälpa dig med dina krumelurer och beskriva var det blir fel.

För det är ju vid det här laget ganska tydligt att du har lärt dig en karta eller ett antal danssteg om man så vill - men att du inte förstått vad kartan föreställer eller att dansstegen leder ner i orkesterdiket.

Personligen så är jag nästan barnsligt förtjust i den här diskussionen, inte för mattens skull, men för att samtliga nyauktoritära tycks ha anammat flummatten. Med Mentat som möjligt undantag, men han fick visst brått iväg när han förstod att det det var inte jag som påstod att minst 125 procent förhåller sig till SD utan att det var en KverulantSkrattande
    Jag deltar gärna i en seriös diskussion där deltagarna visar respekt för motparten. Den här pajkastningen är inte i närheten på någon punkt.

Det jag påpekade var att din matematik går ihop om du vill hävda att (s)-väljare gillar (sd). Om du menar att (s)-väljare ogillar (sd) är det Kverulants matematik som blir korrekt. Vilket är det du förespråkar egentligen?
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2020-01-06 18:21:23 följande:
    ... nuförtiden är det väl bara Israel och Ryssland som utvidgar sina territorier genom att lägga beslag på andras.
    Inte helt korrekt. Sedan FN-stadgan antogs 1945 som ett medel att lösa konflikter mellan stater har åtminstone följande annekteringar de facto accepterats av omvärlden:
    1947 invaderade Indien furstendömet Junagadh, vars raja ville ansluta ladet till Pakistan, och annekterade det.
    1948 invaderade Indien den självständiga staten Hyderabad och annekterade hela landet.
    1951 angrep Kina det då självständiga Tibet och annekterade det.
    1954 erövrade Indien de portugisiska enklaverna Dadar och Naga Haveli även om de formellt inte annekterades förrän 1961
    1958 erövrade och annekterade Marocko enklaven Ifni, tidigare spansk
    1961 angrep Indien övriga portugisiska områden på den Indiska halvön, Goa, Daman och Diu, och annekterade samtliga
    1967 angreps Israel av sina grannar men slog tillbaka och erövrade mycket land. Det enda man annekterade var dock Golanhöjderna och östra Jerusalem (ett undantag vad gäller internationell acceptans)
    1975-79 erövrade Marocko Västsahara och annekterade det. Den annekteringen är för all del inte allmänt erkänd men FN har aldrig kritiserat den, i bjärt kontrast till fallet Israel. Marocko har full kontroll över de ekonomiskt viktiga delarna av landet.
    2014, Rysslands annektering av Krim. Den har lett till sanktioner mot Ryssland men ingen stat kommer att ingripa militärt för att kasta ut ryssarna, så som FN gjorde när Irak ville annektera Kuwait 1990. Tillkommer så Abchasien och Sydossetien, vilkas band till Moskva är mycket nära.

Notabelt är att samtliga dessa annekteringar är resultatet av anfallskrig, med ett enda undantag: Israel.
  • Mentat
    Padirac skrev 2020-01-06 22:23:55 följande:
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Annexion

"Vid en annexion hävdar en stat att ett visst territorium (landområde) i sin helhet ska betraktas som en legitim del av den staten. Detta förutsätter i regel att staten först genomfört en ockupation eller motsvarande, så att staten kan sägas kontrollera området mot andra makter eller mot dem som dittills kontrollerat området.

En annexion kan exempelvis ske av en annan stats provins eller landsända. Annexionen kan stadfästas genom att de båda staterna ? i efterhand ? sluter ett avtal om det hela. Om annexionen inte erkänns av tredje part, brukar man kalla hela processen för en ockupation.

Annexion kan även ske av territorium som ingen annan stat tidigare har haft några anspråk på. Bland annat annekterade europeiska stater under 1800-talet stora landområden i Afrika och Asien som inte kontrollerades av allmänt erkända stater."

Ja. Och? Vad ville du tillföra diskussionen med detta, jag förstår inte riktigt?
  • Mentat
    Padirac skrev 2020-01-08 18:42:39 följande:
    Jag är inte helt säker på att det går att undvika, 

men min kommentar med material från wikipedia där det nämns att en del av de områden som du tar upp som annekterade sedan tidigare hade annekterats av Europeiska kolonialmakter kan ju sätta ljus på ochge  möjlighet till reflektion om det du tog upp i ditt inlägg.
    OK. Mitt inlägg utgick från 1945, eftersom det är från det året FN-stadgan är och är instrumentet för att hantera mellanstatliga konflikter. Går vi bakåt i historien hittar vi alla möjliga erövringar av alla möjliga olika makter. Mitt inlägg var explicit i att det inte var ämnet liksom det inte var ämnet för det inlägg jag svarade på.

Tack för förklaringen i alla fall, även om den visade att inlägget var tämligen off topic.
  • Mentat
    Padirac skrev 2020-01-08 21:18:54 följande:
    Och jag menade att en del av de exempel du gav var mer att betrakta som att tidigare av koloniala Europa annekterade områden återtogs.

Inte riktigt att jämföras med krimannekteringen eller det som sker på Västbanken.
    Det hade varit lättare att förstå om du hade skrivit något om dina egna åsikter snarare än att bara kopiera in en Wikipediaartikel men då har vi i alla fall rett ut det.
    Sedan håller jag inte nödvändigtvis med men det är en annan diskussion än mitt inlägg som påvisade att det har skett många fler annekteringar på senare år än vad som påstods, att det skulle ha rört sig bara om Israel och Ryssland.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?